Horloge voor gebruik als militair

CWC idd, maar dan wel de quartz versie met day-date, die wordt nog steeds uitgegeven aan de special units in Engeland, draagt erg fijn! wel fixed bars, nu een NDC strap erop, erg comfortabel

3 likes

Na 41 jaar Landmacht, waarvan ruim 20 jaar Luchtmobiele Brigade zeg ik, een robuust, (ook bij duisternis) goed afleesbaar horloge, wr 100-200m. Niet perse met GPS, want veelal traceerbaar.
Denk aan Luminox, Traser, sommige Suunto’s, dat droeg ik zelf meestal.

9 likes

In mijn mariniers tijd in de 80’jaren op Curaçao een Omega Seamaster baby Ploprof met stalen band gekocht en daarna jaren gebruikt in het veld, tijdens uitzending en tijdens privé duiken. Altijd top en ik gebruik het nog. Wel uit de oude doos maar ook toen geen risico op EOV / digitaal risico etc.

7 likes

CWC wordt tot op de dag vandaag nog steeds gewoon verstrekt via een officieel contract aan special units, de SBS diver

2 likes

afbeelding

7 likes

Zo, dat waren een duur aapje en flesje rum! :open_mouth: Maar wel een smakelijk verhaal om te vertellen!

2 likes

Dank voor je inhoudelijk antwoord!

Wat heb jij zelf vooral gedragen in die 41 jaar?

De marinier in kwestie hing vroeger hier rond. Zal hem eens een Whatsappje sturen.

2 likes

net wat anders, de special boat service

2 likes

De drie die ik noem, maar ik zag ook flink wat G-Shock’s.

Ik zou zeggen,

Je begint met een G-shock in de opleiding
de eerste 2 jaar mag je dan bijv een Hamilton field dragen
Vanaf officier een Tudor Ranger.
Eenmaal uit de actieve veld dienst is het tijd voor een Explorer. ( als je bescheiden bent gebleven is een Hamilton intra matic een mooi iets bij je statige uniform )

4 likes

Mijn kameraad is kolonel bij defensie, die heeft mij zo gek gekregen om zo’n Samsung smart watch te kopen die hij ook dagelijks draagt. Een kantoor nerd dus :rofl:, maar kan mij voorstellen als je echt het veld in moet je dan toch echt niet ontkomt aan een G-Shock of een Garmin. Maar met een Vostok kom je ook een heel eind, een tijd geleden een filmpje gekregen van onze vriend @BroederBill wat ze allemaal uitspoken met zo’n vostok. Is deze eikel dus weer kwijt maar Bill weet hem ongetwijfeld nog te vinden :wink:. Wat ik in dat filmpje zag kan zelfs (geen ervaring met G-Shock) denk ik geen G-Shock of Garmin tegenop. Dus als je dat filmpje wil zien, even een pb naar Bill. Heb zelf wel een sub van vostok maar durfde het niet uit te proberen wat ik in dat filmpje zag :stuck_out_tongue_winking_eye:.

1 like

Ik denk zelf de Marathon JDD. Marathon werd (wordt?) verstrekt aan Amerikaanse en Canadese overheidsdiensten, niet zonder reden denk ik. ‘Bulletproof’ en goed afleesbaar in alle omstandigheden.

Zelf is dit mijn trouwe kameraad geweest gedurende mijn (verplichte-) legertijd, ‘built to last’ zullen we maar zeggen! Inmiddels meer dan 30 jaar bij mij en geeft geen krimp.

9 likes

Tamme Fitbit lui

5 likes

Deze ken ik niet. Hoe werkt dat? Je ontvangt alleen je zend niets. Garmin gps om de pols bijna standaard.

Deze dus.
Helemaal als je arty of CAS moest aanvragen.

Fitbit als je je ruggengraat laat verwijderen?

2 likes

Mijn neefje is militair en net terug uit Litouwen. Hij droeg daar een Casio Oceanus… die hij van mij had overgenomen. Goed en mooi horloge trouwens. :slightly_smiling_face:

In de luchtmacht zeker…
Landmacht net iets minder lui…

Ging meer over als je dus groeiende bent binnen de krijgsmacht mag je jezelf belonen met een meer hoogstaand horloge dan wanneer je er alleen maar een beetje stoer rondhangt met je barretje…

1 like

Deze vraag is een tijdje geleden ook al gesteld. Dit was toen mijn antwoord:

Conclusie: ga voor een makkelijk afleesbaar, super sterk maar licht horloge dat je niet in de weg zit of gaat irriteren. Ook moet hij kneiterlang op een batterij kunnen. Smartwatches en “sport/GPS” horloges vallen wat mij betreft af ivm limiet aan de batterijcapaciteit. Allemaal “hippe” (batterij slurpende) functies zijn overbodig. Alles wat je nodig hebt wordt (over het algemeen) door de baas geleverd dus je horloge hoeft alleen maar de tijd en datum aan te geven en evt een stopwatch en een backlight te hebben. O ja… knopjes moeten bedienbaar zijn met handschoenen.

4 likes

Een hele simpele Casio vind ik het prettigste

Een analoog/digitaal vind ik schijt irritant

Leuk voor de afwisseling

Geintje hehe :upside_down_face:

23 likes

Familielid van mij is commando en deze heb ik hem kado gedaan.

3 likes