Horloge poetsen

Lezers van het horlogeforum,

Ik ben benieuwd hoe jullie je horloges schoonmaken.
Ik bedoel de buitenkant en dus niet het uurwerk.
Ik ben benieuwd naar jullie poets/schoonmaak tips.

1 like

Gewoon, met de zakdoek, overhemd, trui, theedoek of wat ook:D

Gewoon de vaatwasser op progamma 3 of 40 graden zonder zeep maar met spoelglans:D

gr Ron

Ik denk dat afwasmiddelen de vetten en oliën aan een duikhorloge aantasten niet?

Grapje hè? Maar wat gebruik jij nou om ze spic en span te krijgen? Tandenborstel en tandpasta (voor duikers dan…)?

Niet als je de kast dicht laat.

Ron

Nee, even serieus: ik gebruik een zacht doekje om de kast een beetje te poetsen.
Ze zijn bij mij nog niet zo vuil geworden dat er drastische maatregelen genomen moesten worden.
Allen m’n Seamaster uit '73 heeft bij Ferrie Schweitzer een keer een echte restauratie ondergaan en daarbij is de kast ook opgewerkt. Maar dat is (voor mij) een uitzondering.

Geintje hoor,

Polijstdoekje van Cape Cod werkt voor mij het best voor de lichte krasjes e.d en verder neem ik een vochtige doek om even af te nemen en een zachte doek om op te poetsen.

gr Ron

Bij een oud horloge met aangekoekt vuil; uurwerk eruit, en onder de kraan met een tandenborstel met afwasmiddel. Drogen met de föhn, en het (plastic) glas met koperpoets.

lijdt die dan niets?

Ik denk dat dat het beste is want wat goed is voor je tanden zal vast ook goed zijn voor een duikersklok.

Je gaat toch niet je eigen tandenborstel gebruiken!

gr Ron

maar dan wel een oude

bikerplus Schreef:

Je gaat toch niet je eigen tandenborstel
gebruiken!

Ik neem altijd de tandenborstel van mijn vrouw:)

gr Ron

Ik poets mijn horloge elke week erg grondig. Nodig is het nooit, maar ik vind het gewoon prettig om een horloge te hebben dat er uit ziet als nieuw.
Ik gebruik daarvoor een schone brillendoek. Die dompel ik in een glas water en dan reinig ik elk deel van het horloge. Het glas doe ik daarna af met een tissue.

Met een microvezel doekje van Blokker…wordt hij weer zo goed als nieuw(:P)

ik maak mijn horloge’s altijd met law water en wat afwasmiddel schoon en natuurlijk mijn elektrische tandenborstel ( oud borsteltje )

gr marco

aankopen die er beetje oud en vuil uitzien, maak ik gewoon met een oude tandenborstel en lauw water, beetje afwasmiddel schoon, daarna met Brasso oppoetsen, gaat geweldig. Als je eenvoudig het uurwerk eruit kan halen, heb je natuurlijk veel meer resultaat en kun je ook andere polijstmiddelen gebruiken voor RVS, met een t-shirt en veel geduld, komt er een prachtig resultaat.

Vochtige Officedoekjes…lekker de hele klok schoonwrijven tussen de vingers en als het doekje droog is geworden blijven gebruiken om de hele klok op te blinken…geen vezels die er af komen en er zitten 100 vellen in een tonnetje…kan je een jaartje vooruit.