Horloge onderdelen

Zo te zien en te lezen zijn de gemoederen een beetje gerust…:sunglasses:

Misschien was mijn woord keuze over het “onderhoud” een beetje te overdreven, want het gaat mij meer over 2 punten waar ik wat aan wens te doen aan dit horloge

waarvan op de 1e plaats het volgende is, en dat is dat tijdens het opdraaien van de kroon we de kroon uit het uurwerk getrokken hebben, dus er is iets met de borging ervan… en de 2e plaats is het vervangen van de pakkingen zodat het klokje ook mee in een beetje water mag zonder dat het verzuipt…

Thats it… Ik ben me er zeer zeker van bewust dat als ik het tot de laatste schroef uit elkaar zou draaien ik het net zo goed meteen in de kliko kon mikken…

En als mijn vertrouwde adres in het noorden van het land tijd gehad zou hebben om dit horloge te kunnen servicen had ik het zeer zeker weer naar Lieuwe gestuurd, die heeft mijn andere Omega zo super onderhouden dat ik die volledig erin vertrouw…en andere horlogisten hier in de buurt hebben ook een heeeele lange wachttijd en ik sta niet echt bekend om mijn geduld… Vandaar :shushing_face:

Hopend op een beetje begrip na deze uitleg toch weer een geaccepteerd lid van het forum te zijn🥹

Ps: Binnenkort komt Tim ff een bakkie doen en wellicht leer ik daar het gene van wat in mijn 2 gewenste punten nodig zou moeten zijn…

Grtz allemaal

William

2 likes

Wel, dat helpt dus niet echt.
Het toont enkel aan dat je er (nog) niet genoeg van kent om dit zelf uit te voeren.

De motor van je horloge is duidelijk toe aan een oliewissel, en moet daarvoor volledig uit elkaar, ontvet, geïnspecteerd, gesmeerd en terug gemonteerd worden.
Waarbij eventuele versleten onderdelen moeten vervangen worden, door exact passende delen.

Om een horloge van deze leeftijd waterdicht te krijgen, moeten vaak de passingen rond de pakkingen herwerkt / hersteld worden en de oppervlakteruwheid van de metalen groeven waarin de pakkingen liggen geïnspecteerd of bijgewerkt, als het überhaupt nog mogelijk is.
Daarna wordt een droge test gedaan.

Als jij nu “even” de kroon vast zet en de pakkingen wisselt en dan het water in duikelt, dan

A. zal je heel veel geluk moeten hebben om het hele binnenwerk van je horloge niet te verdrinken
B. lopen essentiële onderdelen van je gangwerk gegarandeerd droog, wat onherstelbare schade betekent op lange termijn.

Jij doet met het ding wat je wil, maar het stoot de liefhebbers hier een beetje tegen de borst, zeker omdat je zo hardleers bent.

2 likes

Ik zou ook een heleboel verstandige of minder verstandige antwoorden kunnen geven. Maar ik houd mij bewust buiten deze discussie want ik krijg sterk indruk dat iemand die wel beter weet ons aan het uitlokken is.

Dat sluit niet uit dat ik heel erg uitkijk naar een fotoverslag van de reparaties met uitleg en uiteindelijk ook een verslag van het resultaat.

2 likes