Horloge op afbetaling...dat moet je toch niet willen?

Klopt, alleen in heb nooit een latere aankoop gedaan met Santander want ik heb na de eerste gratis financiering weer kostenloos opgezegd.

Je kan dit het beste vergelijken met een proefabbo…eerste periode gratis en als je niet opzegt wordt het een betaaldienst.

Er is natuurlijk altijd een percentage dat blijft hangen / vaste klant wordt door deze promotie.

Ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet-gevoel heb ik erbij.

Zou wel passen bij de personen die een redelijk nieuwe BMW, Audi of Mercedes hebben d.m.v. een lening en tevens in de achterbuurt wonen.

Maar goed, dat is enkel mijn mening. Dit geldt overigens niet als het gaat om een lening voor een huis.

Een horloge kopen op afbetaling, dat moet iedereen voor zich zelf weten. Ik heb daar geen problemen mee. In Duitsland en Engeland wordt dit al veel gedaan.

Het is inderdaad wel sneu, als het horloge bijvoorbeeld gestolen wordt en je moet er nog 3,5 jaar voor betalen. Maar daar zijn ook wel oplossingen voor, weet ik uit ervaring.

Kopen op afbetaling, zal altijd duurder zijn, dat is logisch. Als iemand zijn droom eerder ermee kan verwezenlijken, waarom niet? Daarnaast zal de prijs van een horloge in bijvoorbeeld 5 jaar tijd, ook leuk zijn gestegen.

De kreet; “Live your passion” heb ik ergens gelezen. We worden helaas niet allemaal 100 jaar. Ik ken genoeg personen, die de 40 jarige leeftijd helaas niet gehaald hebben.

1 like

Als je simpel aan je verplichtingen voldoet is er niets aan de hand.

Ik vind het achterlijk om een horloge op afbetaling te kopen.
Een horloge heb je niet perse nodig meer in deze tijd en is gewoon een luxe artikel geworden. Spaar er voor, of koop het niet als je er geen geld voor hebt vind ik. Je hoeft niet perse per direct een horloge te hebben.

Genoeg lieden die een 50 inch tv hebben op afbetaling en ondertussen naar de voedselbank gaan, en zich dan nog afvragen waarom ze geen cent te makken hebben.

1 like

True!!
Iets anders.
Bij de verstrekking van een hypotheek wordt een studieschuld je keihard aangerekend. Schuld keer 1,3 of 1,4. Waarom? Omdat vadertje staat voor gaat bij sanering boven een bank. Allerlei schulden werken keihard in je nadeel. Mijns inziens: terecht.

Hypotheken op zichzelf zijn niet waarom mensen zo ontzettend in de schulden zijn gekomen na de financiële crisis. De ‘huizenbubbel’, inflatie dus, zorgde voor gigantische overwaarde op huizen. Mensen lieten hun huizen opnieuw taxeren met als gevolg dat ze in staat waren om een hypotheek op de overwaarde te vestigen. Een huis dat realistisch gezien €250k waard is, was op het hoogtepunt (of op het dieptepunt) misschien wel 1 of 2 ton meer ‘waard’. Dan heb je dus ineens een negatieve hypotheek na verkoop van je huis en zit je tot je oren in de shit.

Ik mag de kennis wel veronderstellen maar toch ter duidelijkheid: een hypotheek is een onderpand. Zeg maar de verzekering van een bank ten opzichte van de klant. Klant niet betalen = huis onder de hamer. Het mooie van vastgoed is dat het redelijk waardevast is mits goed getaxeerd, dit in tegenstelling tot goederen als electronica (telefoons, tv’s, wasmachines, etc.). Die laatste groep is simpelweg niet waardevast doordat de technologische ontwikkelingen elkaar te snel opvolgen.

