Horloge uit geboortejaar 1984

Tegen 2024 zou ik graag een vintage horloge kopen uit 1984 (geboortejaar).

Al veel zitten zoeken, maar nog weinig toffe horloges gevonden uit dat jaar. Je vindt vooral Rolex, maar dat merk vind ik wat saai, en is boven budget.

• Een speedmaster (handwind) lijkt me een optie.
  • Panerai staat ook hoog op mijn lijst, maar tot nu toe geen enkele oude panerai te koop gezien.
  • Navitimer vind ik ook tof, maar weinig oude te vinden, en heeft een slechte reputatie qua hoge onderhoudskosten. (Hoewel het een 7750 is).
  • Zenith EP kan me ook bekoren, maar zal niet betaalbaar zijn vrees ik.

Hebben jullie suggesties uit dat jaar?

Budget: max 5000, liefst minder. (Nu nog aan het sparen)

1 like

De Speedmaster lijkt me dan het meest logisch, iconisch en relatief makkelijk te vinden en dateren.

1 like

https://www.swatch.com/nl-be/1984-reloaded.html

Anno 1984 droegen vrijwel al mijn klasgenoten een Swatch.
Een enkeling een Casio F 87w of een “Roger Moore” Seiko😃.

3 likes

Panerai is er ook niet uit 1984. Die zijn begin 90s opnieuw begonnen.

Zou dit doen.

3 likes

Panerai valt af dus.

Zenith EP zou in 1984 opnieuw in het leven geroepen zijn. Wat enkel mogelijk was doordat een werknemer de tools verborgen had ipv vernietigd (in de quartz crisis). Ook wel een coole story. Maar nog geen enkel te koop gezien.

Swatch wil ik niet doen omwille van quartz. Mist de ziel van een mechanische.

Lastige periode voor een birthyear watch, ik ben zelf van 1980 en toen wat het ook al komkommertijd in de mechanische horloges

4 likes

Speedmaster lijkt me nog de makkelijkste keus

Een traditionele Navitimer uit 1984 ga je ook al niet vinden, Breitling was toen nog maar net enkele jaren eerder “gered” door Ernst Schneider - en die eerste jaren na de doorstart verkocht men horloges met Citizen kwartsuurwerken er in. Er staat er toevallig al een tijdje een in het blauwe deel.

Een Speedy uit 1984 zal in 2024 alleen nog maar verder in prijs zijn gestegen, want die zijn echt uit elk jaar gezocht. Onder de 5K zal dan lastig worden tegen die tijd - nu al…!

1 like

En Sinn? Verkochten die toen de automatische navitimer?

Goede vraag, is zat over te vinden online - zou je zo moeten kunnen vinden. Denk wel dat het dan eerder de Lemania 1873 zal zijn. Is gelijk aan de Omega 1861 trouwens.

Omega Seamaster uit 1984:

Heuer uit 1984:

Oysterquartz uit 1984:

8 likes

Op chrono24: Omega Seamaster Polaris Chronograph 1/100 Stahl/gold Papiere.
Dan heb je wat tijdgerelateerd.
Een speedmaster uit mijn geboortejaar zou mij niet zo boeien. Ziet eruit als een verse en je moet maar zien hoe goed hij is.

Ziet er zo gedateerd uit. Dan voel ik me ook zo oud …

1 like

Beste optie :grin:

1 like

Dus de Speedy krijgt veel bijstand.

Wat is de referenties en de serienummer ranges uit 1984? Iemand die weet hoe ik deze te pakken krijg?

En zelfde voor de Zenith EP. Zal wss duurder zijn, maar is een echte beauty.

Seiko 7A28. En met de 4k die je bespaart een mooie trip doen :+1:

6 likes

Liefst geen quartz.

Ik denk dat je eerst je budget wat op moet rekken.

5000 voor een 1984 Speedy Pro zal nog wel lukken, maar de ellende van gericht zoeken naar één bouwjaar… ik moet er niet aan denken. :joy:

Succes @Kad!

1 like

Jij moet sowieso stoppen met aan een Speedy te denken :joy:

1 like