Horloge service iedere twee jaar?

Iedere 5000km? Waarom dat?

Waarom staat er op de Omega website dan 5 tot 8 jaar? Is dat de termijn waarbinnen hij nog wel gewoon binnen specs loopt oid.

Goeie vraag… zal het ze eens vragen :grinning:

Omdat uit een oorspronkelijk 164 pk motor 200 pk wordt gepeurd (aangepaste kop, inlaat, kleppen, licht vliegwiel, MAF, ander motormanagement, speciaal carter met baffles, crankscraper, 280° nokkenas), het ding 35 jaar oud is en ik ermee rij op de manier waarvoor 'ie gemaakt is. Warmrijden en dan haaks de bochten door.

Dat ding rijdt veel tussen 4000 en 6400 rpm.

5 likes

Ok dank

1 like

Nieuwe Rolex na 10 jaar.

Waar de smering stukke beter is dan bij die domme en slopende slim en milieu vriendelijke rijstijl die heden geadviseerd wordt. Jou blokkie heeft oa hierdoor ook zijn leeftijd bereikt.
Elke 5k is vlotjes, maar zeker geen domme zet.
Ook hier weer, veel beter dan die domme slopende 30k ververs beurtjes van nu.

Ow ja horloge service …
Ehm…

2 likes

Wat een slecht verhaal. Lekker populistisch stemmingmakerij.
Super bijdrage!

Gr
Men

Ik heb een horloge met een valjoux 7750. Ding is nu 23 jaar oud en heeft nooit een servicebeurt gehad. Draag hem regelmatig “starten en lopen” als het ware. Een afwijking van een paar seconden per dag. Misschien meer geluk dan wijsheid?! Wie zal het zeggen.

1 like

Herkenbaar. Ik draag hem echter niet meer nu. Eerst een beurtje. Het zou jammer zijn als ik straks echt veel onderdelen zou moeten vervangen.

Dit is na mijn weet super slecht. zeker als er dan elke keer een polijst beurt bij zit?

Het maakt ook uit hoe en hoeveel een horloge gedragen wordt. Ik kreeg regelmatig horloges die ik voor service aanbood weer terug omdat het nog niet nodig was.

Je kunt als eigenaar 2 dingen doen, de pakkingen alleen vervangen bij een volledige service, of de pakkingen tussendoor een keer extra vervangen. Dat is namelijk waar die ‘kleine beurt’ op neer komt. De rest in het lijstje van ‘kleine beurt’ komt eigenlijk gewoon neer op ‘kijken of alles nog naar behoren werkt’. Het kaliber wordt NIET schoongemaakt en gesmeerd. Dat stelt dus niet veel voor maar dat mooie lijstje moet de hoge prijs rechtvaardigen.

Het is gewoon veiliger om je pakkingen een beetje vers te houden. Met een SKX zou ik het misschien niet (extra) doen, met een Speedmaster wel. (risico vs gevolgschade afwegen).

Ik google en vindt de tarieven van Breitling. Kleine beurt kost £220.
This service includes : cleaning of the case and metal bracelet, changing all seals, checking water resistance, checking movement parameters and watch functions. Changing the battery for quartz watches.
Bij de horlogemaker kost me dat een paar tientjes. Verzendkosten zitten er ook niet bij, want ik breng en haal zelf.

2 likes

Dat doet me denken aan een gesprek wat ik had met een medewerker van Omega in 2006. Naar aanleiding van dat gesprek heb ik m’n Omega in de kliko gelazerd. Achteraf dom en lomp, want verkoop had geld opgeleverd, maar op dat moment voelde het goed. Als ik dit soort dingen zie begrijp ik waarom ik geen Omega klant ben.

De reden dat ik het een rip-off tactiek vind? Ik ben het wel met @Hieronimus eens dat je pakkingen eens in de zoveel jaar moet nakijken. Dat begint bij een WR test. Da’s 10 minuten werk en zou een tientje moeten kosten, als je geen horlogemaker hebt die het gewoon even doet, maar het echt storende is niet het bedrag maar de timing:

In jaar 2 een kleine beurt, jaar 4 een kleine beurt en jaar 5 een grote? Dat voelt totaal arbitrair. Ik had een service interval van 3 jaar waar klein en groot elkaar afwisselen nog geslikt. Da’s trouwens volgens mij ook best realistisch.

Het tweede wat me er aan stoort is dat ze geen onderscheid lijken te maken tussen uurwerken. Waarom zou een quartz hetzelfde interval moeten hebben als een handwinder als een Coaxial automaat? Da’s natuurlijk gelul van de bovenste plank, zeker als je bedenkt dat coax onder meer uitgevonden is om betrouwbaarder te zijn. Dat zou moeten betekenen dat de service interval langer kan.

2 likes

Helaas kunnen die geen onderdelen krijgen vaak, want die worden meer en meer exclusief voor de eigen service centra gehouden

1 like

Ben nog steeds benieuwd of mijn 9F 50 jaar zonder een service kan doen :sweat_smile:

1 like

Naar wat ik er van lees heeft coax evenveel onderhoud nodig als elk ander uurwerk. En (sterker nog) is er meer slijtage aan het escapement dan bij een regulier escapement. Bij co-ax schijnen die vaker vervangen te moeten worden. Vreemd.

1 like

Hoe komt dat?

https://omegaforums.net/threads/to-co-axial-or-not-to-co-axial-or-is-it-a-case-of-back-to-the-future.27893/page-4#post-1358071

En dus ook niet van een van de honderden andere duurdere horlogemerken dan, zou ik aannemen? Er zijn er velen ook knap prijzig met een ‘kleine service’. Een GS batterijtje en een pakking kost ook €125, een ‘kleine service’ van een GS automaat weet ik niet, maar rekenen ze vast meer voor.

Het nut van een WR test is eigenlijk maar heel beperkt. Het is vooral nuttig bij een nieuwe pakking (zit hij er goed in). Een ‘pass’ van een oude pakking zegt niet zo veel. Vergelijk het met op strandvakantie gaan met je oude maar vers geteste pakkingen, en dan op deze autobanden want je hebt de bandenspanning getest:

1 like