Dan de vraag onder welke groep horloges vallen. Zoals eerder al gezegd in dit topic, zijn horloges een luxeproduct. Een huis heb je nodig, een auto is in ieder geval een groot gemak, een wasmachine durf ik ook wel als nodig te veronderstellen maar een horloge niet. Dat neemt niet weg dat een horloge een prima investering kan zijn. Je auto schrijf je wellicht af, de wasmachine zeker, maar een horloge van een gerenommeerd horlogehuis zal na een poos bij een goed baasje niet afgeschreven zijn. Met de huidige, uiterst lage spaarrentes vind ik het ten opzichte van inflatie in ieder geval niet de moeite om op meer centen te zitten dan een noodbuffer voor die auto, wasmachine etc. Dat wil niet zeggen dat het overgrote deel van je maandelijkse lasten uit afbetalingen moet bestaan maar ik denk dat het, alle factoren en correcties meegerekend, geen kwaad kan om wat meer te investeren ten opzichte van sparen. Tenzij je jezelf natuurlijk een belachelijke rente laat aansmeren, maar dat is behoudens ieders verantwoordelijkheid om de kleine lettertjes te lezen.

2 likes

ik zou dat maandbedrag gewoon ipv het horloge kopen iedere maand opzij zetten, en wanneer de aflos periode voorbij is dat horloge kopen en het geld dat ik over hou in de spaarpot voor het volgende horloge stoppen. Het is puur zoals hierboven al vaker gezegd wordt: nu willen hebben maar niet nu willen betalen

En waar woon je dan? Tot je vijftigste thuis :joy: onder je favoriete voetbalclub dekbed…

1 like

Ik vind het echt kansloos je horloge aan te schaffen op afbetaling, maar dat is mijn mening natuurlijk. Ten eerste kost het veel te veel en ten tweede kan het ook nog eens tegen je werken als je nog eens een hypotheek wilt als je je huis niet contant kan betalen.

Vooral het nu populaire privé leasen van een auto (b.v. bij de Media Markt). Daar kan je voor 200 Euro per maand een nieuwe auto rijden. Veel mensen vergeten dan wel dat als je een huis wilt kopen en daarvoor een hypotheek nodig hebt je maandelijks ook 200 Euro minder hypotheek kan betalen.

Lenen om iets anders te kopen dan een huis…mijn niet gezien.

7 likes

Haha leuk toch😉

2 likes

Wel vreemd dat niemand hier de prijsstijgingen van horloges mee in rekening brengt?

Ik ben niet per sé voor of tegen lenen voor goederen (en sta me toe te zeggen dat het mij echt lijkt alsof die “afkeer” van koop op afbetaling een Nederlands iets is), maar als je 5 jaar geleden een submariner op afbetaling had gekocht bijvoorbeeld, was je dan uiteindelijk nIet goedkoper af geweest dan nu, zelfs rekening houdend met de rente?

2 likes

Zit Ide niet zo te plagen. Hij heeft zijn eigen slaapkamer en zijn ouders zijn super relaxed. Was erg lief van de toen ze wat zelfgebakken koekjes kwam brengen.

6 likes

:joy:

Mét Lego kastelen posters!

2 likes

Z’n ouders belde ook net naar me of hij wel een extra schone onderbroek had meegenomen voor ons logeerpartijtje!! Hij heeft erg zorgzame ouders, zeldzaam tegenwoordig!

3 likes

Dat geef ik ook aan, dat de prijs na bijvoorbeeld 5 jaar ook gestegen is.

1 like

Ik denk als er een juwelier zou zijn, waarbij je een aangeschafte horloge in bijvoorbeeld 3 jaar afbetaald, zonder een BKR notering en met een opslag van bijvoorbeeld 10%, deze juwelier heel wat horloges gaat verkopen.

Bij Piet Hein Eek staat er een te koop voor een mooie tweedehands breitling transocean, dus voorzichtig vervangen

Wat een treurigheid…een horloge op afbetaling. Als je het niet kunt betalen, ga er dan niet mee rondlopen. Voor ieder budget zijn leuke horloges te koop. Leef niet boven je stand zou ik zeggen.

2 likes