Hallo, Ik zoek nu al enkele weken een horloge van rond de 1200 euro. Ik zocht naar een vintage/pre-owned horloge. Ik hou zelf van de meer klassiekere merken maar tot nu toe nog niet echt iets gevonden. Ik was zelf aan het kijken naar een automaat met een stalen bandje. Ook moet het een horloge zijn die ik dagelijks kan dragen. Ik vind de tag heuer aquaracer erg mooi met referentienummer WBD2110.BA0928. Maar dat is te duur. Heeft iemand hier een suggestie?
Het is een open deur intrappen maar een Sinn 104 st sa is het eerste wat in me opkomt.
2e hands wel voor dit bedrag op een originele stalen band te krijgen.
Zelf vind ik de originele banden van Sinn niet echt mooi staan op de 104 maar dat heeft niets met kwaliteit te maken maar met smaak.
Op de 2 nu volgende foto’s zit een originele stalen band van Sinn op de 104.
Er zijn trouwens de laatste tijd aardig wat verschillende kleuren dials gelanceerd dus bijna voor ieder wat wils.
Dit is een aftermarket mesh. Die vind ik persoonlijk beter passen.
Tja het merk wat bij mij gelijk op komt is Oris.
Voor €1200- koop je (pre owned) een mooie 65.
Of een stoere Aquis.
Longines, cw , hamilton , seiko ,
Denk keuze zat voor 1200 euro !
Een TH aquaracer quartz op staal met blauwe wijzerplaat? (41mm)
Rond de 1200 via een grijze dealer op staal?
Wat zou je zeggen van een nieuw horloge met een vintage vibe?
De Baltic Aquascaphe heeft vintage vibes en kun je voor 700 om de pols slingeren.
De Junghans Meister Handaufzug en Form A zijn allebei voor minder dan 900 te scoren, en klassieker ogend dan dat vind je niks.
Sterker nog, voor 100 Euro boven je budget heb je een Meister Driver chronograaf, en voor iets meer dan de helft van je budget een Max Bill.
Waarom? In die zin, gaat het je puur om de merkjes op de plaat, of vind je bepaald ontwerp mooi?
Vintage aquaracers zijn net een klap in het gezicht. Ik bedoel, kiek 'm goan dan, met dat gedateerde jaren 90 ontwerp:

Die wil je modern hebben, een quartz scoor je voor 1200-1300 Euro nieuw, als je even zoekt.

De Sinn die @n_visser noemt is ook übercool. Die 65 van @pasd ook.
Maar wat wil je nou? Echte, echte vintage of vintage looks omdat je klassieke horloges mooit vind, of wil je een klassiek statusmerk maar heb je de doekoe niet voor een nieuwe? Dat bepaalt de richting van de discussie.
Je wilt dus deze
en het budget is ‘rond de 1200,-’ hetgeen impliceert dat eronder heel prettig is maar het ook iets boven dat bedrag kan. Als je weet wat je mooi vind en eigenlijk wil en die keus kost €1485,- splinternieuw op de mat,
waarom niet een paar maandjes doorsparen.
Het draait mij niet om de dure statussymbool merken. wat ik bedoel met de klassiekere merken is dat ik graag een horloge van een merk dat degelijke kwaliteit heeft en het lang blijft doen. en dat hebben die merken vaak. Het is namenlijk mijn 1e echte horloge en ik wil er lang mee doen.
Ja klopt, maar je hoort niet altijd de beste dingen over Chrono24. Je hoort soms dat mensen het helemaal top vinden maar je hoort ook veel dat je het moet vermijden. Ik weet dat ze van chrono24 zelf wel kopersbescherming hebben. Maar ik weet niet of dat goed werkt.
Heb zelf een prima ervaring met chrono24. Goed research doen naar de verkoper, en dan zit je vaak goed. Hier op het forum heb ik meerdere topics gezien waarin de aankoop bescherming van chrono24 goed blijkt te werken.
