Horloge van opa gekregen, interessante tijdmetingen

Ik heb recent een wat ouder horloge van mijn opa mogen ontvangen. De tijdmetingen vond ik nogal grappig, vandaar dat ik het even wou delen. Het gaat hier om een Seiko 7002-700a. Ik merkte zelf al dat die veel en veel te snel vooruit tikte (ongeveer +45 minuten per dag!). De metingen van de timegrapher zijn ook interessant.

Eerst kreeg ik een soort sneeuwstorm van puntjes te zien:
20200628_121630

En met de wijzerplaat naar de grond toe werd het wel al een stuk “beter”:

De rate wisselt per positie van zo’n +200 tot +500 s/d. Als het horloge horizontaal met de wijzerplaat omhoog ligt is de rate genoteerd als ++++, wat ik dus concludeer als +45 minuten per dag.

Het horloge laten repareren ga ik overigens niet doen. Ik weet niet of dat het waard is.

Conclusie: als ik met dit horloge om de pols wil weten hoe laat het is, kan ik beter naar de zon kijken om een schatting te maken.

8 likes

Aan de resultaten gok ik een geservicede/refurbished 7002 uit zuid oost azie, klopt dat? :sweat_smile: Als het wel een originele 7002 is zou het zeker de moeite waard zijn het horloge wel te laten servicen.

1 like

Waar en wanneer het horloge gekocht is weet ik niet, ik zal het eens vragen de volgende keer dat ik mijn opa zie. Wel weet ik dat hij het vroeger heeft gebruikt om in Singapore te scuba diven. Hopelijk werkte het uurwerk toen beter… hahaha

Dan zal het vast wel een origineel exemplaar zijn. Heb je een foto? Apart dat hij zo loopt, maar dat is op te lossen met een service beurt.

1 like

doe anders ook even een fotootje van het horloge zelf? we zijn wel benieuwd/nieuwsgierig :wink:

1 like

Disclaimer: ik ben geen goede fotograaf! Het bandje is niet origineel. Had ik laatst besteld aangezien het bandje dat erop zat heel versleten was

20200628_142208|243x500

2 likes

1 like

Best Hippe opa hoor… gewoon kijken of er met een eenvoudige servicebeurt wat van te maken valt.

2 likes

Horloge is teruggestuurd naar seiko ter reparatie, maar de beurt zal wel 170 euro kosten :disappointed_relieved:

En aangezien ik geen uitleg kon krijgen over wat die 170 euro inhoudt, neig ik eigenlijk gewoon nee te zeggen, jammer weer dit

Dit ziet eruit als een originele, de moeite waard om te laten servicen. Stuur @Aad57 eens een bericht, hij kan dat voor een pak minder.

1 like

Een blijvende herinnering aan je opa en dan geen 200 euro willen uitgeven.

Dat zie ik toch echt anders. Het gaat hier niet om geen 200 euro willen uitgeven, het gaat hier om het niet weten waarvoor dat nodig is. Als ze gewoon hadden verteld wat er allemaal gerepareerd moest worden of dat ze er een nieuw uurwerk in gingen stoppen had ik met plezier die 200 euro betaald voor inderdaad de

Maar aangezien ze niet kunnen specificeren wat ze gaan doen, ben ik bang dat ze makkelijk cash willen scoren. En bovendien ben ik nogsteeds van plan het horloge te laten repareren, maar dus niet door seiko zelf

Ik zou het gewoon doen. Ideetje wat ze doen? Dit


En dat trekken ze het hele uurwerk ook nog eens uit elkaar. Zorgen dat alles gereinigd, gesmeerd en goed loopt. Ik zeg : DOEN

Bovenstaande is gedaan door @koen . Servicen kan hij ook.

1 like

Kijk inderdaad even rond op het forum, zat mensen die het wellicht voor minder kunnen en willen doen.

En dan scheelt het je 5 tientjes.
Voor (maar) 170 euro bij Seiko zelf, incl. garantie…

Gewoon doen man.

1 like

@Chris-o-Maat zal zijn weg vast wel vinden, er zijn hier genoeg kundige horlogemakers op het forum.

Mijn 7002 is niet in zo’n mooie staat (wel origineel), maar heb ik ook hier door een horlogemaker van het forum laten servicen.

2 likes

Vind 170 euro voor een servicebeurt sowieso erg weinig. Had verwacht dat een servicebeurt toch wel meer zou zijn geweest aangezien je er ook garantie op krijgt en nog eens een factuur van de originele producent…

Het is een Seiko geen Vacheron Constantin. Nieuwprijs van de opvolger ligt een fractie hoger dan de genoemde servicekosten.

1 like

Dat zal vast, maar we mogen toch advies geven? Ik ben voor van het promoten van onze horlogemaker, maar we hebben het over 170 euro bij het merk zelf…

Dat scheelt echt niet veel met de horlogemakers van het forum en het lijkt mij de beste optie.

Is natuurlijk geen argument. Het is niet zo dat daardoor de servicekosten ook lager worden. De werkzaamheden blijven hetzelfde. Alleen de onderdelen zijn goedkoper, vandaar 170 euro.

De nieuwprijs neemt niet weg dat het automatische uurwerk nog steeds uit elkaar moet en geserviced moet worden door een levend persoon die daar toch wat tijd aan kwijt is. Daarboven moet er ook nog eens garantie op gegeven worden. En dit voor 170 euro lijkt mij gewoon niet heel veel (zeker als het ook nog eens is gekregen van een dierbare). Maar dit is slechts mijn mening, ik heb volledig begrip dat het niet gedaan wordt hoor.

5 likes