Horloge onderhoud

Gebruik je gezond verstand en zoek bewijs.
Ik wil graag wat startpunten aandragen:

https://forums.watchuseek.com/f21/do-i-really-need-service-my-automatic-watches-used-sporatically-922019.html

https://forums.watchuseek.com/f6/eta-2824-reversing-wheel-question-4992383-2.html#/topics/4992383?page=2

Ik verdraag domheid niet zo goed.
Horlogemakers die dit soort kolder roepen doen, alsof natuurkundige en scheikundige feiten niet bestaan.

Feit: olie is een koolwaterstofverbinding met een aantal additieven die door gebruik slechter wordt en uiteindelijk indikt/opdroogt. In een automotor heel mooi zichtbaar door de verkleuring, met een loupe bij horloges soms ook goed te zien in de jewels.
Feit: waar wrijving is treedt slijtage op.

Feit: ik ben geen horlogemaker, maar advocaat. Toch ben ik als bèta, met een vader die in de autobranche werkte en met zelf 13 jaar bij een Amerikaanse oliefirma, ervan overtuigd dat ik dit beter weet dan een aantal horlogemakers.

1 like

Dat onderschrijf ik, ca. 7 jaar is zover ik kan inschatten prima, tenzij sprake is van 5 jaar dagelijks dragen bij allerlei pittige activiteiten.

Rolexen hebben dan echt wel een vermoeide rotoras.

Geloof mij niet op mijn woord, lees even hier (ook duidelijke plaatjes):
http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm

Boeiend :slight_smile:

2 likes

@brunod Veuillez contribuer à ce thread s’il vous plaît :wink:
J’en suis sûr que votre opinion est très interessant.

1 like

Merci de cet honneur,
mais mon avis reste non-professionnel :wink:
Et comme je fais mes entretiens moi-même sur les mécaniques, le facteur prix pour le client /rentabilité pour l’horloger ne m’influence pas.
:slight_smile:

4 likes

Dat is nog eens een goed advies. Serieus!

Mijn gezonde verstand zegt dat een nieuw horloge wat gecertificeerd en getest 50 meter (5bar) waterdicht is, geschikt is om mee te zwemmen. En toch kwam er best wel wat gedoe over het feit dat ik vertelde dat ik mijn nagelnieuwe Speedy niet afdeed tijdens het afwassen. Nou ja, ik gebruik dan maar gewoon even mijn eigen gezonde verstand en laat iedereen fijn zijn mening geven. Van mij mag je alles vinden. Je mag het zelfs met internetfora-weetjes onderbouwen, allemaal prima. Leerzaam ook.

Haha, mooi slotwoord. I rest my case. Ik ben trouwens ook geen horlogemaker. :wink:

Overigens suggereren dat andere mensen met kennis van zaken (zoals gecertificeerde Rolex horlogemakers) dom zijn zou ik zelf nooit doen, tikje aanmatigend.

Mais encore, votre avis m’interesse.
Vous n’avez pas la position d’un horloger qui l’a besoin de rendre ses services, mais la position de quelqu’ un indépendant et savant.

“Je suis Néerlandais, Je parle un petit peu français” … :wink:

3 likes

Zit al helemaal in mijn hoofd!
Maar ff druk vandaag. :rage:

2 likes

Het advies om kritisch te kijken/gezond verstand te gebruiken was zeker niet aanmatigend, maar bloedserieus.
Teveel mensen die voetstoots alles geloven wat hen gezegd wordt (en ik vind het wel lekker om daar pittig op in te gaan en mensen zelf aan het denken te krijgen, ook als ze niet inzien dat ik gelijk heb :joy::joy::wink:).

Waterdichtheid is helemaal een wereld op zich. Dan krijg je discussies over statische belasting etc. Bottomline is, dat vanaf 100m WR zwemmen algemeen geaccepteerd probleemloos kan.

De Speedy pro heeft nogal een naam qua (gebrek aan) waterdichtheid, handenwassen/lopen in de regen kan er echter probleemloos mee (uitgaande van goede rubbers, geen barsten in het glas enz.).

