Ik ben een grote fan van simpele dress watches met mooie afwerking. Een ideaal horloge zou voor mij de Citizen “The Citizen” AQ4020-54Y, ware het niet dat deze buiten het budget valt. Mijn vraag aan jullie is of jullie specifieke horloges kunnen noemen die hierop lijken. Om specifiek te zijn, ik zoek een horloge:
met een witte “textured” dial
“applied” numerals (indices of eventueel Romeinse cijfers)
zilverkleurige kast (ik vind het mooi als het gepolijst is)
zilverkleurige band of zwart leren bandje (kan ik er zelf nog aanzetten natuurlijk)
Budget is rond de 500 euro. Quartz en mechanisch mogen allebei!
Wie o wie kan iets suggereren? Alle tips zijn welkom!
Je kunt er nu op wachten dat mensen gaan roepen “doorsparen doorsparen”. Het woord budget kennen veel forumleden helemaal niet namelijk. Wellicht dat ik het kan voorkomen door hier die pogingen alvast in de kiem te smoren door een vaderlijk woord en citaten.
Vaderlijk woord: zuinigheid met vlijt jongelui.
Citaten:
Casio Oceanus OCW-S100 met witte wijzerplaat en nette afwerking:
Wel ietsjes boven budget, geen fatsoenlijke optie om de band te vervangen, wel een heel comfortabele titanium band.
Quartz met een radio-ontvanger, dus als je 'm goed instelt hooguit een seconde per dag afwijking.
Daar hield ik al rekening mee, vandaar de melding. Gelukkig is een +10% nog wel acceptabel, maar helaas moeten hier nog de inklaringskosten en BTW overheen voor het pakketje echt in ontvangst genomen kan worden.
Dan nog is er een verschil tussen een ongeveer 650 euro voor de Casio (schatting) en 2500 euro of meer voor de Citizen Chronomaster.
Ik zie dat je pas lid bent…misschien is een Citizen handwinder wat voor jou als je ook geïnteresseerd bent in vintage, zeker wat dresswatches betreft kan je bij Citizen of Seiko goed terecht en niet gelijk voor duizenden euro’s zoals de chronomaster…
Dit zijn zeker mooie horloges! Ik vind de eerst twee voornamelijk erg mooi. De verhoogde indices zien er goed uit en het cursieve font past er erg mooi bij! Hier ga ik sowieso eens naar kijken!
Zijn er nog meer suggesties? Ik kijk ook naar de Orient Standard date (dv02003w), maar ik vind het moeilijk om een horloge te kopen dat ik nog nooit heb gezien/om de pols gehad en hij lijkt me toch ietwat te groot. En gezien deze moeilijk te krijgen is, kan ik het niet ‘even’ passen.
Bekijk deze eens… wel heel goedkoop maar een textured dial, 40mm. een een citizen werkpaard uurwerk. Er staat dat er saffierglas opzit maar twijfel daar een beetje aan… wel nog rekening houden met import kosten.
Ik ben zelf een fan van Helbros. Deze maakten in de jaren 50, 60 en 70 erg mooie stijlvolle dreswatches. Zijn op de baai goed te verkrijgen en voor jouw budget moet je toch wel minstens 5 mooie kunnen scoren…
Dat was ook een lange tijd waar ik voor wilde gaan. Toen ik de sarb in het echt zag, wilde ik eigenlijk toch net even iets spannenders (bijvoorbeeld textured dial). Toch moet ik zeggen dat de sarb nog steeds wel hoog in het lijstje staat.
De andere Seiko dial vind ik mooi, maar in zijn geheel vind ik het toch allemaal net wat te grof en te groot.
Misschien toch die sarb nog eens een keer bekijken. Misschien met een zwart leren bandje.
Met 500 euris kom je idd bij vintage al een fijn eind.
Deze longines HF b.v., een handopwinder op de moderne frequentie van 28.800 en interessante complicatie: als je de kroon uittrekt loopt de secondewijzer door tot de 12 en stopt dan. Handig voor het gelijk zetten.