Horlogebandjes die niet irriteren

Ik ben bang dat ik hier een vraag stel waar niemand een goed antwoord op heeft, maar ik probeer het toch, want het begint mij te irriteren en een hobby die irriteert is geen hobby :wink:

Na een auto ongeluk is mijn linkerschouder gevoelig geworden voor kleine dingetjes. Volgens de artsen is er medisch niks wat ze kunnen doen en is er ook niks bijzonders meer, mijn manuel therapeut/osteopaat noemen het een zwakke plek, afijn…

Ik merk dat de meeste horloges hierdoor binnen een minuut of 10 gaan irriteren en ook tintelingen veroorzaken aan mijn buitenste 2 vingers (ik vermoed dat het bandje mijn zenuwen/pezen indrukt, ik heb geen dikke polsen, en het bandje zit ook echt niet te strak)… Het bandje losser maken werkt maar een beetje, maar dan schuift het horloges weer verkeerd en het lost het probleem ook niet altijd op :frowning:

Ik ben eigenlijk op zoek naar horlogebandjes die soepel zitten (heeft liefst zo min mogelijk mijn pezen/'zenuwen raken, maar wel goed het horloge op hun plaats houden. Titanium bandjes lijken goed te gaan en de meeste stalen bandjes ook, maar goed ik ben zelf juist fan van lederen bandjes… Zijn er meerdere mensen die met dit bijltje gehakt hebben?

Ik merk dat hierdoor steeds dezelfde soort horloges draag omdat ze mij niet irriteren, maar het gros van mijn collectie draag ik hierdoor niet meer dagelijks.

Shell cordovan kan ik je aanraden… Dun, soepel en prachtig leer. Nomos heeft erg mooie.

Misschien toch naar de rechterpols verhuizen ?

Mijn beste,

Er zijn wel eens momenten dat mijn armen / polsen aan kracht inboeten en ook gevoel weg en / of irritant is.
Ik kan dan eigenlijk geen horloge dragen.
Maar,
wat ik dan wel eens deed is om een klein stukje schuimrubber / spons aan de binnenkant van de horloge band vast te plakken.
Met als resultaat dat ondanks het horloge-gewicht, het toch luchtig draagt!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

geprobeerd, een aantal weken lang, maar ik kan hier maar niet aan wennen…

Wellicht kun je een gefixeerde armband proberen. Dit is een armband die niet uit losse schakels bestaat, maar uit twee vaste stukken en de sluiting. Onder meer Tissot gebruikt zo’n band in rally-stijl voor haar PRS her uitgaves.

Deze band zou je zo kunnen buigen dat hij de vorm van je pols volgt, maar dan ook niet meer verschuift waardoor hij ongewenst druk kan geven op andere plekken.

1 like

Klinkt logisch, maar is dit ook de praktijkervaring? Ik vind persoonlijk de Tissot 516 PRS onwijs gaaf met dit bandje, maar ik lees overal dat hij juist niet lekker zit met deze band…?

1 like

Geen praktijkervaring, maar ik vermoed dat het zou kunnen komen doordat men de band niet durft of wil vervormen.

1 like

Wat Watchagain zegt klinkt niet onlogisch. Misschien is het niet zozeer het bandje, maar het feit dat je een horloge draagt aan die pols. Al een geprobeerd om een heel licht horloge te dragen (Swatch of zo), of misschien alleen een armband?

Wat ook bestaat zijn overhemden waar je het horloge over de manchet kunt dragen:

Success in ieder geval.

dit soort bandjes irriteren mij mateloos,…zoveel rek :

:stuck_out_tongue: :wink:

1 like

Ik heb het zelfde probleem links.
Draag nu rechts…

Het is natuurlijk afhankelijk van het soort horloge
maar als het niet al te chique is zou je een klittenband kunnen nemen
dat geeft dezelfde stijl als een Nato band maar is veel comfortabeler
en is breder dan de standaard lugbreedte waardoor je horloge minder wiebelt als op een gewoon bandje.

ook hoef je een klittenband minder strak aan te trekken waardoor het minder zal afknellen

Heb je dit probleem ook met rubber? Zo nee, dan is de Hirsch performance lijn misschien iets voor je.

