Horlogeband verwijderen probleem

Ik heb al meerdere keren geprobeerd de stalen band van mijn horloge te verwijderen maar het is me nog niet gelukt. De pushpin aan 1 kant los maken is net niet genoeg om de band eraf te kunnen halen. Maar het lukt me maar niet om beide kanten los te maken. Ik heb zowel geprobeerd om de band naar de zijkant te duwen, als omhoog (met het horloge ondersteboven). Heeft iemand tips?
Voor de zekerheid onderaan ook foto’s toegevoegd.

Alvast bedankt.

1 like

De pushpin moet echt aan beide kanten los om de band los te krijgen.
Bedoel je dat je pushpin aan één kant in zijn geheel niet ingedrukt krijgt?

Het lukt wel aan beide kanten, maar niet als 1 kant al losgemaakt is.

Je hebt zo’n tooltje nodig!
Kan evt ook wel met een aangepaste passer of aangepast pincet.

s-l1600_33d6c5c0-0f4e-47f3-87b0-445607db8080_530x

1 like

Dat ziet er wel makkelijk uit ja, maar toch raar dat het me niet lukt met een standaard pushpin tool.

Of met je wijsvinger druk houden op de endlink zodat de losgemaakte kant los blijft. En met je andere hand met tooltje de andere zijde induwen. Misschien lukt dat? Het is een beet je priegelwerk inderdaad

Blijven pielen inderdaad. Met een normaal tooltje moet het ook wel lukken. Zo’n dubbele is niet per se nodig.

Op de foto heb je band al beetje schuin zitten en pushpin aan één kant al uit het gaatje, lukt het niet om dan met tooltje andere kant uit het gaatje te drukken en de band los te trekken?

Gebruik anders ook een tandenstoker. Een kant indrukken, tandenstoker ertussen. Dan de andere kant.
Succes!

Of gewoon bezoekje aan juwelier, de mijne doet zoeen dingen gratis, als service …

Geen naaisetje liggen? Grote naald, het lusje met tangetje in 2 knippen en je hebt hoppa een tweede tool om de ene kant tegen te houden van de pishpin! (Naaien is belgisch voor stikken en breien enzv vooraleer de comments wild gaan :drooling_face:)

Als je hem weer teveel schuin houdt dan kan de pushpin aan de andere zijde niet voldoende ingedrukt worden. (Te strak)

Dat lijkt me het geval bij TS.

@Freekie stop met priegelen, want een kras ga je niet waarderen. Loop morgen even naar de juwelier en dan laat hij het even zien.

2 likes

Zo’n tool ziet er wel handig uit. Hoe heet zoiets en waar kan je die krijgen?

Je moet betalen hoor. :stuck_out_tongue:

Hier mijn zelfgebrouwde oplossing, werkt best OK en is veel goedkoper:

3 likes

Anders even de ene kant waar die wel los komt, iets boven het gaatje laten rusten. Vervolgens bij de andere kant hetzelfde doen.

Als je één van de twee kanten te veel omhoog haalt, heb je geen prettige hoek om de andere kant ook nog los te krijgen.

Ben eigenwijs en ben toch blijven priegelen, ik ben redelijk voorzichtig, heb namelijk tape op de lugs gedaan. Maar je hebt denk ik inderdaad gelijk dat de pushpin te schuin stond want het is me nu wel gelukt.

2 likes

Ik heb zelf een horotec, is een kloon van de bergeon. Kost ongeveer 120 euro.

Een Chinese kloon kost nog minder. Ongeveer 35 euro bij AliExpress.
Even zoeken op “spring bar plier” bij AliExpress en je vindt er een heleboel.

In het begin zat ik ook altijd lang te klooien met die
solid end links.
Maar op een bepaald moment heb je het in de vingers.
Oefening baart kunst :wink:
Succes! :+1:

1 like