Horloge verkocht maar aangekomen met schade

Hoi mede-verzamelaars.

Graag zou ik jullie raad en bijstand willen in mijn persoonlijk dilemma.

24 juli 2008 heb een goed werkende poljot aangetekend verzonden naar iemand in Nederland (niet forum lid). 25 juli 2008 is het pakket aangeboden maar pas 31 juli 2008 heeft hij het pakketje opgehaald op het postkantoor.

Ik heb het horloge verzonden zoals ik hem destijds ook ontvangen heb, in een enveloppe met bescherm-bubbeltjes aan de binnenkant.

Vandaag krijg ik een mailtje van de koper (19 dagen na verzending), hij is niet tevreden met het horloge.
Secondewijzer zit los of werkt niet naar behoren, hij moet 2x per dag worden opgewonden om 24 uur te lopen (als ik hem opwond liep ie minstens 1,5 dag) en het stiksel op het leren bandje laat een beetje los.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het horloge op het postkantoor zo slecht behandeld is (ergens onder gelegen of tussen) zodat ie deze gebreken nu vertoont.

Hij wil het horloge best repareren maar wil met mij “praten” over de kosten.

Nou ik TNT gebeld en die gaan mij een formulier opsturen zodat een onderzoek gestart kan worden.

Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt en wat kan je doen in zo’n situatie?
Het geld wat ik heb ontvangen voor het horloge heb ik alweer uitgegeven voor een nieuwe seiko. Dus terugnemen is ook geen optie.

Wie is er uiteindelijk aansprakelijk?

Ik dacht zelf als eerste hij:
Ik heb het horloge in perfect werkende staat opgestuurd en die meneer heeft ervoor gekozen om het pakketje pas een week later op te gaan halen. Er kan van alles gebeuren tijdens die week op het postkantoor, ook al gaat men daar niet van uit.
Ik weet wel dat als ik een pakketje kan ophalen op het postkantoor dat ik het meteen de volgende dag ga ophalen…

Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden om een horloge te onvangen in zo’n staat maar dat zou ik wel meteen dezelfde dag of de dag erna het melden bij de verkoper en de TNT post.
Ik hoop dat TNT post uiteindelijk iets van schade vergoedt maar ik reken er niet op.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

jfg

Ik vind het een beetje vreemd dat hij pas na zo’n tijd zich bij je meld.
Wellicht heeft ie hem inmiddels zelf al wel ergens tegen aangestoten op laten vallen het is en blijft een gebruiksvoorwerp.

Een wijzer los na verzending gebeurd helaas wel eens maar dan had je hem de volgende dag al aan de lijn gehad.

Ik zou het zo stellen dat je hem in perfecte conditie hebt opgestuurd, nu gebreken vertoont en dat je bereid bent om eventueel een vergoeding bij te leggen bij de nodige reparaties van max €… ,-

Hallo JFG,

Als het horloge slecht zou zijn behandeld (of iets dergelijks) tijdens de verzending of op het postkantoor dan moet dat naar mijn mening zichtbaar zijn geweest aan de verpakking. Je zou dan verwachten dat de koper of het pakketje zou weigeren of dat hij op zijn minst hiervan melding zou hebben gemaakt. De enveloppe zou toch op zijn minst beschadigd moeten zijn geweest lijkt mij.

Neemt niet weg dat ik jou wijze van verzenden om moeilijkheden vind vragen. Ikzelf heb ook ooit eens een horloge enkel in een “bubbeltjes enveloppe” ontvangen. Ik was het daar absoluut niet mee eens. Ik heb dat ook meteen gemeld en koop daar nooit meer. Waarom niet even een doosje of iets dergelijks, dat biedt toch meer bescherming?!

Ik denk dat het TNT onderzoek weinig zal opleveren. Ook heb ik te weinig technische kennis van horloges om te kunnen zeggen wat er nu met het horloge gebeurt zou kunnen zijn.

V.w.b. de aansprakelijkheid: volgens mij is het zo dat als iemand het pakket in ontvangst neemt en daarvoor tekent, diegene hiermee ook aangeeft dat hij het pakketje in goede orde heeft ontvangen. Neemt niet weg dat het product hierin natuurlijk wel mankementen kan vertonen.

Samengevat: de enige manier om enigzins te achterhalen wat er nou gebeurt zou kunnen zijn is dat je te weten komt wat er mis is met het horloge. A.d.h. daarvan kun je wellicht herleiden wat er gebeurt is en wie daar aansprakelijk voor is. Hierbij is natuurlijk ook van belang hoe jij de staat van het horloge hebt omschreven en onder welke voorwaarden de koop is gesloten.

Veel succes!!

Ron.

Mijn beste,

Ik vind het een vreemde situatie.
Ten eerste dat de koper het horloge pas een week later op komt halen (kan met een eventuele vakantie te maken hebben, maar toch).
Ten tweede dat het horloge na ruim een week plots diverse mankementen gaat vertonen.
Deze mankementen verdeel ik gemakshalve in twee groepen.

De eerste omvat de technische kant van de zaak. Dit zou inderdaad eigen kunnen zijn aan een onvoorziene gebeurtenis op het postkantoor of bij de koper zelf!!
De tweede groep betreft de esthetische kant van de zaak. De koper is van mening dat het stiksel op het leren bandje los laat. Ik krijg dan zo’n gevoel van de koper wil van zijn horloge af, immers niets deugt er meer aan.

Ervan uitgaande dat de verkoper een deugdelijk horloge heeft verkocht zou ik aan de koper kenbaar maken dat je een schikking voorstelt om het horloge te repareren. Doch eerst dien jij het horloge te zien en pas daarna een reparatie uitvoeren.
Wie er nu schuldig is aan deze onvoorziene gebeurtenis heeft naar mijn mening weinig zin. En om TNT aansprakelijk te stellen kan wel eens een vervelende en te lange weg zijn.
Succes!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik verstuur de goedkopere horloges altjd in een bubbel-enveloppe. Met nog wat extra bubbels er omheen, dat wel. Want anders staan de verzendkosten niet in verhouding tot de waarde van het horloge (Seiko5=50 euro meestal).

Nog nooit wat mee gehad!

Wat raar is, is dat het zo lang duurt voordat hij reclameert. Niet dat hij laat heeft opgehaald, maar dat hij lang heeft gewacht met de klachten. Die van het bandje is inderdaad zoals Tissot62 aangeeft, er met de haren bijgehaald. Slaat nergens op.

Een secondewijzer kan er inderdaad afvallen, dat is pech en kan eenvoudig verholpen worden.

Ik vrees dat je te maken hebt met iemand die zich bedacht heeft en van de koop af wil, daar is helaas niets aan te doen.

Precies de reden waarom ik bij het verkopen van een horloge vrijwel altijd sta op aangetekende verzending in een doosje. Tenzij de koper zelf het risico draagt. Dan is er achteraf ook geen discussie mogelijk.

En ja, er kan van alles zijn gebeurt. Misschien heeft die meneer zelf schade gemaakt. Waarom kom je er anders zo laat mee, die wijzer zat toch de eerste dag al los? En het twee keer opwinden was toch ook al meteen zo als het bij het postkantoor mis was gegaan?
Misschien is er iets bij de verzending of het bewaren op het postkantoor gebeurt. Maar de TNT komt daar niet meer achter, hoe zouden ze dat moeten doen?

Ik zou de koper vertellen dat je na zo veel tijd geen aansprakelijkheid kunt aanvaarden en dat hij zelf voor de schade moet opdraaien.

Het kan er ook aan liggen dat jij het verpakt hebt in een bubbeltjes enveloppe.
Maar dan had de koper dit meteen moet zien bij openen van de verpakking en daar melding van moeten maken.

Daarom neem ik aan dat gebreken zijn gekomen tijdens zijn gebruik.
Je weet niet wat de koper met het horloge heeft uitgespookt misschien is hij wel ondeskundig en heeft hij er mee gezommen.
Het is voor jou moeilijk te beoordelen wat er mee is gebeurd.

Ik denk dat je hem met een paar tientjes tegemoed moet komen en erbij zeggen dat je dit doet uit coulance.
Je bent immers geen internetwinkel die garantie moet verlenen of horloges terug neemt.
Je bent een particulier die een horloge verkoopt aan een andere particulier en zo moet je het ook bekijken.
Ik weet bijna 100% zeker dat jij het horloge in goede orde hebt opgestuurd anders had meneer namelijk al bij ontvangst gereclameerd.

Alleen de verpakking vind ik wat slemielig,ik bedoel als zon bubbeltjes enveloppe onder een zware doos komt te liggen kan je zomaar een gebroken glas hebben. Al mijn horloges gaan de deur uit in zeer stevige doos om dit soort problemen te voorkomen.

