Horloge op de foto zetten

er is al wel eens iets over gepost , maar ik kon niet echt vinden waar je nu echt op moet letten met een camera kopen.
Ik heb al een digitale compact camera, en hij bevalt me goed , maar nu wil ik een andere compact camera kopen waar je ook echt goed scherpe macro foto’s mee kunt maken .
zodat je ook echt de details van een horloge kan fotograferen.
ik heb al wel wat rond gekeken maar zijn er tips van de profs ??
op welke punten selecteer je een camera speciaal voor horloge doel einde?

ik wil geen spiegelreflex , want mijn oude nikon f-50 gebruikte ik ook veel te weinig door z’n maat en gewicht.


deze heb ik nu:
Model CAMEDIA C-60 ZOOM
Type Digitale camera met 4.6cm/1.8 inch zonneschijn kleuren TFT LCD monitor.
Beeldsensor
Beeldsensor 1/1.76 inch CCD met 6.4 miljoen pixels.
Effectief aantal pixels 6.1 miljoen pixels. (Het werkelijk aantal pixels in gebruik bij de beeldverwerking.)
Filtering Primaire kleuren filter (RGb).
Media
Opslag mediumtype Verwisselbare xD-Picture Card (16, 32, 64, 128, 256** en 512 *Mb).
Lens
Optische zoom 3x.
Opbouw 7 lenzen in 6 groepen, 2 aspherische lenzen.
Brandpunt 7.8 – 23.4mm vergelijkbaar met 38 – 114mm bij kleinbeeldcamera).
Maximum diafragma f2.8 (groothoek) – f4.8 (tele).
Digitale zoom 1x – 4x (12x traploos zoom in combinatie met optische zoom).
Zoeker Optische echtbeeld zoeker.
LCD monitor 1.8 inch zonneschijn kleuren TFT LCD monitor met 134,000 pixels.
Scherpstelling
Systeem Dual AF (TTL autofocus met contrast en fase verschil detectie.)
Werking Auto Spot, iESP autofocus, AF blokkering.
Bereik Standard functie 0.5m – oneindig
Macro functie 0.2m (groothoek) / 0.3m (tele) – 0.5m.
Super Macro functie Vanaf 4cm dichtbij (groothoek).
Lichtmeting
Functie Digital ESP meting,
Spot meting.
Functie Histogram in opname en afspeel stand, AE blokkering.
Belichting
Belichtingsregeling Programma AE.
Diafragma voorkeur, sluitertijd voorkeur, handmatige belichting.
Scène programma’s: Portet, zelfportret, avondscène, sport, landschap, landschap met portret.
1 instelling kan opgeslagen worden.
Sluitersnelheid 4 – 1/1000 sec. (tot aan 8 sec. bij handinstelling).
Belichtingscorrectie ±2 EV in 1/3 EV stappen.
Auto bracketing Ja.
Gevoeligheid
Handmatig Auto ISO 64, 100, 200, 400.
Handmatig Instelbaar op equivalent van ISO 64 – 400.
Witbalans
Functie Auto Volautomatisch TTL ESP.
Voorinstelling Kunstlicht, bewolkt, zonnig, Fluorescentie (TL) 1.
Flitser
Ingebouwde flitser Functies Auto (automatisch aan bij weinig en tegenlicht),
Rode ogen reductie,
Invulflits (geforceerd aan),
Uit (geen flits),
Trage synchronisatie,
Trage synchronisatie met rode ogen reductie.
Bereik Tot aan 3.0m (groothoek en tele)
Herlaadtijd 5 sec.
Richtgetal Circa 8.
Functie Flit compensatie (±2 EV)
Serie opnamen Circa. 1.5 opn. per seconde tot aan 5 opn. (in HQ stand).
Processing
Signaalverwerking TruePic TURBO, pixel mapping, ruis reductie.
Beeldkwaliteit aanpassing Sharpness ± 2.
Contrast ± 2.
Opname functies 2 in 1 functie,
Panorama functie,
Sepia functie,
Zwartwit functie.
Bewerken
Foto’s bewerken Formaat wijzigen,draaien.
Video bewerken Index.
Bestand systeem
Foto JPEG (DCF: “Design rule for Camera File system”),
TIFF (niet comprimerend), Exif 2.2 ondersteuning, DPS
Print Image Matching II ondersteuning, DPOF ondersteuning.
Video QuickTime Motion JPEG®
.
Stemgeluid WAVE formaat.
Aantal opnamen met 32MB xD-Picture Card (ongeveer)
Foto 2,816 × 2,112 TIFF: 1
SHQ: 7
HQ: 21
2,560 x 1,920 TIFF: 2
SQ1 high 8 / normal 26
2,272 x 1,704 TIFF: 2
SQ1 high 11 / normal 33
2,048 x 1,536 TIFF: 3
SQ1 high 13 / normal 40
1,600 x 1,200 TIFF: 5
SQ1 high 22 / normal 66
1,280 x 960 TIFF: 8
SQ2 high 35 / normal 104
1,024 x 768 TIFF: 13
SQ2 high 55 / normal 153
640 x 480 TIFF: 34
SQ2 high 142 / normal 398
Video Afhankelijk van de capaciteit van de xD-Picture Card. Met een 32MB card is dat: HQ (320 x 240 pixels), met 15 bld/sec.: 84 sec.
Voeding
Herlaadbare batterij Herlaadbare lithium-ion batterij (LI-12b).
Lichtnetadapter Optionele lichtnetadapter: D-7AC.
AC 100V – 240V, 50 – 60Hz; DC 4.8V.
Aansluitingen Lichtnetadapter aansluiting,
USB 2.0 Full Speed Auto Connect aansluiting (storage class),
Audio/video aansluiting (PAL).
Overige eigenschappen
DPOF instelling Datum.
Direct printen (DPS) PictBridge ondersteuning maakt direct printen mogelijk met compatibele printers.
Meertalen menu Engels / Frans / Duits / Spaans / Italiaans / Russisch / Portugees.
Zelfontspanner Ja.
Datum/tijd/kalender systeem Tot het jaar 2099.
Formaat
Afmetingen 99.1(b) x 56.4(h) x 41(d) mm.
Gewicht 198gram.
Inhoud doos Polsriem, afstandbediening, 32Mb xD-Picture Card, USB kabel,
audio/video kabel, batterijlader met herlaadbare batterij, CAMEDIA Master 4.2.

