Horloge service iedere twee jaar?

Ik noem het volksverlakkerij :wink:

2 likes

Het filmpje heeft ook niet voor niets de titel “How to rip off customers”.

@stefanketelaars, wat adviseer jij eigenlijk?

Omega zegt zelf 5 tot 8 jaar.

Your OMEGA watch was conceived to stand the test of time. It will accompany you through life and continue to give you the time with beauty and precision, if it regularly receives the best care. The service frequency depends on the use of the watch and the environment in which it is worn. The water resistance can, for example be affected by ageing of the gaskets or by an accidental shock. Therefore, we recommend that you have the water resistance checked once a year and a complete service performed every 5 to 8 years. Your OMEGA boutique or authorised service centre will be happy to take care of your watch and answer your questions.

3 likes

Lijkt mij echt onzin, olie verversen bij je auto doen we ook niet meer om de 5000 km!

1 like

Replacing the movement in the case = het terugplaatsen, niet vervangen :wink:

2 likes

https://omegaforums.net/threads/to-co-axial-or-not-to-co-axial-or-is-it-a-case-of-back-to-the-future.27893/#post-311077

In je auto zit 5-12 liter olie (ik heb een Daimler V12, serieus 12 liter olie en 12 liter koelvloeistof).

Je horloge heeft ongeveer 1 forse druppel verdeeld over de (hopelijk) juiste plekken.

Daarbij beweegt in je horloge de balans met 18.000 - 36.000 bph., waar in je auto de bewegende delen veel langzamer bewegen en in je auto de olie m.n. door de thermische belasting ook achteruit gaat.

Je vergelijking is dus wat te kort door de bocht.

Overigens krijgt mijn Porsche iedere 5k km verse olie.

1 like

Betekent toch echt vervangen… …je kunt vertalingen of spellingen niet altijd letterlijk beredeneren. Zo heb ik een collega die onwrikbaar “rontonde” blijft zeggen. “Want hij is rond”. :wink:

1 like

Met zulke onderhoudsprijzen zou ik ook happy van worden.

2 likes

En als je de zuigersnelheid eens berekend?

1 like

Wat is de relevantie van de zuigersnelheid?

Uitgaande van een behoorlijk gesmeerde cilinderwand is dat niet zo’n probleem voor de olie, je wilt alleen afscheuren van de bevestiging van de zuiger, of buigen/breken van de drijfstang voorkomen. Anders heb je een probleem. Ik heb weleens een motorblokje gesloopt met zo’n “probleem” (lees: gat in de cilinder).

Kortom, zuigersnelheid heeft effect doordat je massakrachten hebt die een rol spelen. Gewoonlijk spuit de olie met zo’n 5 bar op de relevante delen. Veel olie dus. De smering is zeker belangrijk onder die omstandigheden, maar het is totaal anders dan een deel dat in een minieme hoeveelheid olie hard op en neer draait.

Er is ook een goede reden dat ik bij de revisie van mijn Porsche motorblok gekozen heb voor wat aanpassingen die de olietoevoer en -koeling verbeteren (om dus voldoende smering èn koeling bij de loopvlakken te houden) en daarnaast besloten heb om ondanks bijv. een lichter vliegwiel en nog wat aanpassingen de rev limiter ongewijzigd te laten.

De zwaarste belasting qua smering zit echter in de lagers, waar de olie veelal toch aanzienlijk trager doorheen gaat (nauwe toleranties) en waar met zo’n 6000 rpm een nokkenas, of krukas, ronddraait.

Dat is ‘quartz’. :crazy_face: Bij sommige horloges wordt je trouwens al bij de aanschaf opgelicht op basis van een bepaalde naamsbekendheid

Wat ik altijd adviseer is bij frequent gebruik tussen de 3 en 5 jaar, bij minder frequent gebruik tussen de 5 en 8 jaar.

2 likes

Bij mijn aankoop bij v Baal van mij Breitling vertelden zij me dat wanneer je het horloge enisgzins afwisselt de service best iets langer op zich kan laten wachten. Bij een steeds trager lopen uurwerk wel even terugkomen … en mbt tot de kleine servicebeurt … volgens mij evt zinvol wanneer je horloge veelvuldig met zout water in aanraking komt

De medewerkers van het Omega service center in Brussel gaan uit van 5 jaar (is de huidige garantie termijn voor een nieuw horloge). Wanneer het horloge geserviced is volgens de strikte Zwitserse normen komt er 2 jaar garantie op de onderhoudsbeurt. Na meer dan 5 jaar zonder beurt zien de technici meer slijtage optreden (microscopisch niveau). Voordat de consument het gaat merken in de performance van het uurwerk ben je een paar jaar verder. De vraag is of je dat wil.

2 likes

Denk je echt dat je op microscopisch niveau er iets van merkt? Aan wat moet ik dan denken? Metaal moeheid?

Veel eenvoudiger: Men kan onder vergroting zien dat metaalschifers in de oudere olie zitten.
Zeker pinnen waar een rad omdraait wat veel kracht te verwerken krijgt, met name in het opwind mechanisme.
De olie gaat dan als een micro slijppasta fungeren.

Allemaal niet extreem, maar het gebeurd wel, in de wondere wereld van de microscopie :grinning:

2 likes

Waar een bacterie er ook uitziet als een monster.

3 likes

Replacing betekent letterlijk herplaatsen, zeker in dit geval aangezien ze er in the case bij vermeld hebben.
Wellicht hebben ze bij Zenith Google Translate gebruikt? :grin: