Ik ben nog niet zo lang bezig met de horlogehobby. Toch heb ik ondertussen al 7 horloges in mijn (eigenlijk nog steeds) bescheiden collectie.
Mijn eerste was een Certina DS-PH500M met zwarte wijzerplaat. Ik vind het nog steeds een prachtig horloge maar die 43mm blijkt voor mij toch verre van ideaal.
En daar stond ik in het begin niet bij stil, met als gevolg dat ik nog 2 andere ‘te grote’ horloges in mijn verzameling heb : een Hamilton American Classic Intramatic 42mm en een Certina DS Chronograph van 42mm.
Mijn 4 andere horloges zijn dan wel wat bescheidener qua omvang : een Hamilton Khaki Field Bronze (38 mm), een Seiko Speedtimer white dial (39 mm), een Oris ProPilot X grey dial (39 mm) en een Tudor Black Bay Pro (39 mm).
Deze 4 draag ik dus regelmatig ; de andere 3 gaan hoogstwaarschijnlijk binnenkort in het blauwe gedeelte belanden (ik heb nu sinds kort vertrouwensniveau 2 )
Mijn favoriet van die ‘grote’ drie is wel die Certina DS PH500M : ik vind het echt een prachtstuk maar ik heb het deze morgen nog een paar keer getest, met een gewoon bandje, met een nato, maar het staat toch te groot aan mijn pols. Jammer, maar helaas.
Maar, natuurlijk zou ik met de centjes van de verkoop graag een andere duiker kopen (en mits wat opleg, natuurlijk ). En het mag wat duurder zijn dan die Certina maar wel in dezelfde stijl, dus liefst zwarte wijzerplaat en uitstekende leesbaarheid.
Omega, Rolex, Glashütte, etc liggen ver buiten mijn budget maar iets in de prijsklasse van mijn Black Bay Pro of Oris Propilot X kan dan weer wel.
Prijs dus rond de 4000 à 4500 euro, met een absoluut maximum van 5000 euro. Kastdiameter maximum 40 mm (41mm zou nog net kunnen maar lug to lug niet hoger dan 47mm).
Eerste die op mijn radar is verschenen, is de Tudor Pelagos 39 mm.
Dan is er ook de Oris Acquis Date 39,5 mm
Of de Longines Legend Diver 39 mm
En de Seiko Marinemaster SJE101J1 39,5 mm
Favoriet is de Pelagos, op de voet gevolgd door de Marinemaster ; de Acquis en de Legend Diver vind ik gewoon mooi, gewoon niet dat ‘wow’ gevoel.
Er zijn er zeker nog die ik over het hoofd heb gezien en die ik nog ga ontdekken (want ik zet mijn zoektocht verder) maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom !