Horloge polijsten; hoe het niet moet

Wat een onzin allemaal.
Het is gewoon een originele wijzerplaat in een andere kast.:joy:

groetjes Lenno

5 likes

Op deze foto zie je een referentienummer 851 3384 25. Dit refereert naar het volgende model:

Wel een Argonaut, maar dan met een vergulde kast. Doet toch vermoeden dat het een bij elkaar gerommeld horloge is.

Misschien ook een totaal andere kast inderdaad, mogelijk als een gek gepolijst om de vorm van het origineel enigszins te benaderen :slight_smile:

Idd serieus! Ik dacht aan een ander horloge met een certina dial :joy:

1 like

Zou origineel een vergulde kast geweest kunnen zijn die van de goudlaag ontdaan is, vervolgens naar de knoppen gepolijst en daarna verchroomd. Ben ik wel eens vaker tegengekomen. :sunglasses:

Edit: Hier dus:

Achterdeksel geeft aan: “fond acier inoxidable” oftewel verguld (dit model is nooit als verchroomd geleverd) Omdat staal nu veel populairder is dan verguld hebben ze de kast verchroomd om het een stalen versie te laten lijken. :grimacing:

2 likes

:joy:

Wowwww dat zou helemaal bizar zijn zeg :smile: Mensen doen soms gekke dingen.

“Fond acier inoxidable” betekent inderdaad letterlijk dat het achterdeksel van rvs is. Indirect betekent dit dat de rest van de kast van een ander materiaal is, anders staat er alleen: “acier inoxidable”.

Verchroomde of vergulde kasten worden over het algemeen van messing of nieuwzilver gemaakt omdat dat goedkoop, makkelijk te bewerken en goed te “electroplaten” is.

Verchromen of vergulden doe je altijd na het slijpen en polijsten van het onderdeel, de laag is namelijk vrij dun en polijst je er vrij gauw weer af.

1 like

Klopt, die slijpsporen zijn nog van voor het verchromen. Die laag is zo dun (meestal 10-20 micron) dat je bijna elke oneffenheid er doorheen ziet.

Een originele kast is altijd meer waard dan een opnieuw verchroomde kast. Ook omdat een kast bijna altijd opnieuw gepolijst moet worden om een acceptabel resultaat te behalen. De laag is namelijk zo dun dat je alle krassen er gewoon doorheen ziet.

En aan het horloge in de beginpost kun je zien wat er gebeurt als je een kast gaat polijsten. :joy:
Uiteraard zijn er mensen die dat beter kunnen maar goed polijsten is vakwerk en dus duur.

Kortom, je kunt beter iets meer investeren in een net exemplaar. :wink:

Goed polijsten kost veeeel tijd, daardoor wordt het duur :slight_smile:

Paar plaatjes van een Certina Argonaut 280 welke ik heb gepolijst:

Ik ben zeker geen pro wat polijsten betreft, maar toch geen gek resultaat ook al zeg ik zelf.

Jammer genoeg worden de lijnen nooit meer zo scherp als het origineel :slight_smile:

11 likes

ziet er goed uit! hoe lang ben je hier mee bezig?

Ik heb het gevoel dat mijn topic steeds wordt gekaapt met bovenstaande nonsens :roll_eyes:

Thanks! Dit is een relatief makkelijke kast, dus dit valt reuze mee. Alleen dat facet is een beetje tricky. Als er geen al te grote beschadigingen weggewerkt dienen te worden dan is alleen het polijsten/schuren ongeveer een uurtje werk.

4 likes

I know, deze Tissot T.12 kast heb ik ooit geslepen en gepolijst, en daar is inderdaad een hoop tijd in gaan zitten. :wink:

Die Argonaut is ook netjes geworden :+1:

6 likes

Thanks! Respect ook voor die skills van jou met zelf ontworpen 3d geprinte houders etc. Mooi bedacht allemaal! Ik zou met de tijd ook graag een draaibankje willen kopen om dat soort sunburst brushes te kunnen herstellen :+1:

1 like

Een draaibankje heb ik helaas ook nog niet, staat nog op m’n verlanglijstje. :smile:

Waar brush en polijst je mee als ik het vragen mag?

On topic,
 althans een filmpje hoe het wel moet. :wink:

10 likes

Schuurpapier in veel verschillende fijnheden; voor brushen meestal iets van 320-400. Voor polijsten begin ik afhankelijk van de staat van de kast soms ook gewoon met 320; daarna 1000, 3000 en 7000. Tenslotte nog een poosje tekeer gaan met autopolish. :sunglasses:

2 likes

This topic is temporarily closed for 24 hours due to a large number of community flags.