Horloge uit erfenis, geen idee of het iets is 🤷‍♂️

Hoi,

Onderstaand Horloge komt uit de erfenis van mijn moeder die op 91 jarige leeftijd onlangs is overleden.
Ik heb het vermoeden dat dit horloge vroeger van haar vader is geweest.

Het gaat om een Victoire " 17 Rubis" zakhorloge.
En is in zeer goede en werkende staat.

Aangezien ik 0 verstand van horloges heb hoop ik hier wat meer informatie te vinden.

Alvast bedankt.

Mvg,
Maarten

Foto’s van het binnenwerk kunnen wat meer uitsluitsel geven, maar de kast komt me vaagweg bekend voor, en niet op de goeie manier. Kijk of er merktekens staan op de binnenkant van het achterdeksel. De dial is verdacht wit, wat perfect kan als het een email zou zijn, maar dat lijkt dan weer onwaarschijnlijk gezien de rest van de stijl en het feit dat het “17 rubis” vermeldt.

Ik zou eerder gokken op een goedkope chromed namaak-vintage, en zou er alvast geen €10 voor geven als ik een advertentie met deze foto’s zag passeren. Maar goed, wachten op fotos van het binnenwerk dus :smile: wie weet zit ik compleet mis.

1 like

Tamelijk modern met een ouderwets design.
Waarde is zeer gering.

Het zakhorloge heeft een centrale secondewijzer. Deze techniek is redelijk nieuw, rond het midden van de 20e eeuw. Zo’n beetje voor 1940 hadden de uurwerken van pols- en zakhorloges een zogenaamd sub dial met secondewijzer, meestal geplaatst tussen de wijzers en de 6 op de wijzerplaat.

Een zakhorloge met een centrale secondewijzer is dus een recent exemplaar, uit een tijd waar de zakhorloges niet meer in trek waren en de polshorloges meer gemeengoed waren.

Zakhorloges worden nog wel verzameld, maar alleen de echt bijzondere en oude uitvoeringen zijn kostbaar. Het getoonde erfstukje is dit helaas niet. Ik denk dat deze uit de jaren 80 of 90 is.

Als je een foto kan laten zien van het uurwerk, dan kan het beter gedateerd worden. Het klepje kan je openen door voorzichtig met een mesje deze open te klikken.

2 likes

Dit is een jaren 80 zakhorloge, vermoedelijk afkomstig uit China met een gegoten kast.
17 rubis betekent dat er 17 robijnen lagersteentjes in het uurwerk zitten.
Ik heb ook een paar van dit soort zakhorloges. Ze kunnen wel goed lopen.
Van de geldwaarde moet je niet te veel verwachten, maar ik neem aan dat de emotionele waarde veel hoger is. Hij is tenslotte van je moeder geweest.

Rubbish maar gecondoleerd met het verlies van je moeder

1 like

Hebben deze horloges een Seagull ST3600/‘Asian Unitas’ aan boord?

Nee, want die heeft geen centrale secondewijzer. De ST36 (eta 6497 kloon) heeft de secondewijzer op 9 uur.

1 like

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Blijft voor mij iig een waardevol bezit gezien de achtergrond :pray:

7 likes

Ik ben met het doorlopen van de spullen nog meer tegen gekomen:

Geen merknaam te herkennen, maar in de binnenkant wel twee geslagen merktekens?

Tevens dit horloge

1 like

Iemand enig idee over deze twee horloges?

In ieder geval bedankt voor de moeite.:slightly_smiling_face:

Gezien de groenige oxidatie lijkt mij dit verzilverd koper

Die zakhorloge, is zilver .8 zuiver dus een legering. Zilver is niet erg waardevol. Maar het wel een oud uurwerk. Zeker al een 90 tot 100 jaar oud gok ik. Dus echt antiek. Maar waarde is ergens bij een paar tientjes.

Dat ander pols model is een uit de jaren 40/50 gok ik. Ook weer een model wat misschien een 10je waard is. Er is geen markt voor. Sorry.

Catawiki heeft een model gestaan. Wel weer zilver. Maar ook weer tientjes werk.

1 like

Gezien de losse bruggen/kloven en vorm van het uurwerk denk ik meer rond 1880-1890, dus dik 130 jaar oud.

Geen verzilverd koper, maar massief 2e gehalte zilver (0,800=80%)

1 like