Horloge onderhoud

Een horloge draagt je altijd. Of je nu aan het werk bent, een dagje vrij bent, of een feestje hebt. Waar je beweegt, beweegt je horloge. En dat betekent dat dit polsuurwerk regelmatig schokken te verduren krijgt. Nu kunnen horloges daar prima tegen. Het is echter belangrijk dat jouw (mechanische) horloge zo nu en dan wat extra aandacht krijgt. Onderhoud van een horloge zorgt er namelijk voor dat jouw horloge altijd soepel en op tijd blijft lopen.

Tips voor het onderhouden van je horloge
Omdat je waarschijnlijk erg zuinig op je horloge bent en er nog lang van wilt kunnen genieten, doet je er verstandig aan om je horloge goed te onderhouden. Met de volgende tips kunt je jouw mechanische horloge goed onderhouden.

Breng je horloge bij een gecertificeerde juwelier voor een onderhoudsbeurt.
Vraag aan de juwelier om de hoeveel jaar jouw horloge een onderhoudsbeurt nodig heeft. (Meestal is dit elke 4 jaar.)
Een onderhoudsbeurt is een soort APK voor je horloge. De juwelier kijkt of alles nog goed werkt in jouw horloge en ververst de olie die erin zit.

Doe geen extreme activiteiten met een mechanische horloge om. Los van het feit dat het horloge hierdoor beschadigd kan raken aan de buitenkant (visueel), kan deze ook aan de binnenkant beschadigen. Het horloge, het uurwerk, bestaat tenslotte uit tandwielen en veren. Deze kunnen minder goed tegen heftige bewegingen dan jijzelf kunt! Enkele voorbeelden van extreme activiteiten zijn: golfen, skiën, mountainbiken, en parachutespringen.

Tegen te snelle temperatuurwisselingen kunnen horloges niet goed. Ga dus niet eerst wintersporten en vervolgens in de sauna. Laat je horloge eerst opwarmen op kamertemperatuur. Te warme temperaturen worden niet aangeraden, evenals te koude temperaturen. Bij te extreme temperatuurwisselingen kan er condens op uw glas ontstaan
Let op: dit kan ook een teken zijn dat jouw horloge niet meer goed waterdicht is! Laat bij twijfel dit even nakijken.

Weet van je horloge of deze waterresistent is of waterdicht. Het verschil zit in het feit dat een waterresistent horloge spatwaterdicht is en waterdicht horloge echt onder water kan (geschikt om mee te zwemmen). Let hierop, want het is natuurlijk zonde als jouw mooie horloge hierdoor sneuvelt en gerepareerd moet worden.
Wanneer je een waterdicht horloge draagt met een leren bandje is het niet aan te raden hiermee te gaan zwemmen of te douchen. Het leer slijt hier extra snel door en kan zelfs gaan stinken.

Onderhoud van een horloge met een leren band
Een horloge met een leren bandje moet af en toe luchten. Draag deze dus niet dagen onafgebroken maar doe het horloge bijvoorbeeld 's nachts af.
Met de bovenstaande tips moet jouw horloge lang mee kunnen gaan. Misschien wel de belangrijkste tip is dat je voorzichtig omgaat met jouw horloge. Poets hem zo nu en dan op zodat de glimmende elementen er niet dof uit gaan zien. Een poetsdoek voor sieraden kun je bij de juwelier krijgen of je kunt een stofdoekje/brillendoekje gebruiken.

Een horloge is een vriend voor langere tijd. Behandel hem dus ook zo.

Bron: Mostert juweliers

6 likes

Ahaa

21 likes

Ik ga liever bij een echte horlogemaker dan een batterij vervanger die juweel verkoopt. :wink:

15 likes

Goed topic wel.

3 likes

Als je een onzin lardeert met een paar waarheden, maakt niet dat de onzin ook waarheid wordt he?

4 likes

Het is toch wel treffend dat als je iets post wat als een stukje informatie bedoeld is voor de vele lezers hier, die het misschien nog niet wisten, het op een of andere manier overgoten wordt met sarcasme of onzinnige opmerkingen.
Het valt mij wel meer op dat dit forum soms wel gebruikt wordt als een middel om iedereen en alles maar af te kraken. Voel je als replyer niet aangesproken, maar moest het even kwijt. Fijne dag nog.

