Horloge verkopen.. bank of cash?

Wil niet zeggen dat de koper bewust vals geld heeft.

Verder is cash King… contant betalen heeft meerdere voordelen, vooral voor diegene die het uitgeeft. Maar voor de verkoper kan dit net zo goed gelden.

In verband met particuliere verkoop van een horloge zoek ik op het forum hoe de meesten dit doen. Het gaat om een flink bedrag en ik heb daar geen ervaring mee. Met veel cash rondlopen lijkt me niet erg gewenst. Krijg je bijvoorbeeld vragen van de bank bij een grote transactie?

Schijnt wel eens voor te komen, maar je hebt er een antwoord op.

Sommige verkopers willen alleen maar cash, dus meteen een nieuwe aanwinst opzoeken waarbij je cash kan betalen. Win-win

Gewoon over laten maken, staat meteen op je rekening en geen gedoe met vals geld of stortingskosten, over straat ermee lopen of wat dan ook. Geef koper aan dat er mogelijk een limiet zit op wat per een telefoon per dag overgemaakt kan worden, zodat ie dit tijdig kan verruimen (meestal pas effectief na bijvoorbeeld 3 of 4 uur)

2 likes

Ik zou het liever omgekeerd doen… overschrijven is veel veiliger en gaat binnen sekonden…

Althans hier bij mij… ik kan bijv. 10k met een direkte oveschrijving zelfs binnen sekonden naar het buitenland maken…

Dus binnen NL moet het toch niet moeilijk zijn een horloge via een overschrijving te betalen?

Met(veel)cash rondlopen is ongemakkelijk, in de avond storten bij een Geldmaat lukt vaak niet, want optie geblokkeerd.
Een grote banktransactie is verklaarbaar bij vragen door de bank en heeft mijn voorkeur. Wel fijn als de koper zijn daglimiet van zijn app heeft verhoogd, anders nog steeds gedoe.

1 like

Ik wil het altijd graag via bankoverschrijven of betaalverzoek (wel eventueel je limiet even verhogen), omdat ik van dat geld vaak weer een ander horloge koop. Daarnaast zou ik het niet fijn vinden om met zo veel geld over straat te lopen en vervolgens weer naar de bank moet om te gaan storten.

Nou is het toch zo dat cash in België normaler is dan in Nederland? Een Belg heeft mij dit in ieder geval verteld, nadat ik verbaasd was dat meer cash kassa’s waren dan pin kassa’s.

1 like

Dat klopt, hier in Belgie kan je nog met redelijk veel geld rondlopen, geen probleem. dat tikkie tokkie takkie dat vertrouwen, en de meesten het kennen niet, wij al zeker niet. Maar uit ervaring, in Nederland hebben ze toch wel graag contant geld.

1 like

Als er een transactie gedaan wordt tussen een Belgische en Nederlandse bank (of andersom), dan kan ik me voorstellen dat cash handiger is. Ik verkoop op Marktplaats ook wel eens wat spullen aan Belgen. Ze laten weten de transactie te hebben gedaan, maar het duurt vaak wel een paar uur tot een dag voordat het geld op mijn rekening is bijgeschreven, is mijn ervaring. Dat is niet handig haha.

En dat klopt ook, Wij betalen ook met de bank als we het graag opgestuurd willen hebben en dan laten we weten dat het een dag of 2 kan duren voor het geld op zijn rekening staat. Gaan we iets zelf ophalen betalen we contant.

1 like

Al een aantal F2F transacties gedaan met HF leden boven de taalgrens.

Gaat het over minder dan €2000, dan is cash wel handig. Bij de duurdere aankopen is bankoverschrijving een paar dagen op voorhand wel handiger. Maar dat doe je enkel als je de verkoper vertrouwt. HF is wel leuk daarvoor.
€7000 overschrijven naar een wildvreemde op marktplaats lijkt me naïef :roll_eyes:

4 likes

Kijk dat is nogeens duidelijke uitleg.

1 like

Tja, we weten het, wij zijn 20/30 jaar geleden stil blijven staan op dat gebied, want hoeveel manieren heb je wel niet om betalingen te doen?? Onze rekeningen zullen ze niet leeg plunderen, zoals ik zie bij opsporing verzocht op tv. :sweat_smile: :sweat_smile:

Volgens mij zijn je bank omgeving en de app vrij goed beveiligd en kan bij normaal gebruik weinig tot niets misgaan. Geplunderde rekeningen komen door het openen van linkjes die je eigenlijk met gezond verstand had moeten weggooien, en door babeltrucs of anderszins misleidende berichten.

1 like

Dat vooral. In principe heeft iemand je pinpas en pincode nodig om je app over te nemen.

Maar even los daarvan; gebruiken er ook mensen andere methoden zoals bijv. paypall? Als tussenoplossing

2 likes

Helemaal mee eens wat je schrijft, daarom houden wij het simpel, en we zijn ook niet meer de jongste meer. De ontwikkelingen gaan te snel voor de oudere mensen, die meestal teveel vertrouwen hebben in de medemens. En die oudere zijn dan ook het slachtoffer.

1 like

Bankoverschrijving is veruit het veiligst. Indien via het buitenland wel rekening houden met 1 tot 2 dagen vertraging voor je het geld op je rekening ziet. Dat kan dus riskant zijn tijdens een fysieke overdracht met een koper die je niet goed kent. Vertrouw niet op screenshots of betalingen die niet via je eigen toestel verlopen. Pas wanneer het geld op je rekening staat kan je zeker zijn.
Paypal kan eventueel ook maar daar geldt een kopersbescherming en dat kan dus problemen opleveren bij eventuele discussies achteraf. Zou ik dus niet aanraden met een onbekende voor een relatief grote som.
Crypto betaling kan ook (als je tenminste een crypto wallet hebt). Kan tot een half uurtje duren voor bevestiging maar is wel onomkeerbaar (dus relatief veilig). Als het echter een onbekende is en hij betaalt bvb met gestolen crypto, riskeer je daar weer problemen mee te krijgen.
Cash is ook een heel gedoe. Je moet eigenlijk alle biljetten verifiëren op echtheid, je loopt met een flinke som rond wat niet veilig is en storten bij je bank is niet altijd even makkelijk. Bovendien zitten daar soms ook kosten en limieten aan verbonden.
Kortom: doe je huiswerk wat de koper betreft en wees uiterst voorzichtig.

2 likes

Bij mij enkel betaling via bankoverschrijving. Indien de koper een Nederlandse rekening heeft staat het er meteen op. Geen gedoe en superveilig.

Heb zo al heel vaak een horloge verkocht.

2 likes

Overschrijven in NL zodra ik over de grens ga is cash king ivm de duur van de overschrijving.
Ik doe echter alleen zaken met bekenden op het HF en dat is tot op heden altijd een leuke ervaring geweest.

Buy the seller moeilijker dan dat wordt het niet.

1 like

Precies, heb eveneens goede ervaringen, ook cash👍🏻