Horloge wegleggen ...................... tot 2038

Is dat belangrijk voor dit topic?

nee, maar wel leuk

Hans

Ergens heb ik ooit eens gelezen dat een quartzkristal achteruit zou gaan als er geen batterij in zit.
Weet niet meer waar en ook niet of het wellicht tot de broodjes-aap-verhalen hoort.
Maar vraag het eens na bij een uurwerkhersteller die daar meer verstand van heeft dan ik.
Zou zonde zijn als 'ie straks om die reden niet meer zou lopen zoals het hoort.

Kijk, vandaar dat ik dit Topic plaats.

Mika

dan is er och nog hoop voor de Zwitserse horloge industrie :smile:

Leuk idee. Er zijn al voldoende redenen gegeven om het niet te doen.
Maar
 Je hebt maar een goede reden nodig om het wel te doen.

Die kristallen gaan in de natuur een paar honderd miljoen jaar mee, ik gok op een
 :hamburger: :monkey: !

1 like

Ik vind het een heel mooie idee, maar dat zou ik niet doen met een batterij horologe.
Bovenaan is het gemakkelijker een mecanische horloge te houden dan een kwartz.
En afgezien mijn probleemen om sommige batterijen nu te vinden voor oude kwartz of electrische horloge zou ik die risiko niet nemen.
My 50 cents :wink:

1 like

Ik ben zelf nogal een fan van de Seiko 7548; die lopen na 36 jaar nog perfect en batterijen zijn gewoon nog leverbaar. Met de meer exotische, vroege uurwerken is dat soms inderdaad een probleem.
Ik zou me echter niet door angst laten leiden en ervan uit gaan dat voor al die kwaliteitshorloges ook in 2038 nog batterijen leverbaar zijn. En anders 3D-print je die even zelf! :smile:

Mijn Jaques Richal chrono met Eta 251.272 quartz uurwerk heeft een jaar of 5 stilgelegen zonder batterij en na plaatsing van een batterij werkte hij nog maar half en deed eigenlijk gewoon waar hij zin in had.

Het zelfde met mijn Tissot met Eta 155.112 uurwerk heeft jaren stil gelegen en werkt nu ook zeer matig.

Wil je echt een erfstuk crĂ©eren,koop dan een mooi mechanisch exemplaar en draag het en maak je zoon er van bewust dat pappa’s klokkie iets bijzonders is .

2 likes

Heb een soortgelijke gedachte gehad alleen kwa horloge iets anders ingevuld. Ik heb voor m’n kleinzoon een paar weken na zijn geboorte een Meistersinger handwinder gekocht met de bedoeling deze te geven op een leeftijd ergens tussen de 14 en 18 jaar of eerder als ik onverhoeds naar de eeuwige jachtvelden zou vertrekken. Niemand anders behalve oma weet hiervan. Hij heeft het horloge samen met mij uitgepakt, de factuur staat op zijn naam en

ik leen het tot die tijd regelmatig!

1 like

Gewoon een keer laten servicen, dan lopen ze daarna weer een jaar of 20 perfect! :wink: (Een goed quartzhorloge gaat makkelijk 100 jaar mee; er is vrijwel geen slijtage, maar de olie kan uiteraard net als bij mechanisch wel een keer uitdrogen!)

Waarom wil iedereen Mika trouwens maar van de quartz afhelpen?? :flushed:

Gelagerde quartz uurwerken zijn technisch mooi en van hoge kwaliteit!

Wat een leuk idee @Mika :+1: