Horloge opgeknapt

Ik kreeg afgelopen week een PB van @Bram27 dat hij een horloge over had van het Oost-Duitse merk Ruhla waar hij niets mee deed, en of ik het wilde hebben. Het liep niet, maar wellicht kon ik er iets mee.
We waren het snel eens over de transactie en gisteren vond ik het horloge in de brievenbus. Ik besloot er vanavond eens voor te gaan zitten om te kijken of ik nog wat leven in kan krijgen.

Zo kwam ie binnen. Een paar krassen op de plexi, maar helaas ook een paar scheuren er in, dus met polijsten alleen was deze niet meer te redden.

Het uurwerk is groter dan de opening in de kast, dus dit is een zgn frontloader.

Dus het glas er af, de opwindstift eruit en dan kan het uurwerk er uit.

Yikes. Maar met DNA weet mijn ultrasoonreiniger wel raad.

Hmmm…een balans die er scheef in ligt voorspelt niet veel goeds. Deze zat alleen naast de lagers, maar was toch te slecht om te hergebruiken.

Dan gaan we het penankertje maar eens ontleden. In dit geval begon ik aan de wijzerplaatkant

Dan de andere kant.

En met een paar schroefjes losdraaien heb je ineens een uurwerkje in losse onderdelen. Gelukkig is het UMF kaliber 24 erg simpel opgebouwd.

De datumschijf heeft een beschadiging bij 21, maar ik heb nog een betere liggen die ik besluit te gebruiken.

De witte verf uit de wijzers is gescheurd (wat heel vaak voorkomt bij Ruhla) en ik besluit om mijn potje witte nagellak die ik voor deze gelegenheid ooit gekocht heb, voor den dag te halen en de wijzers weer te vullen.

Als alle onderdelen ondertussen uit de schoonmaakmachine komen, kan het leuke werk weer beginnen. Niets mooier dan met schone onderdelen een uurwerkje opbouwen.
Allereerst het opwindmechanisme dat hier met een wipbrug werkt. Oeps…een beetje te veel vet gebruikt. Dit heb ik nadat ik deze foto gemaakt heb, weer verwijderd.

Vroeger had ik altijd moeite met het veertje te monteren, maar een trucje met wat rodico maakt het leven een stuk makkelijker.

Wat tandwieltjes stapelen.

En de bovenplatine voorzichtig er op. De asjes even goed zetten en we kunnen verder.

De veerton kan er vanaf de zijkant in geschoven worden wat erg makkelijk werkt.

Het penankertje er in en een paar slagen opwinden om te kijken of ie goed op en neer gaat. Dat doet ie gelukkig.

En gloednieuwe balans er in en we hebben weer een hartslag.

Dan kan de wijzerplaat er op en het asje van de secondewijzer er in.
De wijzerplaat monteren moet erg voorzichtig gebeuren omdat bij een Ruhla de datumschijf erg losjes er op ligt. Als je een beetje te onvoorzichtig bent schiet de datejumper van de datumschijf en moet je opnieuw beginnen

Het uurwerkje kan weer van voor in de kast en ik plaats een nieuw plexiglaasje die ik in de juiste maat nog net eentje heb liggen. De witte verf in de wijzers is ook droog.

Even vlug een nato bandje er op en om de pols. Ondertussen is het al een beetje donkerder geworden en is deze foto gemaakt onder TL licht wat rare kleuren veroorzaakt.

Dit was weer een leuk klusje. Ik ben blij dat @Bram27 aan mij heeft gedacht toen hij deze Ruhla wilde wegdoen. Ik ben weer even heerlijk aan het prullen geweest en dit horloge heeft weer een tweede leven gekregen.
Bram bedankt.

98 likes

Wat is het toch leuk om een doodgewaande Ruhla weer tot leven te wekken.
Super en fijn topic om te lezen… Leuke Ruhla trouwens

1 like

Fleurig exemplaar :+1:
En weer mooi gered van de sloop, dank voor het delen :+1::+1:

1 like

Wat een mooi verhaal, met dito resultaat. Meesterlijk interessant, dank!

1 like

En weer eentje gered, leuk horloge :grinning:

1 like

Pure feelgood TV, zo’n verslag lezen. Ga ik onthouden als ik nog eens een Ruhla tegenkom in mijn projectenbak waar ik zelf niks mee aan kan: Scudo Ruhla Revival Sanctuary :ok_hand:t2:

5 likes

Pure abracadabra voor mij …
Maar blijft toch de mooiste topics :+1::+1::+1:

2 likes

Super ! :ok_hand: Dank voor het delen van je proces en het verwoorden ervan …zo langzamerhand
leer ik enige zaken te herkennen ,dus deze uiteenzettingen kunnen er niet genoeg zijn :+1:

1 like

Leuk horloge, heeft echt jaren 70 looks.
Leuk topic, bedankt.

1 like

Lekker bezig geweest ! Mooi verslag gemaakt van restauratie, en mooi eind resultaat!

Wat wil je nog meer!? Top Peter :+1::ok_hand:

1 like

Leuk foto verslag, mooi horloge :+1:

1 like

Zo! Dat is goed gelukt! Altijd fijn als je een passend glaasje hebt. En de tip van de nagellak ga ik onthouden!

Blij dat dat deze prachtige wijzerplaat nu weer tot haar recht komt!

Bram

2 likes

Leuk verslag. Met plezier gelezen! Puik werk :+1:

1 like

wat weer een geweldig leuk en leerzaam verhaal.

1 like

Gaaf om te zien, dit! Heel mooi werk! Bedankt voor het delen! :+1:

1 like

Deze is gemaakt in week 20 van 1976. Een Ruhla is middels een 4 cijfer code (bijna) altijd te dateren. Deze had dus als code 2076

2 likes

Mooi verslag, netjes gedaan, je maakt prachtige en duidelijke foto s, mag ik vragen waar je dat mee doet ??

1 like

Met een simpele Samsung tablet.

2 likes

Dank voor je leuke verslag met super duidelijke foto’s. Alhoewel ik horloges zelf alleen maar kan dragen vind ik dit soort topics altijd heel leuk om te lezen/bestuderen. Dus dank voor je genomen moeite! :+1: :+1:

1 like

Wat ben je toch handig, nagellak :smiley::+1:

2 likes