Horlogecollectie 'beperken'...

Ik ben nog niet zo lang bezig met de horlogehobby. Toch heb ik ondertussen al 7 horloges in mijn (eigenlijk nog steeds) bescheiden collectie.

Mijn eerste was een Certina DS-PH500M met zwarte wijzerplaat. Ik vind het nog steeds een prachtig horloge maar die 43mm blijkt voor mij toch verre van ideaal.
En daar stond ik in het begin niet bij stil, met als gevolg dat ik nog 2 andere ‘te grote’ horloges in mijn verzameling heb : een Hamilton American Classic Intramatic 42mm en een Certina DS Chronograph van 42mm.
Mijn 4 andere horloges zijn dan wel wat bescheidener qua omvang : een Hamilton Khaki Field Bronze (38 mm), een Seiko Speedtimer white dial (39 mm), een Oris ProPilot X grey dial (39 mm) en een Tudor Black Bay Pro (39 mm).

Deze 4 draag ik dus regelmatig ; de andere 3 gaan hoogstwaarschijnlijk binnenkort in het blauwe gedeelte belanden (ik heb nu sinds kort vertrouwensniveau 2 :wink: )
Mijn favoriet van die ‘grote’ drie is wel die Certina DS PH500M : ik vind het echt een prachtstuk maar ik heb het deze morgen nog een paar keer getest, met een gewoon bandje, met een nato, maar het staat toch te groot aan mijn pols. Jammer, maar helaas.

Maar, natuurlijk zou ik met de centjes van de verkoop graag een andere duiker kopen (en mits wat opleg, natuurlijk :blush: ). En het mag wat duurder zijn dan die Certina maar wel in dezelfde stijl, dus liefst zwarte wijzerplaat en uitstekende leesbaarheid.
Omega, Rolex, Glashütte, etc liggen ver buiten mijn budget maar iets in de prijsklasse van mijn Black Bay Pro of Oris Propilot X kan dan weer wel.

Prijs dus rond de 4000 à 4500 euro, met een absoluut maximum van 5000 euro. Kastdiameter maximum 40 mm (41mm zou nog net kunnen maar lug to lug niet hoger dan 47mm).

Eerste die op mijn radar is verschenen, is de Tudor Pelagos 39 mm.

Dan is er ook de Oris Acquis Date 39,5 mm

Of de Longines Legend Diver 39 mm

En de Seiko Marinemaster SJE101J1 39,5 mm

Favoriet is de Pelagos, op de voet gevolgd door de Marinemaster ; de Acquis en de Legend Diver vind ik gewoon mooi, gewoon niet dat ‘wow’ gevoel.
Er zijn er zeker nog die ik over het hoofd heb gezien en die ik nog ga ontdekken (want ik zet mijn zoektocht verder) maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom !

25 likes

Dan moet je voor die gaan.

8 likes

Pelagos 39 krijg je geen spijt van.
Ik draag hem dag en nacht. Lekker licht om te dragen vanwege het titanium. Heerlijk

3 likes

De p39 is mooi maar is wel wennen qua gewicht. De de nieuwe monochrome is ook een optie en in het blauw staat zelfs een nieuwe coke bb58

1 like

Misschien een Tudor Black Bay 54? Lekker maatje met zijn 37mm en mooi op rubber, staal of leer.

1 like

Mijn ProPilot X is van titanium. Vederlicht, is een keeper. Maar titanium is geen must, natuurlijk…

Mja, die Pepsi en burgundy dials, vind ik wel mooi, maar ik probeer al te veel kleur te vermijden in mijn horloges, ik hou het liever zo neutraal mogelijk.

Mja, mooi maar dan vind ik die wijzerplaat nét iets te veel lijken op die van mijn BB Pro…

1 like

Pelagos 39 :+1:t2:!

Heb 'm twee jaar geleden gepast in Frankrijk toen hij net uit was. Mooi model, goede maat en verhoudingen, (gebrek aan) gewicht vanwege titanium was even wennen maar zeker niet vervelend.

Ik zeg: doen :muscle:t2::wink:

Ik heb hetzelfde, i heb een tijd veel kleur gehad, toen weer een monochrome collectie en nu ben ik weer kleur toe aan het voegen.

Voordeel van een black/ silver collectie is dat alles matched and klassevol oogt

Nadeel is dat men vaak denkt dat je altijd hetzelfde horloge draagt ( voor de niet-kenners ).

Een beetje kleur in de zomer is leuk, daarom
Hou ik de kleurige gescheiden van de zwarte in een aparte doos :smiley:

1 like

Heb je dat niet met de Pelagos?

(Vraagt iemand met 9 smp300 :see_no_evil:

Mijn BB Pro en Khaki Field Bronze zijn nu niet bepaald monochroom te noemen ; niets tegen wat kleur maar zo’n pepsi dial gaat me net wat te ver…

De SJE is echt heel gaaf hoor. Mooi verfijnd en sierlijk. Let bijv op de facetten op de wijzers, het polijstwerk op de kast en de stalen band :ok_hand:

En een beetje kleur (mooi naast je witte,grijze en zwarte :wink: ) mag best toch.

5 likes

Nice, onder de noemer van ‘beperken’ een nieuwe aanschaffen die dan 2 a 3 anderen zou moeten vervangen (maar dat zien we dan wel weer). Ik ga eens kijken of ik dat truukje hier ook uit kan halen :grin:

3 likes

Volgensmij heb je voor 4500 euro meer dan genoeg keuze jong gebruikt en hele nette Omega’s. Als je deze merken meer ambieert dan de door jou gedane suggesties dan zou ik eerst daar eens kijken.

Anders gewoon de Tudor kopen, topding :grin:

3 likes

Tudor BB 58 blue een optie? Beetje kleur, maar toch ook vrij neutraal en ideaal qua maatvoering waarschijnlijk.

2 likes

BB58 zou kunnen, maar dan enkel in zilver. Maar als ik bij Tudor blijf, dan eigenlijk liever iets anders dan een Black Bay…

Inderdaad, kwestie van geluk hebben in het blauwe gedeelte :wink:

Planet Ocean 39,5mm

12 likes

Pelagos 39 is inderdaad prachtig, heb het maarliefst 3 dagen gehad…ik had er heel erg snel genoeg van, het weegt navenant het formaat van het horloge ’ niks ’ aan de pols, het klopt gewoon helemaal niet, een behoorlijk horloge van formaat en uitstraling met een gewicht van een kunststof Swatch, dat idee eigenlijk.

1 like

Great taste! Zou ook voor de pelagos gaan! :ok_hand:t2: