Ik heb inmiddels best een aantal horloges in de verzameling. Nu heb ik nog nooit zelf een horloge open gemaakt. Ik heb wel zo’n “Bol.com-horloge-gereedschapsset” liggen. Die heb ik voornamelijk gekocht voor bandenwissel. Maar gebruiken jullie dat goedkope spul of kopen jullie hier duurdere spullen voor? Ik doe het voor de hobby, dus ben wel op zoek naar een Jan Modaal oplossing en geen professionele spullen.
Nja. Het is een cliché maar je krijgt waar je voor betaalt. Ik heb ook ooit zo’n kitje gekocht en die ligt nu stof te happen, moet ik eens gratis weggeven ofzo.
Voor basis dingen is het wel doenbaar, als je wat voorzichtig bent kan je de meeste niet-speciale horloges wel openmaken zonder schade.
Ok, dat is inderdaad logisch. Maar als ik op Google ga zoeken dan krijg je 9 van de 10 keer die basic setjes. Ik zie wel een aantal sites die meer verkopen, maar geen idee wat prima spul is en wat er prima uit ziet maar toch niet goed is enzo.
Goedkoop kast mes is prima. Goedkope jaxa is ook best oke maar je loopt wel regelmatig tegen de beperkingen van zo’n jaxa tool aan maar dat heeft niet zo zeer te maken met de prijs van de tool.
Ik denk dat alles wat een samengegooid setje is maar matig kan zijn - goed materiaal koop je apart maar ja, dure grap. Pas goed op als je die weg inslaat. Ik kocht minder dan een jaar geleden zo’n all in one kit van Amazon en intussen zit er al ettelijke duizenden aan materiaal in.
Hahaha, zo begon het toch ook met de horlozelf?
Als je er geen verstand van hebt/niet weet wat je doet; afblijven!
Je maakt snel meer kapot dan nodig.
Je moet soms wel eens een batterij verwisselen he. En als ik straks een horloge wil verkopen is het handig dat ik het binnenwerk kan fotograferen.
Eerder omgekeerd eigenlijk hier, mijn allereerste horloge is nog altijd met voorsprong de duurste
Bal van omgekeerd duct tape
Als het daarmee niet open kan, dan niet verder knoeien en lekker door een professionel laten doen.
Veel schroefdeksels gaan gewoon open met de bekende gele plastic balletjes. Lukt dat niet - dan is alle risico voor uitschieten met Jaxa-achtig spul voor jezelf. En je GAAT er mee uitschieten, ooit.
Hier zowel voor klemdeksels als voor schroefdeksels alleen Horotec-openers. En ik ben (ook) de Jan Modaal aan wie je refereert - kwestie van prioriteiten stellen. Prijzen zijn even niet leuk, maar vergeet je heel snel als je er een paar keer mee gewerkt hebt; en soms echt kracht hebt moeten zetten zonder de kans om uit te schieten.
Maar wel Jan de horlogemaker Dus dat is een ander verhaal. De aliexpress 5700 klonen zijn wat betreft dat type openers de beste budget optie.
Heb er jaren terug eens eentje teruggestuurd (was via een Duitse handelaar, die van de Official Geneva-zooi). Viel echt niet mee te werken, serieus.
Werkt goed, alles is er mee open te draaien.
Ligt er een beetje aan wat je nodig hebt. Je hoeft niet meteen voor alles de hoofdprijs te betalen, maar je krijgt wel wat je betaald.
Koop wat je nodig hebt en niet meer. Anders kan het heel snel uit de hand lopen. Ikzelf ga wel vaak voor de bergeon opties. Maar een schroevendraaier setje van a&f schijnt ook gewoon goede kwaliteit te zijn.
Voor het openen;
-Gebruik een rubberen bal, ik heb zelf op Ali ooit eens zo’n bergeon 8008 laten komen voor een paar euro. Geen idee of die nou fake is maar hij doet zijn werk🤪
-Jaxa tools zijn inderdaad uitschiettools en kom je beter weg met een 5700 achtige tool (wel €100+).
-En een 4932 opener heb je al voor +/- €30
Dan heb je wel een set waar je lang mee vooruit kan.
Iedereen bedankt voor de inbreng. Ik ga eerst maar eens zo’n balletje aanschaffen. Dank!
wat is een beetje een goede banden wissel tool. of heeft iemand een goei te koop?.
Voor bandenwissel gebruik ik dus wel de tool die in die goedkope horloge sets zit.
Maar de eerste vraag die hier meestal aan een beginneling wordt gesteld als hij meer wil weten over zijn horloge is of hij een foto van het uurwerk wil posten …