Horloge service iedere twee jaar?

In dit filmpje wordt er aandacht besteed aan het feit dat Zenith en Omega mensen wijsmaken dat een horloge iedere twee jaar een “kleine” service nodig heeft en iedere vijf jaar een “grote” service. Het leuke is alleen dat dit je zo’n 1500 euro kost iedere vijf jaar.

Ik heb dit opgezocht op de Zenith website.

Kan mij haast niet voorstellen dat horloges zo vaak een service nodig heeft.
Dit klinkt haast als oplichterij.

3 likes

Onzin

1 like

Ik heb een Zenith en zit met een prangende vraag: Did Zenith scammed me?

14 likes

Flauwekul. Dit klopte vermoedelijk wel in de tijd dat olie van dierlijk vet werd gemaakt en ranzig werd. Met de moderne smeermiddelen echt niet juist.

Tel op 5-7 jaar, afhankelijk van gebruik.

1 like

Nou dat denk ik niet. Maar iedere twee jaar een service beurt is natuurlijk wel lariekoek.

1 like

Hoe zit dat met de Co axiale movements van Omega? Ze zeggen zelf in hun promomateriaal dat er minder wrijving is een dus minder onderhoud nodig is. Betekent dit langere intervallen?

Rolex gaat geloof ik al uit van eens per 10 jaar.

2 likes

Voor high beat uurwerken met 36k frequentie kan ik me wel voorstellen dat de service wat regelmatiger plaatsvindt.

3 likes

Ik denk na over het opstarten van een crowdfundingcampagne voor alle leden van het forum. ‘Help weerloze slachtoffers van de Zwitserse uurwerkenmaffia.’ :thinking:

14 likes

Die worden gesmeerd met droogsmeermiddel, gebaseerd op poedervorm smering. Dat is weer een wereld apart qua smering.

Olie zou door de snelheid weggeslagen worden uit de rubies.

3 likes

Prachtig, dan heb je een echappement dat (vermeend) minder smering nodig heeft. Omega heeft het ontwerp van Daniëls trouwens compleet vernaggeld naar mijn mening. Er zou voor het echappement zelfs helemaal geen smering nodig zijn, maar Omega wist het zogenaamd beter dan Daniëls…Nou nee dus.

En de opwinding? De geartrain? De balansas en ankertappen? De veerton?

Daar is niks veranderd en die zaken hebben ook smering nodig! Het is een berg flauwekul van Omega.

Maar goed, ik snap het wel: ze moeten hun duur gekochte co axiale patent terugverdienen (en er gigantische winsten op maken).

10 jaar onderhoud kan, mits met echt de allerbeste smeermiddelen en een goed ontworpen uurwerk. Tel er wel op dat een hele bak onderdelen na 10 jaar vervangen wordt (tandwielen van de opwinding, mainspring, vermoedelijk reverser wheels). Bij de prijs van een Rolex-service is dat soort vervanging wel inbegrepen.

3 likes

Elke 5 jaar kan geen kwaad, maar om het jaar is echt BS als je het mij vraagt. Ik ben sowieso heen fan van servicen door het merk zelf, zoek liever een goede, lokale horlogemaker op. Help je de middenstand/kleine ondernemer mee, en is vaak bakken voordeliger!!

7 likes

Daar heb ik dan weer nooit van gehoord. Belangrijkste is bij high-beat, dat je Moebius 9415 voor de ankerpaletten gebruikt. Dat is vet, dat alleen vloeibaar is op het moment van impact. Olie in de steengaten - ik zou daar hooguit overwegen om 1 type dikker te gebruiken per type steengat.

Wat betreft dat lijstje van Zenith - ze hebben het hier over vervanging van het uurwerk…? :thinking: Dat zou nog veel meer moeten kosten dan 1500 per 5 jaar (bij Zenith dan, he - een ETA is een ander verhaal)…

5 likes

Gevoelsmatig vind ik het onzin.

Maar mensen uit de horlogemaker praktijk zijn de enigste die het echte juiste antwoord kunnen geven.

Die 2 en 5 jaar hebben vast met meer te maken…dagelijks gebruik, ook met zwemmen dragen, alle klimaten mee geteld.
Merken willen geen gezeur met overal vol gelopen duikers… ja en ze willen geld verdienen.

Mijn Breitling moet voor de garantie zelfs na 2.5 jaar een beurtje hebben.
Gelukkig zit de eerste kleine beurt er gratis bij dus alleen het verdriet van enkele weken zonder zitten moet ik dan dragen.

1 like

Voor in elk geval de Longines 431 had men een spuitbusje- ik meen met molybdeen bisulfiet - om bepaalde delen te smeren. Dat is droogsmeermiddel.

1 like

Weird… Nou ja, ik weet ook niet alles hoor…

3 likes

Waterdichtheid jaarlijks testen met een horloge waarmee je serieus duikt is gezond verstand.

Heeft overigens niks met het uurwerk te maken, maar met het achteruit gaan van rubbers, door zuren, zweet, zout water, zeep/shampoo enz.

3 likes

Je kon de desbetreffende onderdelen in een houdertje plaatsen, dat spuitbusje erop zetten, spuiten en klaar.

Er waren ook enkele onderdelen die speciaal gecoat waren en absoluut niet schoongemaakt mochten worden in een badje.

2 likes

Waterdichtheid en rubbers zitten bij de kleine beurt.
Vandaar.

1 like

Dat kun je geen beurt noemen.
Een auto-analogie, dit is het meten van je profieldiepte en zo nodig monteren van nieuwe banden.

1 like

ok.

Ik benoem het zo omdat mij bij elke AD aanschaf dit zo verteld is.
na 2 a 3 jaar even langs brengen zodat het merk hem kan afregelen, nieuwe rubbers kan geven en dus ook waterdicht test/maakt, een kleine beurt.

1 like