Horloge van Opa... is er nog iets aan te redden ?

mijn opa dateert van begin vorige eeuw en is volgens mij begin jaren 70 met pensioen gegaan
hij werkte bij de Swift schoenen fabriek in Nijmegen
opa kreeg een horloge bij zijn afscheid
het is in erbarmelijke staat
glas is dof, de indexen zijn deels weg

geen idee wat voor merk het is.

opgewonden en lijkt prima te lopen… dat dan weer wel

ik wil proberen het een beetje in ere te herstellen maar hoe pak ik dat aan ?
heeft het zin om het te laten schoonmaken / servicen ?
kan hij worden opgeknapt ?
weet iemand het merk ?


bijgaande twee fotootjes

alvast dank voor de eventuele tips

1 like

Afgaande op het goudmerk is t 14 karaat, maar ik denk dat je daar ook zelf wel achter was gekomen… Verder denk ik dat je zelf naar een horlogemaker moet gaan. Sommige horlogemakers willen hun handen er niet aan branden (te veel werk bijv voor de waarde van het horloge, wat weer kan leiden tot het nooit ophalen en afrekenen van het horloge).

1 like

Ja het goudmerk zegt 14 Karaat
Meer weet ik niet
Enneh… hij is van opa geweest dus ophalen en betalen zal het probleem niet zijn denk ik

1 like

Jammer van die indexen… Die vind je niet gauw opnieuw. Glaasje is het probleem niet. Kun je 'm - heelhuids - openen, zal een klemdeksel zijn denk ik…?

1 like

Dat begrijp ik, maar er zijn een hoop mensen die het dan niet ophalen omdat het te duur is…

1 like

Ga ik niet proberen … ben bang dat ik hem nog verder sloop :slight_smile:
Indexen lijken compleet weg te zijn ?

Maar eens kijken of er iemand hier iets of iemand weet die hem kan nalopen, schoonmake, nieuw glaasje voorzien en wellicht nog iets meer ?

Zou het leuk vinden om hem afentoe te kunnen dragen.

1 like

Vandaag opgestuurd aan @PeterLC

6 likes

Goede keuze.
Mooi horloge trouwens

1 like

Mooi horloge!
Puur uit interesse: hoe kunnen indexen verdwijnen? Het zit onder glas, wat heeft dat nou te lijden, denk ik als n00b.

1 like

Misschien als Peter m open maakt dat hij ze terug vind… Wishful thinking in ieder geval.

1 like

Horloge gevallen, glaasje stuk, door de schok indexen verdwenen, nieuw glaasje er op en er verder geen geld aan besteden, zoiets denk ik.

2 likes

Ik vrees het ergste
Opa en oma waren eenvoudige mensen.
Ongetwijfeld een buurman die het ding heeft opengemaakt en “schoon” gemaakt waarbij die indexen zijn gesneuveld.
Heb mijn pa gevraagd maar die wist het niet meer.
Opa is in 1989 overleden en sindsdien ligt het horloge ergens in een bak met andere prullen.
Het uurwerkje loopt zo te horen wel aardig. Opgewonden, dagje laten lopen en loopt ook wel tijd.
Hoop dat het nog iets wordt. Als ik dan weer eens iets “belangrijks” heb, kan hij om en kan opa postuum trots met me mee.
We hadden een bijzondere band en hij zou supertrots op me zijn. En ik op hem. Echt andere tijden toen.

10 likes

Tadaaaa…

Hulde HULDE voor @PeterLC !! Top gedaan Peter !


Echt in ere hersteld, geserviced en super goed idee om het probleem van de verdwenen indexen op te lossen !

Me Happy !

46 likes

Geweldig. Dat heb ik ook met de horloges van mijn opa en mijn vader.
Draag ze met plezier en houd ze in ere :wink:

Dat heeft Peter zeer mooi gedaan!

1 like

Mooi zeg! Mooi stukje werk van @PeterLC :+1:

3 likes

ziet er goed uit ja!

1 like

Dat is een hele mooie oplossing. Als je het niet weet dan zou het niet eens opvallen.

2 likes

Hoe zitten die indexen eigenlijk vast?

2K-lijm. HEEL weinig. :wink:

1 like

Dat is de moderne methode, maar destijds? Een soort beenderlijm ?

1 like