Horloge uit vitrine bij juwelier

Goedenavond allemaal,

Vers aangemeld, en wil allereerst even HF en haar leden bedanken voor deze mooie website vol met leuke en vooral handige weetjes! :slight_smile:Het forum, en jullie dus, hebben mij in mijn vandaag gedane aankoop van de Tissot Heritage 1936 (mijn eerste “echte” horloge) goed op weg geholpen met allerlei feiten over mechanische horloges. Top!

Met het horloge ben ik nu al heel erg tevreden, en dat geldt overigens ook zeker voor de juwelier waar ik het horloge heb gekocht. Toch ‘verbaasde’ mij iets tijdens de aankoop, en dat is het feit dat het gebruikelijk blijkt te zijn dat horloges vaak niet op voorraad zijn (‘niet achter in de winkel in een doos’). Logisch misschien hoor, voorraad kost immers ruimte en dus geld. Maar toch, het voelt altijd fijn als een dergelijk toch vrij duur product ‘achter’ in de winkel netjes in een doos is opgeborgen en dat was niet het geval. Ik ontving het horloge uit de vitrine. Overigens werd het horloge daarna natuurlijk wel netjes in de doos gedaan.

Dus toch nog even de - misschien stomme - :slight_smile: vraag:
Is het dus inderdaad normaal dat er bij een juwelier slechts 1 horloge, dus die in de vitrine, wordt aangeboden?
Kleine korting overigens wel ontvangen op de aankoop, maar dat had niets te maken met de vitrine.

Alvast bedankt en een fijne avond!

Groet,
Rob

7 likes

Dit zal heel verschillend zijn per juwelier en per horloge.

ja dat komt vaker voor, als 't het laatste exemplaar is

dat is buiten de openingstijden wel het geval

1 like

Ja, heb ik ook al eens meegemaakt, maar ik begrijp je gevoel :wink:

Heb exact een half jaar lang horloges verkocht, alweer jaren terug - meestal is het te verkopen horloge uit de vitrine HET exemplaar in de winkel. Voorraad kost zeker geld, en zo’n horloge ligt er vaak al lange tijd.

In die zaak was 't trouwens wel standaard procedure om bij ELK verkocht kwartshorloge de batterij te vervangen op het moment van aankoop. Een van de betere herinneringen die ik aan Klemann in Haarlem heb. Prima vent trouwens, maar een erg veeleisende werkgever… :sweat_smile:

4 likes

Volgensmij is dit de gewone gang van zaken. Voorraad kost niet alleen geld maar bij het juweliersvak speelt het risico op een overval ook zeker mee. Een juwelier die achter een grote voorraad heeft liggen is een beter doelwit helaas.

1 like

Begrijp je gevoel …
Is een beetje zoals een wagen kopen die in de showroom gestaan heeft imo …
Leuk als je een deftige korting krijgt … zoniet no thank you …

Juweliers hebben vaak weinig voorraad, bijvoorbeeld om op verzekeringskosten te besparen (dit is een gokje, maar het zou me niets verbazen…) en gewoon omdat de omloopsnelheid niet hoog is. En anders kan je met de juwelier overleggen dat hij (of zij of hoe die persoon zich voelt, we leven immers in 2017) hem bij zijn leverancier besteld en hij die levert… Dan is ie ongedragen uit de fabriek…

2 likes

Denk dat je niet zoveel wagens uit de showroom verkoopt. Meest wie mensen andere kleur of andere opties en wordt die showroomauto een demo of huurauto

1 like

Ik kreeg onlangs bij een Omegaboetiek een speedmaster pro in mn handen die gloedje heet was! Snel teruggegeven…zal niet goed voor de oliën zijn?!

Ik begrijp het probleem niet zo goed en vindt zelf dat een aantal van ons hierin enigszins doordraaien.
Als je nu een paar schoenen of een kledingstuk gaat kopen hebben dat waarschijnlijk ook al een paar andere mensen gepast en sterker nog in veel winkels draagt het personeel kleding om die vervolgens weer vrolijk terug in het rek te hangen.
Dit vindt ik persoonlijk veel erger als een horloge wat in de vitrine heeft gestaan.

Tnx allemaal! Daar heb je helemaal gelijk in Guus! De vraag was geboren uit nieuwsgierigheid, interesse. Op de horloges wordt natuurlijk prima ‘gepast’. Het is inderdaad niet een wereldprobleem :slight_smile: maar leuk om de verschillende meningen/uitlatingen te lezen. Fijne avond

1 like

Dat krijg je met die halogeenlampen in de vitrine. Wordt soms niet goed over nagedacht…

1 like

Vitrine in principe geen probleem als er een goede rotatie is. Als een mechanisch horloge een paar jaar in de vitrine ligt en dan verkocht wordt, zal deze sneller een onderhoudje nodig hebben in vergelijking met een horloge waarop je moet wachten en dan met verse olie van de fabriek komt.

Welkom en foto’s (van je nieuwe aanwinst welteverstaan) worden hier altijd erg op prijs gesteld :grinning:

Dat maakt het nog niet raar om om een nieuw exemplaar te vragen. Als je echt zoekt naar kwaliteit en een perfect exemplaar, dan vraag ik gewoon om een nieuwe. Vrijwel altijd wordt dat gewoon begrepen, en anders ben je gewoon in een verkeerde zaak.
Je zal wel een weekje moeten wachten, of misschien een kleine aanbetaling doen. Ik heb het toevallig ook wel eens met schoenen gevraagd hoor, geen enkel probleem.

Beste Frank ik begrijp je punt echter een beetje juwelier heeft snel voor een paar miljoen aan voorraad liggen.
De merken hebben geen dummies en geven ook niets in consignatie dus als iedereen nu een zg vers exemplaar wil laten bestellen wat doen de juweliers dan met hun gekochte voorraad.
Zou natuurlijk een idee zijn om alle prijzen gewoon nogmaals met een procent of 20 te verhogen en de boel vervolgens in de uitverkoop te doen.

Ik snap je punt hoor, maar in de praktijk zullen de meeste klanten niet zo ‘lastig’ zijn.
En als je het gewoon vriendelijk vraagt en uitlegt is het ook geen probleem. Als fysieke winkel moet je ook uitkijken dat de echte liefhebber anders echt gaat passen in de winkel, en online zijn aankoop doet. Daar wordt doorgaans niet gepast en/of moeilijk gedaan over retourneren.

Maar daar krijg je dan wel een geretourneerd exemplaar als nieuw :slight_smile:. Waarom zijn de meeste garantiebewijzen van online shops niet ingevuld denk je …

Voor mijn gevoel moet je gewoon het exemplaar bij de juwelier goed bekijken en controleren op beschadigingen en als het er goed uitziet verder niet moeilijk doen en het horloge gewoon accepteren.

3 likes