Horlogebandjes. Kindertjes arbeid.

Geen idee hier of off topic.

Instagram, daar begon dit verhaal.
Via een persoonlijk bericht kreeg ik de vraag of ik wilde promoten in ruil voor enkele gratis horlogebandjes . Uiteraard kwam de vraag van een account / bedrijf dat zich met deze markt bezig houd.
Nadat ik even op hun account had gekeken en toch echt wel mooi spul zag vond ik het plan niet eens zo ontzettend slecht.

Ondertussen had ik nog wat berichten ontvangen met wat info betreffende hun product. Allemaal hand made en als mogelijkheid ook custom made. Ik hou daar wel van. Dus ja klinkt goed allemaal.

In die serie berichten zat ook een filmpje toegevoegd met daarbij de tekst dat het een productie filmpje is van hun kleine atelier . LEUK.

Ik open dat filmpje en dacht, WTF dit is niet voor mijn westerse ogen bedoeld … nog eens kijken, halverwege verdween het filmpje uit mijn inbox en meteen daarna werd ik geblokkeerd . JUIST

Wat kreeg ik te zien ?
Een Aziatische werkplaats, druk en rommelig .
Met daar druk aan het horlogebandjes makend een handje vol kinderen van serieus max 10 a 12 jaar oud. Veelal echt nog jonger…

Ok OK, ik ben niet naĆÆef en ik weet dat dit gebeurd . Ja ik heb zeker enkele kledingstukken die ook zo in elkaar genaaid zijn maar jongens… krijg gewoon van iemand per vergissing zijn baby atelier te zien.
Ja per ongeluk want anders werd ik echt niet per direct verbannen… Hij merkte vast iets te laat op dat ik westers ben

Ik vind een hoop prima, maak me niet zo druk om veel waar anderen zich druk om maken.
Ik hoop van harte dat jullie allemaal elektrisch gaan rijden puur omdat er dan meer benzine voor mij overblijft.
Maar wanneer je dan echt dit ziet. Deze kindjes die keihard aan het werken zijn dan toch wel ff pffffff.

Los van dat ik geblokkeerd ben nu had ik absoluut NIETS meer van hun aangenomen.

Of dit een nuttig topic is. ? Ik weet het niet, ik mag de naam van de horlogebandjes maker toch niet noemen.
Alsnog wil ik het verhaal wel even vertelt hebben.

23 likes

Ongetwijfeld zullen die bandjes wel lekker goedkoop zijn geweest. Zolang de meeste mensen hun aankopen vooral selecteren op de laagste prijs, zijn dit soort zaken niet te voorkomen.

1 like

Heb je die kledingstukken nu ook maar snel weggedaan ?

2 likes

Je mag aannemen dat een groot gedeelte van alles wat wij kopen gemaakt is door robots òf door slavenarbeiders, zeer vaak kind en minderjarig in ā€˜lage lonen-landen’.
Voor de prijs van 1 electromotor kun je daar 100 mensen laten werken, dus de keuze is eenvoudig.

1 like

Op zich een goed verhaal, altijd even nadenken waar je spullen vandaan kunnen komen.
Maar hoe kan een mailtje uit je inbox verdwijnen?

1 like

Insta pm gok ik

1 like

Nee. Geen idee welke stukken dat dan zijn.
Ik ga ervan uit dat dit aanwezig is. Bijna niet te voorkomen ben ik bang.
Maar ja, als ik weet dat het door kinderhandjes gemaakt is dan koop ik het niet.
Nee, ik ga het niet uitpluizen vooraf.

Bij Instagram kan je een verzonden bericht gewoon wissen en dus laten verdwijnen uit de inbox van de ontvanger.

1 like

Check… heb geen instagram dus had niet aan dergelijke constructie gedacht…
Bij een gewone mailbox heb je niet alleen met kinderarbeid maar ook met een gehackt account te maken.

1 like

Eigenlijk is het dus gewoon een rotstreek van die bandenmaker door jou dat filmpje te sturen.
Nu hebben ze de hele beleving voor je verneukt, jammer man.
Had je het niet geweten dan was je als een kind zo blij geweest met je gesponsorde goedies, wat een rotzakken.

3 likes

Haha precies

1 like

Een ongemakkelijke waarheid, maar goed dat je dit meldt. :+1:t2:

1 like

Een van de redenen dat ik mijn bandjes bij mensen die zelf maken koop. Ook koop ik dan bv via etsy uit regios waar men aan het korte eindje trekt qua geopolitiek; griekenland, ukraine etc.
Zo laatst nog een riem gekocht bij een familie bedrijf uit griekenland. Ongeveer zelfde prijs als in de winkel en je geld komt niet terecht bij een belasting ontduikende multinational die zijn naam op een sweatshop artikel laat drukken

4 likes

Al weet je dan nog niet waar het leer vandaan komt, en het garen, etc. Goed om een beetje op te letten waar je koopt, maar de hele keten overzien is lastig. :sunglasses:

1 like

Je maakt ons wel nieuwsgierig

1 like

Ik maakte tot voor kort net zoveel zorgen om alles als jij :innocent:
Tot ik vader werd. Alles wat met kleine kinderen te maken heeft sloopt me van binnen en vreet aan me. Ik probeer er echt op te letten tegenwoordig maar betrap mezelf nog wel eens dat ik op Ali iets bestel terwijl het niet lekker voelt. Zal wel een langzaam proces zijn ofzo.

Als je die naam even PB’t gooi ik hem wel online :grin::grin::grin:

2 likes

Niets nieuws onder de zon
Merkkleding. Apple etc
Lage lonen landen en vaak kinderen

Blijf dit een lastig onderwerp vinden, voorop gesteld ik ben tegen kinderarbeid…

Maar in die landen waar je als gezin misschien niet te eten hebt, wat is dan het alternatief voor die mensen? Dus als die kinderen niet werken geen geld, geen geld is geen voedsel, zonder voedsel ben je slechter af dan jong aan het werk?

Lastig.

Welke banden gaat het om dan?

4 likes

Eens

@GiveMeYourDough . Eens…

1 like

:point_up:t2: Hier loop ik ook tegenaan inderdaad. Praat het niet goed en deels houden we het zo in stand, maar het alternatief…? Nog erger…

@anon53002072EV? :grin:

Hoe lang is die ban die ik krijgen kan???

1 like