Sorry voor de lange reply die nu volgt, maar ik denk dat jouw antwoord een welovervogen antwoord verdient.
Mijn vader zei tegen het eind van z’n leven wel eens “er worden geen slechte auto’s meer gemaakt”. Hij was 40 jaar lang monteur, en maakte die hele ontwikkeling van roestbakken, slechte elektriek, slechte schakelbakken naar een steeds homogenere productkwaliteit mee.
Diezelfde lijn kun je doortrekken naar horloges. Het maakt kwalitatief gezien geen reet uit of je een mechanisch werkpaard van ETA, Sellitta, Seiko/SII, Citizen/Miyota of iets in-house hebt.
Er zijn hele sloten met mensen die beargumenteren dat een standaard ETA/Sellitta/Miyota/SII voordelen heeft boven exotischere uurwerken, omdat die tenminste door iedere horlogeboer geserviced kunnen worden terwijl specifiekere in-house dingen vaak tegen dure service van de fabrikant aanlopen, ook omdat ze proberen de onderdelenmarkt aan banden te leggen.
Koop dan vooral wat bij je past en wat je echt mooi vindt. Want zoals hierboven aangegeven: Met de kwaliteit zit het rond die prijscategorie wel snor, en zelfs de QC issues die je in het lagere segment soms aan kunt treffen zijn daar weg.
Voorbeelden van horloges van gerespecteerde huizen die “niet gevestigd” zijn zijn er genoeg. Voor minder dan 1200 Euro heb je al snel dit soort dingen:
- Damasko. Bouwen ongelofelijke tanks van gehard staal. Je moet moeite doen om er ueberhaupt een kras op te krijgen.
- Sinn. Bouwen ongelofelijke tanks, maar in deze prijscategorie niet van gehard staal. Evengoed: super degelijk.
- Hamilton. Leuke ontwerpen met Amerikaanse oorsprong, nu onderdeel van Swatch groep. Daarvan koop je twee horloges voor 1200 Euro. Leuke uurwerken, zeker de Powermatic 80 zoals je die ook bij Tissot ziet. De koningen van de veldhorloges.
- Squale. Mooie Italiaanse duikers met een rijke geschiedenis die tot in de jaren 50 terug grijpt. 500m WR, ETA uurwerken… Dit zijn prima dingen. Dit is trouwens de mijne:
- Oris. De Sixty Five duiker zul je tweedehands moeten vinden voor dat geld, maar voor 1200 heb je over een bak koffie zo een nagelnieuwe zeigerdatum gescoord. Prachtig merk, een ware onafhankelijke Zwitser.
- Seiko. Horlogehuis sinds 1881 met een wel zeer rijke geschiedenis. Het lijkt er soms op dat hun bestaansreden is om Zwitserland de loef af te steken. Automaten-duikers zijn bomb-proof, en voor 700-1000 Euro heb je heel erg toffe modellen.
- Stowa. Een Duits merk wat bekend is van de in de tweede wereldoorlog geproduceerde Fliegers. In mijn optiek leveren ze hoogwaardige spullen voor de helft van de prijs van een IWC. Zeer goed gebouwd, en vanaf 750-1200 ligt er iets op je mat. Voor Fliegers zou ik hier naar kijken.
- Glycine. Ik vind de Airman de end-all be-all van de GMT horloges. En je kunt ze op de baai voor een scheet en een knikker vinden, onder de 600 inclusief import en belasting. Echt schandalig goeie vliegeniers GMT’s voor geen geld.
https://www.watchuseek.com/wp-content/uploads/2018/07/Glycine-DC4-983x735.jpg
Ik weet niet of dit onder “klassieke” merken schaart, maar dit zijn allemaal hoogwaardige horlogemerken binnen je budget, al zal het merendeel niet bekend zijn van billboards en TV.