Ik heb dus wel degelijk wat bekendheid met mechanica, olie enz. al ben ik nu advocaat. Dat het niet de horlogemakers-fijnmechanica is roep ik zelf meteen, hoewel ik met regelmaat pruts aan wat sloopwerkjes die ik heb. Diverse lopen inmiddels (damesuurwerkjes in een lotje op internet gekocht om te oefenen).

Misschien kwam de opmerking over domheid aanmatigend over, zo bedoel ik hem niet. Ik sta wel achter de opmerking. Iemand die met olie moet werken en de basale eigenschappen niet kent behoort niet in het vak.

Ter info nog: Moebius zet zelf data op de olie die men verkoopt… Niet zonder reden. (https://forums.watchuseek.com/f6/moebius-oil-shelf-life-expiration-question-2864490.html)

1 like

Ik ben een totale n00b op technisch niveau maar een horloge is een hermetisch gesloten ruimte toch? Indikken/opdrogen kan alleen als oplosmiddelen vervliegen. Hoe kan dat in een horloge dan?

Gewoon interesse! Heb medelijden!

1 like

Het ging om een gecertificeerd Omega center. Ik heb geen Rolex, en weet daar ook niets van (dus in die discussie meng ik me ook niet). Bovendien ging het in beide gevallen (de Longines en Omega) om vintage uurwerkjes, dus geen ETA of Co-Axials.

Nogmaals een ‘Oké’. Ik stop er even mee, je krijgt gelijk. Oftewel:

Toedels … :sunny:

@Johan01, ik weet het. Lopen wat discussies door elkaar nu, Rolex (horlogemakers) kwam(en) ook voorbij vandaar dat ik die als voorbeeld even aanhaalde.

Het is mij heel moeilijk te antwoorden.
Als er iets aan een horloge mis gaat zal ik toch een service beurt moeten geven.
Maar als er een oude horloge voor jaren stil is gebleven zou ik toch, zelfs als die nu weer loopt, een service beurt geven om zeker te zijn dat er niets te versleten is of iets die morgen kan breken, en misschien nog erger problemen maken.
Maar ik reken mijn geld en tijd niet als hobby.
:thinking:

1 like

LOL… Er zit lucht in, geen vacuum. Die lucht bevat altijd wat vervuiling.

Olie wordt slechter door vervuilingen (stofdeeltjes, metaaldeeltjes), door temperatuurschommelingen, door vocht, door gasverbindingen waarmee deze kan reageren (oxidatie: reactie met zuurstof) en door licht (zichtbodems).

De olie van nu is natuurlijk vele malen beter dan de dierlijke rotzooi die in de tijd van Breguet werd gebruikt. Die troep werd zelfs op enig moment ranzig, maar de olie is nog altijd niet perfect.

De olie moet trouwens ook wel op zijn plek blijven. Door capillaire werking blijft de olie netjes in een jewel. Bij teveel olie kan deze migreren. Dat kan ook bij heftige schokken. Geen olie = metaal op metaal of metaal op rubi en dat is niet goed qua slijtage…

1 like

Olijf olie ook :wink:

1 like

Mits maar extra vergine…

PS Nog een klein nabrandertje mijnerzijds om een vermoedelijk misverstand even te tackelen. Je hoort mij niet zeggen dat slijtage niet bestaat, dat beweren echte horlogemakers ook niet (volgens mij). De discussie gaat dan ook niet over noodzakelijk onderhoud, het gaat om het preventieve onderhoud en de gewenste interval. Om de 5, 7 of zelfs 15 jaar of wanneer het horloge onregelmatigheden laat zien?

Een wijs man zei ooit: “Gebruik je gezond verstand.”

… zo, nou haak ik echt af en iedereen krijgt van mij gewoon gelijk! :wink:

1 like

Excuus, ik meende dat er als hobby (op hoog niveau!) gewerkt werd aan horloges, naast een reguliere job.

1 like