Goed topic Seamaster!

Ik ben ook al geruime tijd op zoek naar een btje fatsoenlijke camera waarmee je kan inzoomen en dus mooie foto’s kan maken. Momenteel gebruik ik een Canon Digital Ixus, voor zover ik weet zijn digitale juist niet goed om te gebruiken voor foto’s van horoge’s, of zie ik dit verkeerd?

Iemand een advies wat te kopen? Maximaal 250euro. :slight_smile:

compact camera’s van canon zijn perfect voor macro. Alle nieuwe camera’s van canon hebben de nieuwe digic 2 en de isaps ( dat is een ideale foto kleur stand ) ik werk voor canon dus enigszins bevooroordeeld ben ik wel. Zelf heb ik de Nikon f50 ( met meerdere lenzen ) , de olympus c765 ( dat is een toppertje, zet hem wel op een statief ) en de ixus wireless ( die fotografeert ideaalk macro). ik zou zelf voor een compact gaan van canono voor macro. wil je een makkelijke camera waarbij je macro zonder statief fotografeert koop dan een panasonic fz-7 ( met een echt e leica lens ) en de beeld stabilisatie die panasonic ook iin het professionele film segment toepast. ( daar is stabilisatie heel belangrijk ) nmijn broethjes heeft die camera en hij doet het behoorlijk goed.,
koop geen sony, de kwaliteit is minder en je betaald voor zeiss ( terwijl dit echt geen zeiss is, het is een licentie lenns, waarbij sony alleen de naam mag gebruiken en productie in eigen beheer doet. zo kan zeiss de digitale revolutie overleven.)
leica voor panasonic is wel echt. verder was ik enorm nikon fan. ga je voor een nikon koop dan een wat ouder model, die waren relatief beter dan de nieuwe.
dus ff op een rijtje, zou mijn keuze zijn :
panasonic fz-7
canon powershot a430
of een wat oudere nikon coolpix… ( vul maar in)

Een F 50 met ALLE lenzen !

Ik heb zelf een Canon EOS 20 D, helaas niet met alle lenzen, ik heb er 5. Anderzijds, wat moet je ook met 50+ aan objectieven, ik heb objectieven van 10 tot 500mm. 1 van de objectieven die ik heb is een echte macrolens ( Tamron AF SP 90/2.8 ), maar goed, ik heb nog geen serieuze poging ondernomen om een horloge op de foto te zetten, wel kleine enge beestjes :slight_smile: Overigens heb ik ook met echte Leica`s ( M3 ) en Hasselblads ( 501C )gefotografeerd, en een Leica digi compact is geen echte Leica, sorry, hij komt nog niet bij een M of R Leica in de buurt.

Diverse compacts hebben een uitstekende macro functionaliteit, kijk eens op een site als dpreview oid.

sorry sander ik heb het gecorrigeerd …

Geen sorry, sorry van mijn kant als ik irritant over kom ( serieus ) ik wil niet betweterig overkomen.

