Dag allemaal. Ik ben nog zoekende naar de juiste categorie keuze.
Mijn vraag is; hoe kan ik de deksels openen van mijn Certina en Bonard horloges.
Frico
Dag allemaal. Ik ben nog zoekende naar de juiste categorie keuze.
Mijn vraag is; hoe kan ik de deksels openen van mijn Certina en Bonard horloges.
Frico
Dit lijken beide klikdeksels te zijn, dus in principe kun je deze openen met een aardappelschilmesje door deze in de groef te duwen langs de rand van het deksel.
Dank voor het antwoord. Ga toch nog eens proberen. Eerste poging niet gelukt zit goed vast.
Beste Serge.
Horloges naar horloge zaak gebracht. Retour met melding reparatie door batterij lekkage noodzakelijk. Wil eerst zelf controleren wat de schade is en dan naar een oplossing zoeken. Deksels zitten toch nog goed vast , kunnen die ook in de kast geperst zijn, doch ik wil die niet beschadigen. Gr.
Ga even langs bij een echte horlogemaker, niet bij een horlogezaak. Die roepen vaak ook maar wat op een enkele deskundige horlogezaak na….
Als het echt lastig gaat zou ik oppassen dat je jezelf niet lek steekt. Voordat je het weet zit je met hechtingen . Er zijn verschillende specifieke tools die hiervoor gemaakt zijn waarmee je jezelf niet kan steken (als je het juist gebruikt). Ik zou inderdaad ergens een horlogemaker zoeken. Deze hebben ze allemaal wel. Ik gebruik zelf nooit een mes om de nodige ellende te voorkomen.
Mijn garagehouder zegt dat de koppakking van mijn auto lek is. Ik wil dit zelf controleren en dan een oplossing bedenken, weet iemand hoe mijn motorkap open moet?
Vaak kun je bij het stuur aan een hendeltje trekken, dit ontgrendeld de kap. Voordat de motorkap omhoog kan moet je ook aan een hendeltje zitten onder de kap zelf. Hopelijk gaat het je lukken.
Leuk klusje om het kerstdiner te ontvluchten. Wel heel toevallig dat je met hetzelfde dilemma zit maar dan met een auto.
Ik kom oorspronkelijk uit Oss, maar dat gedoe met messen vind ik zelfs toch wel zorgwekkend. Ben vertrokken om onder andere de baldadigheid daar.
Dit volstaat misschien ook wel.
Zonder gekheid, open krijg je het met het mesje wel maar kijk echt uit. Als ik het me goed herinner heb ik hier wel is iemand zien schrijven dat ze wat hechtingen konden laten zetten omdat ze zo een kast open wilde maken die moeilijk wilde.
Dit klinkt misschien heel denigrerend, maar zo is het absoluut niet bedoeld.
Maar, als je zelf je horloge al niet openkrijgt, is het dan misschien niet verstandiger om ook de eventuele reparaties door de vakmensen uit te laten voeren?
Er zijn er genoeg die taai open gaan hoor. Volgens mij wordt bij de proeven van bekwaamheid op de horlogemakers scholen geen messen en horloges op tafel gelegd om te kijken of je hem open krijgt. Een compressor kast krijg je bijvoorbeeld niet zomaar open (wat dit overigens niet is). Er zijn hier ook genoeg horlogemakers die specifieke kast tools moeten kopen van merken voor hun certificering omdat ze niet willen dat er aardappelschil mesjes tussen kasten gestoken worden.
Dus persoonlijk denk ik niet dat je kan beoordelen obv van of iemand met een mes een kast open krijgt of die aan uurwerk herstel moet beginnen.
Beste Akrid,
Een compressor kast is voor mij onbekend terrein maar wat is het dan wel? Wat zijn die specifieke kast tools. Speciaal openings mesje, lip lepeltjes enz. Geen schroefdeksel.
Voorzichtig gebruikt doch geen succes. Herstel is de volgende stap doch openen is nu mijn probleem. Dank voor de info.
