Horloge pincet

Hallo HF!

Vandaag ben ik begonnen met de service aan mijn 1985 Seiko 6309-7290. Ik merk helaas dat de goedkope pincetten die ik heb niet toereikend zijn voor de kleine jewels en schroefjes.

Heeft er iemand tips waar ik een goede pincet aan kan herkennen en waar ik deze voor niet teveel geld kan kopen? Ik ben maar een amateur en wil beginnen met het leren van servicen…

Groet, Marck

Ik heb deze met zo’n punt en deze bevalt goed.

2 likes

Kijk, zoiets zocht ik! Ik ga mijn vrouw eens lief aankijken of ze daar morgen komt.

2 likes

Pincet is je belangrijkste gereedschap mijn advies koop een goede Dumont pincet.
Bij cousins heb je er al eentje voor 17 pond https://www.cousinsuk.com/product/dumont-no3-fine-tips

5 likes

Wat Floris zegt. Goed is niet goedkoop en goedkoop is niet goed. Bespaar jezelf vele euro’s en koop direct een Dumont pincet

1 like

Ik zie dat je wel een kussentje en een klem voor de kast hebt, en een onderdelen bakje. Geen idee waar je die vandaan hebt, maar daar kan je wellicht ook een goed pincet kopen?

Ik heb net via mijn vriendin (zij is goudsmid) bij Bijou Moderne een aantal pincetten gekocht, in verschillende maten. Rond EUR 2/stuk, aangezien ik eerst wil proberen welke maat fijn is (en of ik de juiste motoriek heb voor dit werk :see_no_evil: ). Zodra dat duidelijk is, komt er een Dumont of Bergeon

Ik lift even mee op je topic: Is er een bepaald type/maat pincet het beste geschikt voor horloges?

1 like

Mijn tip is - de titanium pincet van Cousins. Ligt perfect in de hand, wordt nooit magnetisch, zelfde prijsklasse. :+1: Ho wacht, veel goedkoper…

https://www.cousinsuk.com/product/titanium-tweezers-cousins-swiss-style

Ik zou me beperken tot de no. 3.

Zelf heb ik nog vele andere, in diverse materiaalsoorten - maar dit is een mooi startpunt. Je hebt wel een account nodig bij Cousins.

3 likes

Die heb ik ook allemaal van Aliexpress haha!

Ik ben het eens dat goedkoop wellicht duurloop is, dus heb in ieder geval de pincet bij Kruitvat laten halen en een Titanium pincet besteld bij CousinsUK! Thanks @PeterLC!

Dank allemaal!

1 like

Krijgen we dan nog een vergelijkend warenonderzoek? :joy::+1:

1 like

Haha is goed! Ik gok dat de titanium pincetten een stuk fijner werken… :joy:

1 like

Ik ga hier even mooi op meeliften! kom maar op met die bestelling

1 like

Welke pincet je prettig vind is echt heel persoonlijk en heel afhankelijk van het klusje dat je moet doen.Ik heb ze in alle maten en kleuren. Zelf werk ik het liefs met een super goedkope messing pincet nr 3 waarvan ik de punt iedere keer met korrel 800 aanscherp. Voordeel is ook dat je nooit krassen kan achterlaten in een werkje. Ook het wegschieten van kleine onderdelen gaat minder snel. Nadeel is dat het dunne messing niet veel kan hebben. Bij een stevig veer op zijn plek zetten moet ik meestal overstappen op een rvs. Voor het richten van een balans spiraal gebruik ik 2 super dunnen anti magnetische pincetten. Voor het vastpakken van wijzers heb ik een hoog gepolijste platte pincet waarbij de randen die naar binnen wijzen weg gepolijs, zijn zodat je een wijzer kunt pakken zonder dat de druk te hoog wordt en er een krasje van de randen op komt.

Ik vind het nog niet eens zo gek om bv eerst een aantal goedkope pincetten te kopen en te kijken of je daarmee kunt werken. Anti magnetisch is wel een pre.

4 likes