Horloge moeilijker verkoopbaar via HF?

Ik ben niet echt een notoire flipperaar, maar ik zet af en toe een horloge te koop. Meestal in het lagere prijssegment, maximaal 300 - 400 euro.
Nu is mijn idee dat het een stuk moeilijker is om een klok verkocht te krijgen dan voorheen. Het duurt langer en je legt er meer op toe dan vroeger. Althans, dat is mijn indruk.
Ook bij horloges van anderen die vroeger maar kort te koop zouden staan zijn er soms talloze ups nodig en moet er fors van de startprijs af voor iemand toehapt.
Een voorbeeld is de blauwe Limited edition Seiko Monster die onlangs voorbij kwam. Die was volgens mij een jaar geleden echt voor de vraagprijs weggegaan.
En dan heb ik het nog niet eens over de bodemprijzen waarvoor de nieuwe Turtles tegewoordig weg gaan.
Verschillende redenen zouden hier de oorzaak van kunnen zijn. Meer aanbod doordat het makkelijker is iets te koop te zetten, Minder interesse in Seiko’s, noem maar op.
Wat denken jullie?

Ik zie alleen de High Enders beter verkopen, goedkopere onder de 100 lopen voor geen meter. Iedereen heeft het blijkbaar te goed en gaat voor dure Zwitsers of zo. :cry:

Beetje trend gevoelig denk ik.

Tijd geleden stonden de Tudor BB bij de bosjes op HF…
Ook de Bulova moonwatch moest iedereen ineens hebben.
Kwestie van vraag en aanbod dus

2 likes

Heb het gevoel dat vintage bubbel wel een beetje op zijn eind is gekomen, niet de interesse of populariteit maar wat men er bereid is voor uit te geven,
Misschien is de algemene markt een beetje verzadigd?
En de lente/zomer staat voor de deur, dus word er meer gedragen dan verzameld, iedereen komt van z´n zolderkamer af.
Voor de rest geen idee,

1 like

Heb het gevoel dat vintage bubbel nog lang niet op zijn eind is gekomen, wel wat men er hier op HF bereid is voor uit te geven…

14 likes

Dat is ook een beetje waar ik een doelde, op een gegeven moment blijven we nuchtere ¨hollanders¨ en dan is t mooi weest…:wink:

Ik sluit me hier bij aan. Ik was vorig jaar op zoek naar een SKX, niemand had wat te koop. Nu heeft w2d de SKX’en in de aanbieding gegooid en zie je ze om de paar advertenties in het verkoopgedeelte staan.

2 likes

De markt is wat de markt altijd is geweest - inclusief ups, downs, en wat nog. Biedt een goed product aan en het zal wel verkopen hoor, al dan niet met wat meer geduld.

2 likes

Disclaimer: Ik ben geen expert en alles hieronder is berust op aannames.

Sowieso is natuurlijk het aantal potentiele kopers hier een stuk kleiner dan bijvoorbeeld op ebay etc.
En als je een voorbeeld noemt zoals een LE Monster dan denk ik dat dat specifieke geval inderdaad veel met trends te maken heeft.
Veel objecten zonder echte intrinsieke waarde(zoals veel horloges) zijn extra gevoelig voor trends. En ik denk dat social media(instagram,hodinkee) hier een enorm grootte rol in speelt. (maar ook het forum zelf)

En vintage is altijd lastig en ik denk inderdaad dat je dan meer kans maakt op een internationale markt. Je moet maar een “gek” tegenkomen maar die kans is daar natuurlijk een stuk groter.

Maar goed je kan ook gewoon geduld hebben. :upside_down:

1 like

Mijn recente (en enige) ervaring als verkoper met de markt komt wel redelijk overeen met dit verhaal. In de tijd dat ik meelees met dit forum is het wel eens sneller gegaan idd.
Aan ruilvoorstellen had ik geen gebrek (uiteindelijk ook een waar ik nog steeds erg tevreden mee ben) maar wat betreft cash offers bleef het stil.
Misschien leven leden hun goede voornemens na om minder horloges aan te schaffen dit jaar :stuck_out_tongue:.

2 likes

Het verkoopgedeelte verandert mijns inziens wel van een hobbydoorschuifplek naar een plek waar steeds meer semi-zakelijk wordt gedacht en gehandeld. In een andere hoek van de wereld bijvoorbeeld een horloge bestellen om 'm hier met winst te koop te zetten zonder ooit de intentie te hebben gehad het horloge zelf te willen hebben.

13 likes

Ik denk dat het komt door de hoeveelheid bandjes… Duurt inderdaad langer, en iedereen wil voor een duppie op de eerste rang (ik incluis).

Nee, even serieus. Er is door de wijziging naar level 2 om te verkopen veel meer aanbod gekomen. Je topic wordt dus sneller vergeten. Daarnaast meer Marktplaats biedingen (niet persĂŠ lowballing) en krijg je dus de vraagprijs sowieso niet. En waarom zou je ook? Een dag of 2 later wordt ie toch geupt met 5% eraf.

Ook een opmerking als lager dan dit wordt ie niet, en 5 dagen later gaat er nog een tientje af is ook niet heel serieus te noemen.

Maar als het je niet bevalt, kun je ook marktplaats.nl proberen :wink:

3 likes

had een beschadiging op het glas en de verkoper was ongeduldig :wink:

kwestie van marktwerking, veel willen er vanaf, weinigen willen hem kopen en houden

ik ben vrijwel al mijn horloges binnen 48 uur kwijt, als ze het al halen tot het blauwe gedeelte, ruim de helft gaat onderhands via Whatsapp weg, ook tegen de normale prijzen

ja daar kun je soms substantieel meer vangen, daar moet je echter wel 10 onzin biedingen per dag, niet op komen dagende lui en voor een paar uur gezeur van de pa van Henk voor overhebben

4 likes

En Ohja, goede foto’s helpen ook.
Schiet mij ineens “toevallig” te binnen :upside_down:

2 likes

dat gebeurt heus wel eens (laatste met die Ventus Casparovnogwat) voor zo ver ik kan overzien maar dit soort deals zijn echt zwaar in de minderheid

Mijn ervaring met verkopen is dat het wel aardig loopt via HF. De ‘wanted’ topics blijven helaas wel onbeantwoord so far (had er 3 lopen).

1 like

Hence de knipoog.

Maar wat is het je waard, blijft altijd een leuk gegeven. Deel van de hobby is ook de jacht op mooier, beter, leuker en minder goed betaalbaar. Om voor die laatste toch tot een oplossing te komen, kun je sparen of verkopen.

Al slaan sommigen er in door. :slight_smile: En dan noem je het een ziekte, Flipperitis ( een ontsteking aan je flipper dus)

1 like

Vind dat ook niet zo’n ramp hoor. Je 20 jaar oude horloge met dikke gebruikssporen hier aanbieden tegen 80% van de huidige nieuwprijs vind ik storender. En dan heb ik het niet over tijdloze/veel gezochte modellen.

3 likes

Het moet ook de moeite waard zijn om gebruikt te kopen. Als je voor 5-6 tientjes meer op een bedrag van 300-400 Euro een nieuwe kan kopen dan is (voor mij) de keuze snel gemaakt.

4 likes