Horlogecollectie 'beperken'...

En i.r.l. indrukwekkender dan op foto. Heel mooi afgewerkt, en draagt dun.

1 like

Was eventjes deze vergeten, over het hoofd gezien dat er ook een 39mm versie van was…

Op papier klopt alles voor mij : 39 mm, lug to lug van minder dan 47 mm (uitzonderlijk voor Longines), zwarte wijzerplaat met perfecte leesbaarheid. Alleen, misschien net iets te veel ‘bling bling’. Had voor de kast eigenlijk liever wat meer geborsteld ipv gepolijst gezien.
En die armband vind ik totaal niet passen bij een diver, meer iets voor een dress watch.

Hoewel, met een nato of leren armband ziet het er al heel anders uit. Maar toch wel wat te glossy naar mijn smaak… Anderzijds, toch wel iets apart.

Edit : schaam op mij… Ik had deze al vermeld in mijn eerste post. Oud worden, 't is wat :smirk:
In elk geval : mooi horloge maar die ‘rijstkorrel’ armband is een big no-no…

Jammer dat de Rado Captain Cook er niet is in 39/40 mm ; deze vind ik stiekem wel de mooiste diver die er is…

3 likes

Niet als je wat verkoopt. Dan kom je er wel als je dat zou willen en je je verzameling wat inkrimpt.

My 2 cents: deze collectie en klaar.

2 likes

Pegalos all day, zeker als die boven aan je lijst staat. Goede every-day watch!

1 like

Niet echt (meer) een fan van dress watches…

Mijn Oris ProPilot X zie ik als mijn ‘dress watch’, denk niet dat ik zoiets als die Cartier zou dragen. Een horloge mag voor mij best elegant en chic zijn, maar het moet tegelijk ook een stoer kantje hebben. Een Big Crown Pointer Date kan ook nog, omwille van de gekartelde lunette.

Inderdaad een mooie everyday, die Pelagos, maar mijn Black Bay Pro vervult die rol even goed…

De Pelagos stond boven aan het lijstje, maar nu ligt hij samen met een paar andere kanshebbers en ik kan momenteel niet meer zeggen welke ik verkies.

Ondertussen heb ik al :

• Tudor Pelagos 39 mm
  • Seiko Marinemaster SJE101
  • Longines Legend Diver 39 mm
  • Maurice Lacroix Aikon Automatic Venturer 38 mm
  • Oris Aquis Date 39 mm
  • Oris Diver Sixty-Five 12H Caliber 400 40 mm
  • Tag Heuer Aquaracer 200 Date 39 mm

Hierboven had ik ook al de Rado Captain Cook Ceramic 43mm vermeld : geen kanshebber wat veel te groot voor mijn pols (lug to lug 50mm) en ik wou dat die in 39 à 40 mm beschikbaar was (37mm Captain Cook bestaat maar enkel in groen). Mocht die volledig zwarte versie bestaan met iets bescheidener afmetingen dan was mijn zoektocht voorbij…

Anyway, hoe langer je gaat kijken en vergelijken, hoe meer je gaat twijfelen. Ik zoek verder :blush:

2 likes

Ik begrijp je redenering hoor.
Een aanvulling: De Drive was het specifiek op mannen gericht horloge van Cartier, geïnspireerd op de classic cars. Is in mijn ogen niet zo maar een dress watch, maar heeft (again in mijn ogen) dat stoerdere maar toch chique. Het blijft natuurlijk Cartier en dus die zweem van elegantie krijg je er gratis bij :wink:

Vind het best een mooi horloge. Alleen… Romeinse cijfers doen het helemaal niet voor mij :wink:

Hey, ik ook!!! We praten (in mijn geval) over begin jaren '90.
En als ik helemaal opnieuw zou beginnen, nu: dit is alles wat je nodig hebt!
Video Review - The 2022 TAG Heuer Aquaracer Professional 200

TAG Heuer Celebrates 60 Years of Carrera

6 likes

Ik ben geboren in 1970 dus zal in mijn tienerjaren geweest zijn want als ik het goed voorheb is het bedrijf van Heuer naar Tag Heuer gegaan in de jaren 80…

Weet echt niet meer welk horloge het was en in die tijd had ik totaal nog geen kennis van horloges maar ik hield er wel al van. Ik was toen weg van Casio G-Shocks en op het einde van de lagere school weet ik dat ik een blauw Pontiac horloge had gekregen van mijn ouders.
Dus onbewust was de horlogemicrobe toen al aan 't kriebelen :blush:

2 likes

Calibre 400 is een Oris uurwerk voor de fijnproever die technisch uurwerken kan waarderen. Is zeker een technisch hoogstandje.

Ik vind t geen 2k meerprijs waard.

10 jaar garantie, service interval eens per 10 jaar, gangreserve van 5 dagen, het uurwerk is technisch gezien echt wel smullen. Ik hou er wel van. In-house movements, maakt het toch altijd minder standaard dan een productie Sellita SW-200 uurwerk die je ook in horloges tegenkomst in deze prijsklasse. Een eigen uurwerk ontwikkelen geeft toch wel aan dat je passie voor horlogerie hebt en je er niet via de makkelijke manier vanaf maakt door productie uurwerken in te kopen en te monteren, uurwerken die ook door andere merken ook worden gebruikt. Ik heb altijd meer respect voor merken/modellen met “in-house movements”. Ben eigenlijk best wel benieuwd wat anderen hier op het forum voor een mening over hebben.

1 like

Een Seiko 5 van 250 ballen is net zo “in house” als een Oris 400. Overigens, nu ik er bij stil sta… produceert Oris de eigen balansveren? Maar goed…

Een Sixty-five met 400 movement is geen 2000 Euro meer waard dan de Sixty five met standaard uurwerk. Voor dat verschil heb je bij de Sellita versies 5 beurtjes te pakken, en ben je dus al 25 jaar verder. Die beurtjes zijn ook nog eens mooi omdat je om de 3-5 jaar sowieso nieuwe pakkingen moet hebben.

Er is absoluut niets mis met een SW200 of SW300, zeker als je bedenkt dat je overal vervangende onderdelen of uurwerken kunt vinden. Dat moet je bij in-house nog maar afwachten, want de meeste fabrikanten knijpen toegang tot onderdelen af om service-doekoe te kunnen verdienen.

De afgelopen 120 jaar heeft iedereen en z’n moeder in samenwerkingsverbanden horloges gemaakt. De laatste 20 jaar is er een soort marketing verhaal ontstaan wat “in-house-fetisjisme” in de hand werkt.

“In-house” is dan ook geen eigenschap die inherent iets over kwaliteit zegt.

4 likes

denkt daar geld mee te kunnen verdienen. Meer dan met een standaard werkje van het schap.

Bijvoorbeeld omdat je zo een hogere markup kan aanrekenen en een de facto servicemonopolie kan opzetten.

:point_up:

Het getuigt m.i. van naïviteit om te denken dat passie een rol van betekenis speelt, behalve dan eventueel bij de kleine individuele/onafhankelijke maker-ondernemer.

2 likes

:point_up_2: :point_up_2: :point_up_2: Dit verhaal van Fate slaat weer eens de spijker op de kop.

2 likes

Ik weet niet eens zeker of het ontwikkelen van een in house uurwerk van passie getuigt. Zoals je aangaf, het is mogelijk een droge zakelijke beslissing.

Bovendien heb ik passie ook altijd een soort van holle kreet gevonden.