Horloge opwinden

Beste Horloge liefhebbers,

voor mijn verjaardag heb ik een prachtig horloge gekregen van M. Johansson. Dit horloge heeft een helemaal zichtbaar uurwerk en moet met de hand opgewonden worden.

Nu is mijn vraag wat verstandig is voor het behoud van de veer en het synchroon lopen met de tijd hoever ik het horloge op moet winden elke keer.

Door het open uurwerk kan ik zien hoever de veer gespannen is en het horloge heeft 40 slagen nodig om tot het uiterste gespannen te zijn maar is het verstandig om het horloge altijd tot het uiterste te spannen?

Bij voorbaat dank

Hallo en welkom Wouter,

je mag een handopwinder altijd volledig opwinden (totdat de kroon niet verder kan).

Succes.

Als je dan toch kan zien als de veer volledig gespannen is zou ik m bijv. 30 slagen geven , of zoveel dat ie minimaal 1 dag loopt ??

sanderCertina Schreef:

Als je dan toch kan zien als de veer volledig
gespannen is zou ik m bijv. 30 slagen geven , of
zoveel dat ie minimaal 1 dag loopt ??

ik dacht dat de meeste mechanisch klokjes met een lagere spanning minder nauwkeurig lopen? dan zou ik denken juist volledig opwinden.

marnix.moed Schreef:

sanderCertina Schreef:


Als je dan toch kan zien als de veer volledig
gespannen is zou ik m bijv. 30 slagen geven ,
of
zoveel dat ie minimaal 1 dag loopt ??

ik dacht dat de meeste mechanisch klokjes met een
lagere spanning minder nauwkeurig lopen? dan zou
ik denken juist volledig opwinden.

ja, ik merk wel dat hij nauwkeuriger is wanneer die verder dan de helft is opgewonden. dus in dat opzicht is volledig opwinden wel gewenst.

En hoe zit het met slijtage? gaat na een jaar of meer de spanning verloren? of valt dat wel mee. iemand ervaring?

Gewoon volledig opwinden, en om de circa 5 jaar het horloge na laten kijken bij een horlogemaker (algemeen advies voor ieder mechanisch horloge).

woutervdv Schreef:

marnix.moed Schreef:


sanderCertina Schreef:



Als je dan toch kan zien als de veer volledig
gespannen is zou ik m bijv. 30 slagen geven ,
of
zoveel dat ie minimaal 1 dag loopt ??

ik dacht dat de meeste mechanisch klokjes met
een
lagere spanning minder nauwkeurig lopen? dan
zou
ik denken juist volledig opwinden.

ja, ik merk wel dat hij nauwkeuriger is wanneer
die verder dan de helft is opgewonden. dus in dat
opzicht is volledig opwinden wel gewenst.

En hoe zit het met slijtage? gaat na een jaar of
meer de spanning verloren? of valt dat wel mee.
iemand ervaring?

ik ken t klokje niet, maar de meeste moderne klokjes hebben veren die best duurzaam zijn, breken niet en houden goeie spanning. circa elke 5 jaar preventief servicen schijnt de meeste problemen een stap voor te zijn.

bedankt mensen, hiermee kan ik vooruit :slight_smile:

Zo is het…

Een automaatje wordt toch ook eigenlijk helemaar opgewonden, dus waarom een horloge wat je met de hand opwindt niet?

En als een horloge helemaal opgewonden is loopt het meestal nauwkeuriger…

En is toch een mooi ritueel, elke dag het horloge opwinden :slight_smile:

Ja, maar een automaatje heeft een slipsysteem waardoor de ver als hij volledig opgewonden is, doorslipt en de veerenergie wordt omgezet in warmte en bewegingsenergie dmv wrijving tegen de tonwand.
daarom kan deze veer dus, mits goed gesmeerd met het juiste smeermiddel, nooit te ver worden opgewonden. Een hanwopwinder is niet voorzien van zo’n veer, waarom kan je deze opdraaien totdat je voelt dat de weerstand erg groot word.

Daarin heb je gelijk!

Ik maak er geen studie van, ik draai hem elke ochtend helemaal tot ie niet meer verder kan :slight_smile:

koen Schreef:

Ja, maar een automaatje heeft een slipsysteem
waardoor de ver als hij volledig opgewonden is,
doorslipt en de veerenergie wordt omgezet in
warmte en bewegingsenergie dmv wrijving tegen de
tonwand.
daarom kan deze veer dus, mits goed gesmeerd met
het juiste smeermiddel, nooit te ver worden
opgewonden. Een hanwopwinder is niet voorzien van
zo’n veer, waarom kan je deze opdraaien totdat je
voelt dat de weerstand erg groot word.

Kijk , dat is nu nog eens info , daar leer ik van :~

Hallo, ik heb een Thomas Earnshaw horloge handopwindbaar, ik ben totaal niet bekend met een mechanisch horloge maar ik heb perongeluk met opwinden de kroon de verkeerde kant opgedraaid, ik las dat dit niet goed is. Gelukkig diet hij het nog maar mijn vraag is wat er niet goed aan is en wat er kapot kan gaan als ik de kroon de verkeerde kantopdraai als ik hem opwind