Horloge op afbetaling...dat moet je toch niet willen?

Ik bedoelde meer dat je voor iets betaalt dat niet van jezelf is en nooit zal worden. In beide gevallen is dat het geval.

Punt is gewoon dat je maand lasten steeds meer dichtgroeien met dingen waar je nog maanden/jaren voor af moet betalen en die al verslijten. Of al kapot zijn. Ook weinig drempel meer op de aanschaf van nog meer spullen. (heb je die echt nodig?) En geen reserve als er echt iets nodig is. Het zal wel ouderwets zijn, maar behalve voor een huis, leen ik nergens voor. Ik voel me er prima bij. Wat van mij is ook echt van mij.

1 like

Nogmaals:

Marktwaarde = wat jij zet als "waarde"
Retail prijs = die 3,5K bij Van Baal. Die prijs is trouwens bepaald door Omega en is op hun site op te zoeken.

De Retail prijs, dus verkoopprijs nieuw, is nooit hoger geweest dan 3,5K. Dit horloge is dus niet in prijs gezakt. De retail prijs was vroeger lager, dus dit horloge is in prijs gestegen.

Eerste wat bij mij bij zo iets opkomt Is, ja maar hoeveel maanden…?
:money_mouth:

1 like

Er zijn genoeg studenten die moeten lenen om überhaupt te kunnen studeren, is het terecht dat dat in hun nadeel werkt?

1 like

Een gezin met 2x modaal inkomen en 2 studerende kids kan het realistisch gezien ook niet opbrengen. Zeker nu de stufi 100% is afgeschaft, in plaats van de €200 p/m van het oude stelsel.
Collegegeld + studieboeken en studiematerialen, elektronica en nevenvereisten niet meegerekend: €1900 collegegeld, €600 boeken. =€2500
Op kamers + levensonderhoud: €400 huur + €150 p/m levensmiddelen. =€6600

Een som van €9100, maal twee. Zie dat maar eens op te hoesten.

Elke lening of leasecontract moet zorgen voor een weloverwogen beslissing. Door daar consequenties aan te verbinden dwing je dat af. Ook het starten van een studie is een weloverwogen beslissing. Hoe groot is de kans op een baan en kan je met die baan je lening afbetalen na afronding.
Overigens hebben mijn ouders netjes alle studiekosten betaald, dus ik ben niet bekend met een studieschuld.
Het belangrijkste blijft dus dat mensen goed nadenken wanneer ze een lening aangaan en wat dat voor en impact heeft op hun toekomst.

Ik wilde dat ik schotelcity was gaan wonen dan had ik lekker elke maand een horloge kunnen kopen en ook een dikke bmw 5-serie voor de deur gehad :blush:

Het is belangrijk, dat hypotheken verstrekt worden naar rato van het draagvermogen. En het draagvermogen wordt mede bepaald door de studieschuld. Daarom is het terecht en zelfs ter bescherming van betrokkene(n) dat de studieschuld meetelt.
Ik begrijp heus wel dat het zuur is om voor je studie te moeten lenen. Maar daar is meer over te zeggen. Neem een leerling van nu tien jaar oud. Uitgaande van acht jaar basisonderwijs, vijf jaar voortgezet onderwijs en achttien jaar kinderbijslag kom je uit (prijspeil 2017) op EUR 125.000,-- per kind/leerling. (Buiten beschouwing gelaten: kindgebonden budgetten, kosten kinderopvang.) Op basis van politieke keuzes is men ertoe overgegaan om de studiefinanciering om te zetten naar een lening. Je kunt niet zeggen, dat " de maatschappij" het er helemaal bij laat zitten.
Alle Nederlanders, jong en oud, hebben de laatste vijftien jaar te maken gehad met allerlei maatregelen die in iemands nadeel kan werken. Voorbeelden: de WAO (" Bak ellende riep de SP; maar in het verkiezingsprogramma repareert ook de SP de WAO wijziging van toen niet!), het verdwijnen van de VUT, de verhogingen van het eigen risico ziektekosten, de verhoging van de AOW-leeftijd en de pensioengerechtigde leeftijd (dat laatste zit verstopt in de term flexibele pensioen), etc. etc. We hebben allemaal behoorlijk wat zuur te verwerken gekregen.
Zelf kan ik er aardig mee leven.
Mijn kinderen zijn nu aan het sparen geslagen om hun kinderen straks te kunnen laten studeren. Maar dat deden mijn ouders ook al en ook wij hebben onze kinderen zo veel als mogelijk uit de wind gehouden, in combinatie met het stellen van grenzen: je studie voltooien in de gestelde tijd; het bijverdienen tot een bedrag van EUR 3.000,-- p/jaar enz. Zo kom je er ook wel uit.

1 like