Master-Fan Schreef:

dus ff op een rijtje, zou mijn keuze zijn :
panasonic fz-7
canon powershot a430
of een wat oudere nikon coolpix… ( vul maar in)

Bedankt MF. Alleen wat moet dit ongeveer gaan kosten en hoe zet je foto’s op de pc? Met zo’n digi is het welmakkelijk, maar hoe werkt dat met een normale? Of zijn dit digtiale camera’s? …

Ben een leek op dit gebied… :smiley:

Jaap-Wim Schreef:

Master-Fan Schreef:


dus ff op een rijtje, zou mijn keuze zijn :
panasonic fz-7
canon powershot a430
of een wat oudere nikon coolpix… ( vul maar
in)

Bedankt MF. Alleen wat moet dit ongeveer gaan
kosten en hoe zet je foto’s op de pc? Met zo’n
digi is het welmakkelijk, maar hoe werkt dat met
een normale? Of zijn dit digtiale camera’s? …

Ben een leek op dit gebied…

allen digitaal. op pc zetten gaat vanzelf , bij mij iig wel ik draai MacOSX , maar xp doet dat ook wel volgens mij.
voor prijzen even kijken op sites. www.vergelijk.nl , www.kelkoo.nl enz enz

Heb zelf een A430 en ben er goed over te spreken. Vooral de supermacro is handig, maar het wordt dan wel snel overbelicht.
Heb hem voor 159 euro bij de plaatselijke cameraboer gekocht.

Hier wat voorbeelden

Close up van mij roggenleren bandje

Maar ook niet macro shots.
Met 45 km/h van de rodelbaan

Mooie heldere foto’s Tom. Om welk merk gaa the thier en heb je deze camera al lang dan? Voroal die op de Rodelbaan is mooi genomen, normaal is een foto nogal blurry bij beweging, deze is echt heel strak. :slight_smile:

Jaap-wim zoals ik al eerder zei, op mijn lijstje een canon a430 en de foto’s van tom koerts zijn daar dus mee geschoten.

bedankt voor jullie info, ik zal even alles op het net opzoeken en op een rijtje zetten, ik kreeg vandaag advies in een winkel over de fuji e900 of de f30
al weet ik niet of meer pixels de oplossing is e900 schijnt een 9megapixel camera te zijn , ik vond mijn huidige van 6 al voldoende leek me.
ik zoek eerst alles wel eens op , dan kom ik er wel uit.

thnx
als jullie meer info hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

seamaster, je hebt een pb!

Master-Fan , je hebt een PM terug

ik vond deze handige site waar ze ook veel foto’s laten zien die met de camera’s gemaakt zijn.

http://www.dpreview.com/

Ik heb enige maanden geleden een Sony DSC-W50 gekocht en heeft 6milj pixels. Kan je een A4 mee afdrukken.
Ik heb nu al een paar foto’s in macro van mijn horloges gemaakt en voldoet prima.
Bij mij was ook de voorwaarde dat het een zeer kompakt toestel moest zijn.
Ik heb hier ook nog een paar valiezen staan met oud fotomateriaal met alle nodige lenzen, maar zo een klein toestel is toch zeer praktisch.

idd , ik wil ook geen groot toestel meer.
de kleine maken het meer dan goed door het makkelijk meenemen.

Ik ben momenteel in de runnig voor een Canon A430 (na het zien van Tom’s foto’s en het advies van MF).

Hoe kanik testen of de camera goede zoomfoto’s maakt en wat zijn andere dingen die belangrijk zijn om op teletten?

Momenteel hebbben we thuis een Canon, zijn alle bedieningsfuncties op alle Canon’s hetzelfde?

En om de foto’s op de pc te zetten gebruiken we een SanDisk kaartlezer, zijn de SD kaartjes die in de nieuwere camera’s zitten ook geschikt voor zo’n kaartlezer?

Veel vragen misschien, maar ik wil deze keer een echt goede camera met zoomfunctie zodat ik ook eens fatsoenlijke horlogefoto’s kan maken. :slight_smile: Dus mensen… help me hierbij. :wink: :smiley:

over het algemeen komen de menu structuren van canon camera’s overeen, alleen heeft het ene toestel meer of andere functies dan het andere toestel. dus de menu’s verschillen wel :smiley:
als het goed is kunnen die sd kaartjes gewoon in de kaart lezer. En volgens mij is met een kabeltje vanaf je camera naar je computer laden bij xp geen probleem. Bij MacOSX gaat het vanzelf iig.
macro zijn de camera’s prima te gebruiken, hoewel de olympus van seamaster ( indien goed gebruikt ) het beter moeten doen,…
Maar met de a430 zul je echt geen miskoop doen, voor weinig geld krijg je toch best wel veel. ( de chip DIGIC @ is hetzelfde al op de duurdere modellen van canon, evenals de kwaliteit van de lens.)

Okay MF, bedankt. Ik kan (als het me lukt) er eentje voor 100euro op de kop tikken. Mooi prijsje, en als ik dan nog mooie horloge’fotos kan maken. :smiley:

Alleen hoe kan ik testen of die het goed doet met zoomen? Gewoon tulpje gebruiken? Maakt de belichting nou meer of minder uit met zo’n super macro functie?