Horloge voor gebruik als militair

Ha forumvrienden,

Ik zit mij de laatste tijd te verdiepen in military issued en horloges gebruikt door de krijgsmachten. Nou kan ik er zelf niet helemaal uitkomen of er, en zo ja, wat dan het perfecte allround militaire horloge zou zijn of wat de eisen daarvoor zouden zijn.
Erg benieuwd persoonlijke ervaringen, voorkeuren, meningen of nuttige adviezen.

Is military issued een must? Fixed lugs of volstaan spring bars? Quartz vs automaat? Zwarte case? Minimale waterdichtheid? Does size matter? Soort lume? Saffier?

NB het betreft een hypothetische situatie. Zie het alsof je eentje mag uitkiezen iemand die gaat starten als operationeel militair.

4 likes

@Pauwelix kom er maar in, jongen.

Ik vermoed G-Shock

4 likes

Rolex natuurlijk.
Kun je mee duiken, bergbeklimmen, parachute springen, kuilen graven en je wordt er rijk van.

18 likes

Kan je wellicht te ruil aanbieden als je gevangen gehouden wordt na het mislukken van een missie…

Heeft die Rolex je toch mooi gered :ok_hand:

2 likes

Ik kom er wel uit :rofl:

Voornamelijk G-shock idd, een verdwaalde suunto links en rechts. En een enkele seiko. Tegenwoordig iets meer garmin etc maar das meer voor het sporten.

Inzet of uitzending is de G-shock het meest voorkomende horloge.

Er zijn wel wat omega PO geloof rond de 300 stuks en rolex explorer’s verkocht aan de Britse SAS. Maar das meer voor de leuk niet echt interessant in Irak of Afghanistan.
De horloges die verkocht zijn waren nog in uitstekende staat dus.

Voor 2001 werden er gouden munten uitgedeeld als ruilmiddel. Met de opkomst van AQ en IS werd dat afgeschaft want een dode soldaat was meer waard als propaganda voor die lui.

11 likes

In mijn 13 jaar als militair (landmacht) een hoop horloges langs zien komen. Meestal gebruiken militairen in de opleiding een goedkope casio omdat er nog wel eens wat wil sneuvelen op het moment dat je snel alles in moet pakken.

Operationeel heb ik zelf altijd een Garmin Fenix gedragen, ook de jongens met wie ik op uitzending ging droegen meestal Garmin. Duikers dragen vaak wel duikhorloges die ze soms ook van “ de baas” krijgen. In Nederland op de kazerne zie je vrijwel alles, van Swatch tot Rolex Submariners (alleen bij marine officieren gezien). Zodra mensen het veld in gingen kwamen vaak de outdoor horloges uit de kast.

6 likes

Bij CLAS krijg je niks, skere club. Allemaal eigen aanschaf en meestal Casio of een stomme smartwatch.

Vlootbalen kunnen een Citizen bestellen via de baas geloof ik. Luftwaffe regelt vaak via hun eigen vereniging collectief iets leuks.

12 likes

Ik zie toch veel Garmin Fenix tegenwoordig. Eigenlijk het merendeel.

Doe als de Britten: een simpele Precista of CWC G10. Hebben ze toch jarenlang volgehouden naast hun CWC-duikers.

3 likes

Ik heb ooit op Texel 2 leden van de EOD (Explosieven Opruimingsdienst) aan het werk gezien en beiden droegen een Citizen NY0040.

2 likes

Moet ook meteen aan

denken. Maar goed, ik ben uitgeloot, destijds. Dus ik weet natuurlijk niet waar ik het over heb. :grin:

5 likes

Operationeel of op op oefening ooit militairen CWC, Marathon of andere analoge horloges zien dragen? Of worden deze toch als “te kwetsbaar” gezien?

Collega was beroeps militair, die droeg een g-shock, wel automatische verlichting uit zetten.

Denk dat een Traser wel goed van dienst kan zijn.

3 likes

Nope, bijna iedereen liep met zulke:

1 like

Van nh90 vliegers weet ik dat ze wel de breitling ook echt als toolwatch gebruikte bij het navigeren

1 like

Als militair draag je goedkope en praktische horloges, want alles gaat geheid stuk, denk G-Shock of Garmin.

De horloges die jij in je hoofd hebt, worden nauwelijks gebruikt. “Militaire” horloges als CWC, Marathon, Bremont, Breitling, Blancpain enz. maken slim gebruik van marketing en “creating dreams” om te verkopen.

9 likes

Ik ken anders een marinier die gewoon tijdens missies een 5513 droeg. Alleen heeft hij volgens mij dat ding een keer in Latijns Amerika geruild tegen een aapje en een fles rum.

13 likes

Wat zou binnen dit kader jouw minimale eisen of voorkeuren zijn voor bijv. een G-shock?

Goedkoop en praktisch dus.

Quartz, resin/plastic, verlichting, goede knoppen, goed waterdicht, gemakkelijk schoon te maken.

4 likes