Peter

Ik wist niet dat jou vrouw een blondine is,
maar het staat haar wel goed (:smiley: (:smiley: (:smiley:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ja, knap filmpje, Peter.

Maar terzake: hoe de schade is ontstaan is waarschijnlijk nooit meer te achterhalen. Van TNT Post zou ik maar niets verwachten, die vergoeden alleen als een zending compleet zoek is, en dan maximaal Eur 46,00 als je het pakje niet extra verzekerd verstuurt.
Meestal is het in zo’n geval verstandig om een beetje water bij de wijn te doen. Van beide kanten. Stel voor om de reparatiekosten te delen - binnen redelijke grenzen - en de reparatie bij voorkeur te laten doen door een horlogemaker die jij kent en vertrouwt. Als de koper te goeder trouw is en bereid is om zich in jouw situatie te verplaatsen, zal hij daar wel mee akkoord gaan. Doet hij dat niet, dan zijn zijn bedoelingen waarschijnlijk van begin af aan niet goed geweest en kun je het er verder bij laten. Dit alles geldt tenminste als je particulier verkoper bent. Verkoop je regelmatig horloges en ben je dus eigenlijk handelaar, dan moet je misschien meer doen om tot een oplossing te komen.

Vandaag krijg ik een mailtje van de koper (19 dagen na verzending), hij is niet tevreden met het horloge.

tja zelfs in een winkel als je dus nieuw koopt heb je maar 8 dagen om te reclameren als er iets niet goed is.
uiteraard heb je garantie op nieuw spul maar das weer wat anders.
koop je nieuw in de winkel kun je hem binnen 8 dagen terug brengen.
dit artikel is partikulier door deze persoon gekocht en komt pas na een periode van 19 dagen op zijn verhaal om de hoek kijken.
dat hij eerst op vakantie is gegaan is niet jou pakkie aan vind ik hij had tenslotte kunnen voorstellen om een gedeelte te betalen en na zijn vakantie het resterende bedrag waarna het horloge verstuurt zou kunnen worden.
dan had deze persoon direct kunnen reclameren.vind nu dat de bewijslast bij hem ligt en niet meer bij jou.
klinkt misschien hard maar had hij zelf beter zijn best moeten doen toen hij het kocht.
succes met de verdere afwikkeling.
oscar

Misschien ietwat vergezocht voor de volgende keer maar toch:

Foto(s) van het horloge (bij het pakketje) met op de achtergrond de krant van die dag? Dan weet de koper dat jij het in goede order hebt verzonen.

(Doet me wel denken aan iets dat “ontvoerders” altijd doen)

Bij je verhaal krijg ik een beetje een vieze smaak in mijn mond, met name door dat geklaag over het bandje.

Het komt op mij nogal gezocht over.

Dat er pas na 19 dagen (oké, horloge is wat later opgehaald) geklaagd wordt maakt het verhaal van de koper bepaald niet sterker.

Ik zou als het mij op deze manier overkwam niet genegen zou zijn veel voor de koper te doen. Daarbij speelt een rol, dat ik inderdaad een foto van tevoren zou maken, het horloge helemaal zou testen (werkt alles? beschadigingen? enz enz) en het horloge heel wat beter in zou pakken.

De laatste keer dat ik een horloge verzond zat het in een klein kartonnen doosje, ingewikkeld in keukenpapier, ingetaped, vervolgens in een grotere kartonnen doos met allemaal verpakkingsmateriaal eromheen. Die grotere doos was ook helemaal ingetaped.

Op die manier kan er ook weinig gebeuren.
Als iemand dan bij me terugkomt ivm een loszittende wijzer: prima, kan eventueel van transport komen: kijk wat vastzetten kost en dat vergoed ik dan wel.
Maar als iemand met een lijst aan klachten komt, dan weet ik dus, dat dat niet kan kloppen…

En als iemand me probeert te bedonderen, dan ga ik natuurlijk niet die persoon helpen…

Tissot62 Schreef:

Peter

Ik wist niet dat jou vrouw een blondine is,
maar het staat haar wel goed (:smiley: (:smiley: (:smiley:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Je raakt er een beetje opgewonden van he`…

Ook ik krijg hier een rare smaak van in mijn mond. Heb je de koper al gevraagd waarom hij nu pas met zijn klachten komt?
Vooraf had je natuurlijk wel even wat duidelijke afspraken moeten maken (koop op eigen risico) en wellicht nóg beter verpakken (doosje!). Het bovengenoemde idee van de foto’s - eventueel bij de krant van de dag van verzending - vind ik een ijzersterk idee.

