Horloge onderhoud

10 likes

#mi2
Lig je dan op het strand. Moet je eerst naar een strandtent wandelen voordat je lekker mag opdrogen in het zonnetje :persevere:

1 like

Schitterend @Jurk! :joy::ok_hand:

1 like

Hahaha, briljant! De gemiddelde #Boomer herkent hier vast ook nog wat anders in: Hyves. Het begin van alle verval, … :rofl: :joy:

giphy

1 like

Haha… en elke niet boemer weet wat ‘elk rondje is anders’ betekent. :joy::+1:

1 like

Over verval gesproken … :sunglasses:

Brengt ons weer terug bij het onderwerp: Wanneer is een uurwerk eigenlijk aan onderhoud toe? Oh wacht, ik zou niet meer meedoen. :see_no_evil:

1 like

Dan zal ik wel een mega-boomer zijn, want die banaan zegt me ook al niks :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik denk dat de afweging in deze vooral belangrijk is wat voor een horloge het is.
Is het bijv. een Tissot automaat dan is preventief onderhoud naar mijn mening overbodig, is een standaard eta uurwerk waar genoeg onderdelen voor te krijgen zijn en versleten onderdelen zitten inbegrepen bij een full service.
Je merkt het vanzelf als het horloge gaat afwijken of dat de gangreserve korter is, dan is het tijd voor een service.

Als het een dure vintage is dan is het een ander verhaal, dan kunnen de kosten van een servicebeurt wel flink oplopen als er wat onderdelen versleten zijn.
Onderdelen zijn soms lastig te vinden en erg duur.
Dan is preventief onderhoud wel aan te raden voor het behoud van het uurwerk.

Maar dan nog als je het uurwerk na 5-7 jaar laat controleren dan is aan de hand van ampitude en staat van de olie makkelijk te bepalen of service nodig is of nog niet.

2 likes