12 likes

Ik merk alleen dat de info erg gekleurd is :wink: Kritisch zijn mag.

1 like

Niks persoonlijks, maar je post -ongetwijfeld met de beste bedoelingen- een artikel van een juwelier. Een juwelier die er belang bij heeft dat je, vaker dan strikt noodzakelijk, je horloge langsbrengt.

Een juwelier is geen horlogemaker.
Meestal brengt een juwelier een horloge naar een horlogemaker en rekent daar een opslag voor, terwijl zij doen alsof zij zelf hét adres zijn met de expertise in huis. Maar dat zijn ze (meestal) niet.

8 likes

Nou volgens mij is daar toch niks mis mee als iemand reclame voor zijn bedrijf maakt. Het gaat mij meer om de inhoud van het artikel en meer niet.

Ik kies er ook liever voor om mijn horloges bij een kennis te onderhouden. Ik weet zeker dat hij er haast meer verstand van heeft dan de meeste juweliers :wink:

1 like

Reclame is geen waarheid

2 likes

Als ik de reclame mag geloven wel hoor. :shushing_face:

Mijn Citizen moet naar de firma Stam en de rest gaat of naar het merk zelf of naar bijvoorbeeld een goede horlogemaker hier op het forum zoals @PeterLC.
Naar een juwelier zou ik niet snel gaan.

2 likes

?JUWELIER?

Zou Koppie misschien zelf juwelier zijn
Waarschijnl

Fiets onderhoud en horloge onderhoud doe ik natuurlijk zelf.

2 likes

Mijn horlogemaker zegt altijd:“If it ain’t broke don’t fix it.”

4 likes

Toen ik nog computers repareerde als bijbaantje adviseerde ik ook ieder omaatje om toch zeker iedere maand een keer dat ding op te laten schonen.

Verder wel een leuk stukje.

2 likes

Ben geen juwelier, maar ik neem aan dat jij jouw vouwfiets niet naar de bakker brengt voor een onderhoudsbeurt toch :wink:

1 like

Fiets en horloge onderhoud doe ik natuurlijk zelf.

2 likes

Nou dat van een fiets kan ik gelukkig ook nog zelf. Een horloge heb ik geprobeerd, maar dat liep uit op een fiasco :laughing:

Weet ik in ieder geval bij wie ik zijn moet voor onderhoud van mijn horloges :sunglasses:

1 like

Wat heeft dat met computers de maken ?

4 likes

Zo blij dat ik tegenwoordig een Master Chronometer heb. :wink:

SHOCK-RESISTANCE

A selection of test watches face shock-resistance examinations that are equivalent to 5,000 g (1 g is equal to the force of gravity at the Earth’s surface) to ensure our complex mechanical mechanisms are also extraordinarily robust. Not just for everyday use but for active sports such as golf and sailing.

(Bron: Omegawatches.com)

Ik ga er trouwens ook mee onder de douche. Living on the edge, jaja.

Overigens heeft zo’n juwelier in de basis wel gelijk natuurlijk, maar de vlieger gaat niet op voor ieder uurwerk dus om daar nou zo’n algemeen verhaaltje van te maken. Een Rolex met een 3235 uurwerk (of een moderne Omega, met bijv. een 8800) kan prima tegen “extreme activiteiten”, een Seiko vijfje wat minder verwacht ik zo maar. Dat algemene geroep dat je met een automaat niet mag motorrijden enzo, onzin. Net zo’n onzin als de wijsheid dat je “elke 4 jaar” een onderhoudsbeurt moet laten doen, bij Mostert juweliers.

Oh sjips! :wink:

Wij hebben misschien wel dezelfde. “Onderhoudsinterval van vijf jaar? Niet doen meneer, als 'ie lekker tikt blijven dragen dat ding!” :sunglasses:

4 likes

‘computers repareren’ bedoel ik softwarematig. Ik was in dienst bij een bedrijf dat ivm garantieproblemen geen hardware ondersteuning wilde bieden.

En opschonen betekent dan oude programma’s en bestanden verwijderen. Stelde echt niks voor