Grappig genoeg zijn er zat liefhebbers die negatief denken over Tag Heuer, omdat die nogal eens rare bokkesprongen hebben gemaakt in hun ontwikkeling sinds de jaren 90. De notie dat merk x of y voor superieure kwaliteit staat is vaak perceptie, en drukt zich niet uit in specificaties. Althans, zeker niet in mid-range budgetten van 1200 ballen.
Daarboven gaat afwerking eerder aantikken dan droge kwaliteitsverbetering.
Veel van deze horloges kun je ook scoren op de baai, bij reguliere webshops of juweliers, of direct bij de fabrikant. Stowa, Sinn, Archimede, Damasko en Nomos hebben bijvoorbeeld gewoon eigen webshops waar je listprijzen betaalt.
Maar bij Chrono had ik de taktiek om de naam van de aanbieder uit te vogelen, om vervolgens rechtstreeks met de juwelier of handelaar in contact te treden. Ik heb altijd zaken gedaan met goeie adressen in Duitsland, zo heb ik twee Hamiltons, twee Mühle Glashütte’s en een Nomos gekocht.
Ik hoop dat deze overwegingen je helpen in het maken van een keuze. Mocht je willen brainstormen over wat nou de beste horloges in een specifieke categorie zijn, dan kan dat. Denk aan:
- Duiker
- Flieger (RAF of RLM stijl)
- Dress
- Sport
- Field
Dus zeg het maar, dan komen er hele batterijen aan voorstellen voorbij.
Je eerste horloge kan beter een weloverwogen keuze zijn.
Zelf zou ik het in twee stukken knippen. Denk bijvoorbeeld aan de Orient Kamasu duiker als dagelijkse beater voor minder dan 250 ballen van Amazon of Seriouswatches, en dan gewoon een Hamilton Intra-Matic 38 als dress- of een Tissot Gentleman Powermatic 80 als sport-horloge er bij.
Dan heb je twee horloges voor elke gelegenheid en nog geld over van die 1200 ballen. En geen van allen zullen ze teleur stellen.
Ik zou willen dat je hier iets van meende.
Is een gebruikte quartz GS te vinden voor 1200?
Ben het helaas wel redelijk eens met @Fate_Amenable_To_Change.
1200 krijg je meer bij de bekendere duitse merken dan bij instap zwitsers met een grote naam uit het verleden.
Al vind ik de Tag Aquaracer wel een tof ding, maar die valt buiten je budget.
Net zoals de Oris denk ik. Wat dat betreft is Seiko een hele goeie optie. Die maken nog steeds voor dat budget echt knallers.
Wat dat betreft is Damasko ook een hele goeie keuze… al hebben die geen stalen banden voor je budget. Je krijgt dan we een horloge dat in principe jaren mooi blijft terwijl je het keihard kan afraggen.
Verder zou ik je aanraden om een horloge te kiezen dat wbt. maat past bij je arm, dus ga niet voor een enorm groot en te opvallend horloge…
Halios Fairwind?
Volgens mij nu (in verschillende varianten) voor €899,00 op voorraad bij FORaSEC.
Hier op het forum ook wel e.e.a. over te vinden.
(het logo doet alleen altijd zo’n pijn aan m’n ogen, doet me denken aan een hardcore festival ofzo)
Ik zou zelf geen microbrand willen als eerste horloge… al pleit dat ook een beetje tegen Damasko… die daar wellicht tegenaan schurkt.
Daar zit wat in … voldoet denk ik ook niet TS’s “de meer klassiekere merken”
Ik zou Nomos een goede keuze vinden. Heb zelf de Tangente gekocht als eerste serieuze horloge, naast een erfstuk dat ik tot dan toe droeg. Mooie horloges voor die prijzen. Een Nomos Club kan bijv. ruim binnen budget.
Zoals Han al zei is een GS quartz niet zo gek, iets zoals de SBGX261. Volgens mij net wat boven budget, 1400-1600 of iets in die trant.