Horloge op de foto zetten

Het gaat niet zozeer om het zoomen alswel om de “macro-functie” zelf: hoe dichter je je camera bij het horloge kunt houden en kunt scherpstellen, hoe beter.

De belichting moet sowieso goed zijn voor mooie foto’s: gebruik zeker voor macro-foto’s indirect wit licht. Dus niet rechtstreeks een lamp erop. Zoek maar even op dit forum: er heeft wel eens een linkje gestaan naar een “licht-tent”.

Succes!
KJ

ik schaam me idd , altijd een spiegelreflex gehad alles met de hand ingesteld met m’n oude praktica mtl ik dacht 3 en later iets meer geautomatiseerd met m’n nikon f-50.
en nu met de olympus c-60 gaat alles van zelf en ik heb wel het tulpje gebruikt maar nu blijkt er ook nog een supermaco functie op te zitten waar ik niet van wist :S ik schaam me dood en het ergste is dat ik mijn camera heb uitgeleend en niet eens kan testen hoe het nu precies wel moet…
ik las al eerder over de licht tent , hij zou op ebay in amerika aangeboden worden , weet iemand ook hier in nederland een adres ? en heeft iemand misschien een foto van de tent zelf.

ik hoor het wel ,

KlaasJan Schreef:

Het gaat niet zozeer om het zoomen alswel om de
"macro-functie" zelf: hoe dichter je je camera bij
het horloge kunt houden en kunt scherpstellen, hoe
beter.
Succes!
KJ

Is het dan zo dat als je heel dicht (ik noem een getal: 5cm) vanaf het object fotogrfeerd, je in principe niet eens de zoom functie hoeft te gebruken en je al genoeg hebt aan macro stand? En wat is een mooi afstand om goede scherpe foto’s te krijgen? Ik ga het toestel eerst testen voor ik het koop, dus alle tips zijn welkom. :slight_smile:

Bedankt nog KJ. :smiley:

Zelf heb ik een compactcamera en digitale spiegelreflexcamera van Canon: dik tevreden mee.
Van de compactcamera’s heeft Olympus de beste macro-functie van allemaal! (vind ik…)

Een lichttent is zelf te maken. Ik heb wel eens foto’s op internet gezien van een zelfgemaakte tent: met een paar elektriciteits-/afvoerbuisjes een frame gemaakt en een wit laken er overheen. Daarboven dan 2 halogeenspotjes zetten, en klaar.

Zie ook hier voor wat huis-tuin-en-keukentips: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=36
Kant en klaar zijn die lichttentjes ook best in Nederland te krijgen (ik heb ze wel eens gezien voor 49 euro).

Klopt, JW. Ik heb wel eens met een compactcamera van Olympus gefotografeerd vanaf 5cm. Dan heb je helemaal geen zoom meer nodig :smiley: Gewoon testen!

Nog een trucje: maak een foto op de grootst mogelijke resolutie/kwaliteit. Vervolgens kun je dan een stuk “uitsnijden” en als nieuw bestand opslaan…

bedankt voor je info , ik zal wel eens kijken anders maak ik er zelf wel 1, ik heb zelf ook in middels ondervonden dat een goed foto bewerkings programma ook helpt ,
de volgende foto’s zijn bewerkt met photo studio 2000 , ik zag wel als je het vergroot dat je je horloge goed moet poetsen voordat je foto’s maakt :smiley:

alleen jammer dat door photobucket de foto weer wordt verkleind

Daar is toch niets mis mee!? Mooie scherpe foto’s, met direct (zon)licht genomen. Misschien inderdaad eens proberen met indirecte belichting. Tentje bouwe…

En ja, dat stof en die vette vingers zie ik ook meestal pas achteraf :smiley:

tja dat wordt naar de markt voor stof en de gamma voor wat electro pijp :smiley:

Bedankt KJ, ik zal het proberen. morgen ga ik denk ik ff de stad in en kijken wat ze zoal hebben. :smiley:

Zal daarna eens een mooie collectieshot maken.

bij deze nog een test foto , wel vreemd deze foto is kleiner dan eerder geplaatste foto’s maar photobucket geeft hem groter door ?

Dat heb ik dus ook met photobucket seamaster joost,
de ene keer een normale grootte van plm 100Kb, en dan weer een giga grote afbeelding van 300Kb van ongeveer dezelfde plaatjes.
kun je natuurlijk gewoon weer terugbrengen tot normale grootte met de edit functie boven het plaatje :slight_smile:
groet, André

Heb ik ook last van gehad. Als je bij options kijkt bij Photobucket.com kun je de maximum allowbare size aangeven. Kun je ook op 1024KB zetten.

Heeft bij mij iig een stuk geholpen. Bij mij werden ze altijd veel kleiner. Opeens, had namelijk niets gewijzigd ofzo.

ik kan ze alleen kleiner maken bij via edit ?
inmiddels hebben we ook al een licht tentje besteld (tu)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=811 bij deze een linkje , die ik net gehad heb ( nog bedankt)


ik kan ze alleen kleiner maken bij via edit ?
inmiddels hebben we ook al een licht tentje besteld (tu)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=811 bij deze een linkje , die ik net gehad heb ( nog bedankt)


thnx , idd gelukt (tu) , zo kunnen we tenminste wat zien :smiley:

Ik heb zojuis de Canon A430 aangeschaft. :smiley:

Ook al meteen wat foto’s uit de losse pols geschoten en ik moet zeggen; netjes. Ik kan nu van heel dichtbij foto’s maken zonder dat het meteen blurry is. Vanmorgen ben ik ook aan de slag gegaan met een fototentje te maken (timmeren, zagen etc.) en die ga ik ook eens uitproberen.

Als ik weet hoe ik de foto’s op de pc krijg zal ik het resultaat hier posten.

Leuk, gefeliciteerd! Geen slechte keuze: er zit (volgens mij) ook een aardig compleet software-pakket bij van Canon.

Nou mogen we toch zeker wel tópfoto’s van je verwachten?! Zet je de Reverso er ook nog op: die vind ik zo schitterend.

Groeten,
KJ

Hi Jaap-Wim,

Heb zelf ook eens een lichtbox in mekaar geplakt in een uurtje, van een kartonnen doos, 2 placemats van de Blokker a 0,50
en wat tape en nietjes.
werkt goed, leg eventueel nog wat op de bovenkant, als er teveel licht in valt.
staat onder een TL balk met wit daglicht
Succes met jouw eigenbrouwsel :slight_smile:


groet André

mooi is dat , ik heb inmiddels al een tentje besteld … :smiley:

ik heb gelukkig ook mijn camera terug en met boekje de supermacro opgezocht.
helaas door de schemerlampjes iets geel licht , en door de lange sluitertijd niet superstrak , ik zal de volgende keer wel even een statiefje gebruiken en afstands bediening. n de tent natuurlijk

scheelt he seamaster nu je weet dat je camera het ook kan en jij zelf ook :stuck_out_tongue:

nee hoor zonder gekheid , je moet maar net weten dat je camera het kan.