Ik kan links ook geen horloge dragen.

Horloge gewoon om je ander pols doen, went heel snel.

Medisch is dit een beetje een atypische klacht. Als je al bij artsen en therapeuten bent geweest zal dit geen nieuw verhaal zijn.
Als je met de tintelingen in de buitenste vingers de pink en de ringvinger bedoeld past dat niet goed bij klachten die door het dragen van een horloge worden verergerd.
De pink en de buitenkant van de vierde vinger horen wat betreft gevoel bij de ulnaris zenuw. Deze zenuw kan met name bekneld raken thv. de elleboog, niet bij de pols.
De 1e (duim), 2 e en 3e vinger worden door twee zenuwen van gevoel voorzien, de medianus zenuw en de radialis zenuw.
Die kunnen we bij de pols bekneld raken door bindweefsel en bij het zgn carpaal tunnel syndroom.
Dit zijn wel klachten die door compressie thv. de pols kunnen verergeren, dus door het dragen van een horloge
Een neurologisch onderzoek kan hier uitsluitsel in geven (meting van geleiding van de zenuwen).
Ik vraag me af of een ander bandje veel uit zal maken, zal meer afhangen van hoe strak je het om doet en vooral ook hoe zwaar je horloge is.
En, in de categorie adviezen " dokter, als ik zo doe doet het daar pijn" " nou meneer, dan maar voorlopig niet meer zo doen": horloge rechts gaan draaien.
Daarbij aangetekend dat een carpaal tunnelsyndroom vaak dubbelzijdig voorkomt.

Correct. :+1:

Grt.

Dr.x

PS

De hand made straps van Gnik dragen zeer comfortabel.
Of een transpositie van de ulnaris zenuw hoewel dit
helaas niet altijd het beoogde resultaat oplevert.

1 like

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb weer wat stof tot nadenken :smile:
Het rechts dragen zal ik wel weer is overwegen en proberen (vol te houden).

Het klopt dat er inderdaad verschillende testjes in het verleden gedaan zijn (niet neurologisch maar bij de huisarts, fysio enz.). Daar kwam (gelukkig) nooit iets uit. Hooguit instabiliteit in mijn schouderblad en een beginnende golfersarm, maar dit is gelukkig redelijk op de achtergrond geraakt, volgens mij komt dit nog het meest overeen met de ulnaris zenuw als ik mij niet vergis (ben absoluut geen arts).

het zou niet niets verbazen als het gewoon ā€œtussen mijn oren zitā€, ik voel het dus ik denk eraan en daardoor voel ik misschien pijnklachten… Geen idee of dit echt zo is, het probleem is hoe krijg ik het weg of voorkom ik het zonder mijn horloge aan de kant te schuiven. Een ander bandje, of zoals verschillende mensen hier voorstellen het horloge verhuizen naar rechts :wink: , of het bewuste horloges niet meer dragen…

Ik draag met veel plezier NATO banden aan mijn Horloges… licht in gewicht, ademend, gewoon comfortabel… en je kunt eindeloos variĆ«ren…

Golferselleboog is een klacht die ontstaat door irritatie van de aanhechting van de pezen aan de binnenzijde van de elleboog, en de pijn kan door de onderarm naar de pols trekken. Het is geen zenuwprobleem.
Wanneer je zo specifiek en consequent klachten van dezelfde twee vingers hebt dan zou ik er niet meteen van uit gaan dat het tussen de oren zit.
Alleen de neuroloog kan met zekerheid vaststellen of het een zenuwklacht is.
Succes met rechts dragen. Lijkt me erg wennen!

Een neurologisch onderzoek van de nervus ulnaris is toch aan te raden.
De meting gebeurt met een elektrische stroom door de zenuw.
Behandeling ( operatief ) kan latere klachten als klauwhand ( verkramping van vingers ) voorkomen.
Deze klacht sluipt er langzaam in en is niet of nauwelijks te herstellen.

Grt.