Hallo allemaal, ik ga een sprong wagen in de horloge techniek…
Ik wil mijn eigen horloge onderhouden
Het gaat om een Omega 420 uurwerk.
Hebben jullie tips waar ik de juiste onderdelen zou kunnen kopen?
Met name de originele kroon en wat pakking materiaal…en de juiste smeermiddelen…
Alvast bedankt voor jullie hulp
En alle informatie is meer dan welkom
Grt
William
Maar met een Omega zou ik niet beginnen. Koop eerst een goedkoop uurwerk een vier daar je lusten op los. Er gaat nogal snel iets niet naar de zin en onderdelem van/voor een Omega zijn moeilijk te krijgen en duur.
Keihard dit. Je eerste horloge verpruts je, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. In het beste geval krijg je het nog werkend terug ineen. Grote kans dat dat ook niet meer lukt, en dat je een veertje kwijt bent, een tap van een wiel afbreekt of een schroefje op de verkeerde plaats terugzet want die schelen maar een fractie van een millimeter.
Koop een werkend oefenslachtoffer waar je geen hartzeer van gaat hebben als het scheef loopt ik kan Russische handwinders aanbevelen, robuust, simpel en kosten geen hol.
Pfoe, zeer dapper, maar zeer onverstandig. Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Beter wat fouten maken op een ander horloge.
De kans dat je bij (de)montage onderdelen kwijtraakt, zaken kapot maakt (denk ook aan wijzerplaat/wijzers etc), verkeerd smeert etc is gewoon te groot, zonde van een mooie Omega.
De schade die je gaan aanbrengen is duurder dan de beurt elders.
Da’s prima als de te overbruggen afstand past bij je competenties. Zonder ervaring aan een 420 beginnen is hetzelfde als - om maar een beeld te schetsen - te proberen om geblinddoekt en op krukken over de Grand Canyon te springen. Niet doen dus! Volg de wijze raad van je mede HF’ers en start met een eenvoudig oefenhorloge.
Bedankt voor jullie eerlijke en hartelijke antwoorden…
Helaas heb ik dit horloge al in mijn bezit… En tussen ons gezegd verwacht ik niet teveel ellende:sunglasses:
En Ach ja… Als ik het echt vernaggel dan is het iets voor op het lange lijstje met dingen die niet gingen zoals ik dacht dat het zou gaan…
Maar goed … hebben jullie wel een site of adres waar ik onderdelen zou kunnen verkrijgen…
Het is voor nu de standaard… Kroon en pakkingen, mogelijk ook een onderdeel wat ervoor zorgt dat de kroon op zijn plek blijft zitten…
We gaan het meemaken…
Nogmaals bedankt voor jullie input, super
Net als iedereen, raad ik je aan om te starten met een Unitas 6498 of vergelijkbaar.
Ik waardeer ergens de dapperheid, maar tegelijkertijd kan ik dit niet aan zien.
Mijn ziel verliet toch even mijn lichaam bij de laatste foto😧. Doe vinger condooms aan aub. Het vet/olie van je vingers brand in die platines/plaat… Je maakt schade op mooi spul.
Jemig man, klussen aan je motor is wat anders dan een horloge servicen. Dit is een vak waarvoor opleidingen zijn, of volg op zijn minst een gedegen cursus. Je hebt geen idee waar je aan begint; wat er het eerste los moet, welke schroef de andere kant op draait (edit; je hebt geluk met jouw kroonrad-schroeven), hoe je moet reinigen, hoe je moet her-opbouwen, smeren, …ach laat ook maar.
Wellicht dat jullie allemaal gelijk hebben en ook gaan krijgen…
Maar oké… Dan nog een vraag… Is er iemand in de redelijke omgeving van Helmond die zijn/haar kennis zou willen delen in de praktijk???
Klopt met autos motoren en fietsen kan ik me zeker redden en ik ben niet te beroerd om mijn kennis te vergroten…dus mocht er iemand een middag/avond beschikbaar zijn voor wat delen van kennis??
Zoals de engelsen zeggen, an accident waiting to happen.
Onderdelen ga je niet krijgen, geen enkele Omega gecertificeerde horlogemaker zal je willen leveren en het is een vintage uurwerk die niet meer ondersteund wordt bij Omega. En nieuw is eigenlijk bijna niet meer te vinden op Ebay of alleen voor een vermogen.
Maar goed, als je dapper bent ga vooral aan de gang en hou ons op de hoogte, zoals BMX al aangaf wordt een spannende reis.
Ik weet niet of dit filmpje nier al eerder gedeeld is maar op ongeveer 13:50 is er werkelijk een fantastisch liedje over wegspringende veertjes, etc. Bijzonder vermakkelijk. Dit ga je dus ook meemaken…. Lied over wegspringende onderdeeltjes
Inderdaad heel leuk. Hij heeft ook nog een nummer “Watchmaking God” dat je in deze video kan beluisteren: https://youtu.be/rWCOH2W6WNw
Er gaan geruchten dat het lied over @Akrid zou gaan
Pak hem dan meteen even dat 420 uurwerk af en geef hem een zakhorloge uurwerk.
Want;
En TS is stront eigenwijs. Zo red je op zijn minst nog een 420 donor werkje voor mensen die de onderdelen hard nodig hebben.
Ja, dat hebben we. Zelfden zo’n stront eigenwijs iemand meegemaakt.
Pak nu gewoon een Unitas ipv steeds zeldzamer wordende onderdelen te gaan slopen. Dit is echt om te janken kerel. Als liefhebber ga je niet met zeldzame vintage onderdelen oefenen. Koop iets waar je wel onderdelen van kunt kopen en vervangbaar is.
Als kers op de taart ook nog eens het lef hebben om gratis les te vragen …
Schrijf je in op een cursus ofzo.
Word er nu zelfs een beetje boos van. Och, het is mijn energie ook verder niet waard. Jammer van het 420 uurwerk. Jammer van de energie.
Jammer.