Wat is [quote=“Akrid, post:14, topic:541418, full:true”]
Er zijn er genoeg die taai open gaan hoor. Volgens mij wordt bij de proeven van bekwaamheid op de horlogemakers scholen geen messen en horloges op tafel gelegd om te kijken of je hem open krijgt. Een compressor kast krijg je bijvoorbeeld niet zomaar open (wat dit overigens niet is). Er zijn hier ook genoeg horlogemakers die specifieke kast tools moeten kopen van merken voor hun certificering omdat ze niet willen dat er aardappelschil mesjes tussen kasten gestoken worden.
Dus persoonlijk denk ik niet dat je kan beoordelen obv van of iemand met een mes een kast open krijgt of die aan uurwerk herstel moet beginnen.
[/quote]
Je hebt best wel wat keuzes. China maakt toch wel flink wat replicas. Ik deed het eerst door een horloge in een houder de zetten en van mij af te steken met deze tool van bergeon. Zit een soort pomp in die hamert onder een bepaalde druk kracht. Zo voorkom je wat verwondingen als het wat lastiger gaat. Die ‘lepel’ kan ook zonder pomp besteld worden in china, kwaliteit kan ik niet iets over zeggen… Zie hieronder
Sinds kort heb ik een timoknack, wel al getest en werkt uitstekend. Deze heb ik voor een aantrekkelijk prijsje weten te bemachtigen, nieuw beetje prijzig.
Ik vermoed dat lokale horlogemakers soortgelijke tools heeft om de kast voor je te openen.
Je kunt ook voor een horotec clone gaan, ik was er niet zo tevreden over en heb hem dus terug gestuurd. Heel veel speling had ik erop zitten tov de originele horotec maar misschien had ik een verkeerde versie. Kan iemand @Frico helpen met ervaring met de horo clone? Vast wel iemand die een linkje heeft met de goede versie.
ohja, deze vraag gemist. Gewoon een klik deksel denk ik.
Een compressor kast heeft een ‘super klik deksel?’ die door bepaald ontwerp extra waterbestendig is. Die krijg je heel moeilijk open omdat die ook best diep in de kast zit. Pontiac heeft ze veel gehad staat mij bij, ik heb er nog maar 1 gezien. Dat was een pontiac hydraulica ofzo. Volgens mij doet @Serge2 geregeld wat pontiacjes, die zal er veel meer vanaf weten. Hoe maak jij deze vaak open @Serge2?
Verder niet relevant voor jou vraag hier maar ik wilde er meer mee zeggen dat je niet ieder horloge eenvoudig met een mes open maakt en dat dat in mijn ogen niks zegt of iemand capabel is om iets aan een uurwerk te doen. We komen immers allemaal niet wetend op deze aarde. Wat je er daarna zelf mee doet staat voor ieder vrij. Ik zou dus vooral zelf dingen uitzoeken en proberen zolang het horloge niet te veel emotionele waarde heeft
Ik ben benieuwd wat je aantreft als die open is. Zelf heb ik nul ervaring met quartz maar ik wil mezelf er toch ooit in verdiepen dus ik lees graag mee hier zodra je de ‘bende’ aangetroffen hebt.
Ik maak ze altijd gewoon open met een kastmes, maar ze gaan sowieso lastig open en vele hebben vergane oringen erin, die “verlijmen” het achterdeksel als het ware… dus alles met beleid en gevoel en komt het goed.
Inderdaad een kastmes of Timoknack als ik twijfel.
Beste Akrid, Proef met schroefdop lijjmen op horloge deksel is mislukt. Deksel is glad en was ontvet doch hechtkracht te gering. Eerst openen nog geoefend met kastmes op oude horloge. Mijn kastmes was nog te dik heb uiteindelijk met een breekmesje beide kasten zonder schade geopend.
Batterijen waren verwijderd. Wel schade aan min pool aansluitingen. Diam. 8mm, dikte ? neem aan 1,5 V batterij moet ik nog gaan kopen. Daarna plaatsen en kijken of eea nog werkt. Info volgt.
Mooi! Ik vind de kastmessen ook te dik. Daarom heb ik ook altijd een aardappelschilmesje liggen. Mocht het zonder al te veel kracht open kunnen, gebruik ik die. Fijn dat het gelukt is. Ik ben benieuwd naar het vervolg