Horloge op afbetaling...dat moet je toch niet willen?

Heeft er ook wel mee te maken dat het bij m’n telefoon 4eu scheelde om hem vooruit te betalen tov maandelijks (wat ik niet de moeite vond).
Anderzijds kan de aanbieder je ook van het netwerk afsluiten wanneer je niet betaald terwijl een horloge gewoon blijft lopen :stuck_out_tongue:.

Ik ben voor mijzelf en voor de maatschappelijke gevolgen van lenen: tegen lenen en iets kopen op afbetaling. Als je de ellende ziet van de schuldsaneringen en voedselbanken, dan zou het gezond zijn als koop op afbetaling verboden wordt. Nu de economie weer wat aanzwengelt, is dit het moment om dat te besluiten. Want kopen op afbetaling is alleen maar verzonnen om economische redenen, zonder overigens de gevolgen goed te overzien.
Een hypotheek op een huis kan weer wel, onder voorwaarden. Wonen behoort tot de elementaire levensbehoeften. En als je een hypotheek hebt tot bijvoorbeeld 75 of 80% van de waarde, zijn de risico’s overzichtelijk, mits er voldoende inkomsten zijn (en werkwillig zijn uiteraard).

5 likes

Precies, sinds dat ze verplicht zijn om kosten uit te splitsen (telefoon/abbo zelf) zijn de kosten van “lenen” vaak best redelijk.
En vooral makkelijk na te rekenen :thumbsup:
In mijn specifieke geval was het zelfs een 150 euro goedkoper om “op afbetaling” mijn toestel te kopen.
Hoe vreemd dat ook klinkt.

Inderdaad, lenen dat moet je niet willen!
Er zijn voor mij maar twee redenen waarom ik zou willen lenen:
(1) Het huis (omdat dat in de meeste gevallen noodzakelijk is); en (2) om inkomen te verwerven (je moet een werkbus kopen of zoiets).

3 likes

3 likes

Brabantia geloof ik. Marktplaats, 2 tientjes. Had een moderne Brabantia, en een paar jaar terug besloot ik te gaan zoeken.

2 likes

Hoeft niet altijd meer te kosten, zo heb ik een aantal jaar geleden mijn grote TV bij MM kunnen kopen op afbetaling met een Santander actie, hield in afbetalen in 24 termijnen met zero rente. Dus gratis lening in feite want het geld wat ik anders kwijt was voor de TV had ik nu nog in de pocket en de TV uiteindelijk toch voor de prijs wat ie ook contant kostte, maar ondertussen toch andere dingen met het geld kunnen doen.

Zou wat zijn als dat ook met een limited Omega of gewilde Rolex kon, gaandeweg de aflossing kon je het horloge vast al weer met leuke winst doorverkopen, had je dus een gratis lening en winst erop en dan weer de volgende klok halen. :smile:

Dit arbitrage principe wordt min of meer al jarenlang toegepast op de financieele markt, (interbancair) geld lenen in valuta’s waarvan de rente op 0 staat en die wegzetten in een valuta die wel rendeert of in produkten met hefboom, maar we weten inmiddels wat daarvan kan komen.

2 likes

Wel grappig om het verschil in mentaliteit te zien tussen hier en TZ-UK, waar regelmatig draadjes staan waarbij leden elkaar tippen over goede deals op afbetaling :slight_smile:

1 like

Dan zit de rente in de prijs van de TV verstopt.

Gratis bestaat niet. Ergens zitten de kosten in verwerkt.

2 likes

Nope, aanschafprijs was op dat moment al goedkoopste van NL.

Hetzelfde natuurlijk met private lease, wat al lang gaande is in de VS.

Mediamarkt gaf als reden voor de gratis lening, meer verkochte produkten en omzet (uiteindelijk) en promotie van het Santander produkt, in de hoop dat een deel klant blijft bij ze en in het vervolg aankopen doet in termijnen waar dan wel rente op berekend wordt…

De winkel moet dit voorfinancieren. Hij zal dat weer ergens vandaan moeten halen. Een bank zal dat niet gratis doen.

Met andere woorden, als je ineens had betaald had je kunnen afdingen.

Dan betaal je dus later.

1 like

Denk t niet. Vergis je ook niet dat ze in de business case meenemen dat een deel niet kan betalen. Dan gaat de rente in een keer hard omhoog.

wat een ellende: horloge is pas je eigendom na de laatste betaling, en een stevige aantekening bij de BKR die tig jaar blijft staan, en je eerste de beste hypotheek of aanpassing erop je meer kost dan dat hele horloge…

1 like

Er zaten echt geen addertjes onder het gras, na mijn 24e termijn was het aankoopbedrag rond en heb ik Santander opgezegd.

Daar vroeg ik al om…ik ging naar de winkel met de gedachte om de TV contant te kopen, ik wist helemaal niet van de regeling, de verkoper bood die uit zichzelf aan en ik reageerde in eerste instantie natuurlijk ook sceptisch. :grin:

Klopt, punt is echter dat de winkelier de kosten meeneemt en uiteindelijk de klant betaalt.

Zoals je het hierboven beschrijft compenseren ze het met een latere aankoop.

Geld lenen voor goederen is de grootste reden voor de scheefgroei in rijkdom, en niet alleen in NL.
Don’t do it!

1 like

Nog nooit ergens anders voor geleend (of geleased, want dat is eigenlijk nog erger) dan een huis. Waarom zou iemand willen lenen voor een horloge. Ze zouden het sowieso moeten verbieden om dit op deze manier te presenteren in een etalage.