Maar oké, daar schiet jij achteraf niets meer mee op.

Ik zou pas in actie komen als de koper snel eenduidig kan aangeven waarom hij zo lang heeft gewacht met zijn klachten. Geeft hij daar geen duidelijk antwoord op, dan zou ik hem fijn naast de pot laten pi**en.

Succes met de afwikkeling van dit gedonder. Hou je ons op de hoogte?

Tja, mijn antwoord lijkt een beetje op dat van de rest, maar mogelijk weeg je het toch mee.

Voor het bandje draag je in geen geval aansprakelijkheid, dat is gewoon een slijtageonderdeel dat daarnaast feitelijk geen onderdeel van het eigenlijke horloge is.

Een koopovereenkomst tussen particulieren is geen consumentenkoop. Je zou met betrekking tot de overige klachten, zoals o.a. 2006/Peter stelt, uit coulance een nobel gebaar kunnen maken, dat verkleint de kans dat de ander je reputatieschade probeert toe te brengen en je voelt je er misschien beter bij.
Maar… eerst dient de klager met een plausibele verklaring te komen voor zijn te late ontdekking van de normaalgesproken toch overduidelijke, onmiddellijk waarneembare, gebreken -je bent de Goedheiligman niet.

Als hij die verklaring niet heeft, is het nmm redelijk dat je zijn claim met scepsis tegemoet treedt. Je mag immers van een koper eisen dat hij de waar spoedig na ontvangst inspecteert. Daarvan lijkt hier -vooruitlopend op een misschien geweldig goede verklaring- geen sprake.

2006 Schreef:

Tissot62 Schreef:


Peter

Ik wist niet dat jou vrouw een blondine is,
maar het staat haar wel goed (:smiley: (:smiley: (:smiley:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Je raakt er een beetje opgewonden van
he`…

Mijn beste,

Maar opletten dat de veer niet te strak gespannen staat, dat is immers funest voor het horloge en zijn chaperon. (:smiley: (:smiley: (:smiley:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

“Hij wil het horloge best repareren maar wil met mij “praten” over de kosten.”

Herhaal nog eens dat het in perfecte staat was toen je het opgestuurd hebt , maar vraag hem eens uit .
Kan hij het zelf repareren ? Wat is er volgens hem dan aan beschadigd ? ( betreffende het opwinden ). Hoeveel bedragen de kosten ?

Vraag ook maar foto’s.
Tussen zeggen en zien zit een aanzienlijk verschil…

Nou na mijn mail over het onderzoek starten bij TNT post kreeg ik vandaag een mail terug.
Hij dacht niet dat het kwam door TNT post.
De secondewijzer liep de eerste twee dagen gewoon maar begon na twee dagen kuren te vertonen. Hij denkt dat omdat ik het horloge nauwelijks heb gedragen ik over het hoofd heb gezien dat het horloge een onderhoudsbeurt nodig had…
Ik heb in mijn advertentie niks gezegd over een onderhoudsbeurt, gewoon info gegeven wanneer ik het horloge heb overgenomen van iemand anders. Ik ben technisch niet zo goed in het beoordelen wanneer een horloge een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Hij wil afspraken maken over de kosten van een onderhoudsbeurt.
Hij gaf ook aan dat een nieuwe poljot niet veel duurder is…
Nou ik heb dus gezegd dat met het verhaal over een nieuwe poljot “niet veel duurder” ik persoonlijk niet veel kan doen. Hij wist dat het horloge 2de hands was en welk merk het was.
Alle gebreken zijn in mijn optiek na mijn verzending ontstaan bij/door TNT post of door gebruik van hem zelf.

  • Dus de wijze van verzending is hij mee eens gegaan.
  • De eerste twee dagen deed het horloge het gewoon.
  • Hij meld pas na 19 dagen na verzending en 12 dagen na het in gebruik nemen van het horloge dat hij ontevreden is…
  • Het ontvangen geld is al geinvesteerd in een ander horloge.

Om deze redenen heb ik vriendelijk zijn verzoek om afspraken te maken over een onderhoudsbeurt AFGEWEZEN.

Wel heb ik hem meegegeven dat ik alles zal proberen om een schadevergoeding te kunnen krijgen voor hem via het onderzoek van TNT Post.

Bedankt voor jullie gedachtes en raad.
Groeten jfg

Goh, wat een rund.

Bij 2e hands calculeer ik ALTIJD onderhoud in.