In een eerdere video bespraken we hoe significant de aanwezigheid van doos en papieren is bij de aanschaf van een vintage horloge en betoogde ik waarom de huidige marktwaarde daarvan ver overschat is. Desalniettemin is het leuk als de originele doos erbij zit; maar het leeuwendeel van de originele dozen kun je aanschaffen tussen de 100 en 200 euro. Gezien dozen niet voorzien zijn van een matching serienummer oid kan je meestal niet controleren of de bijgeleverde doos wel echt de correcte is. Je kan slechts bekijken of de doos tijdsconform is. Zoals Rolex in de jaren 80 de Seahorse gebruikte, de jaren 70 de schelp en daarvoor veelal koos voor de zogenaamde “Triangle top” doos. Nu is die laatstgenoemde wel een stuk kostbaarder, zo’n 1000 euro los. Wat ik vooral leuk vind zijn de inserts met modelnaam en waarop staat “Use box for cigarettes after removing this card and watch support”. Zo zie je maar weer hoe onbelangrijk Rolex de doosjes zelf eigenlijk vond. Ook grappig dat deze boodschap aan rokers zitten bij de sportswatches, zou vandaag de dag niet meer kunnen.
Niet alleen Rolex vond de doosjes simpelweg verpakkingsmateriaal, ook IWC, JLC en Patek Philippe staan bekend om hun dramatische kwaliteit doosjes. In de jaren 80 en 90 werd door deze merken voor veel doosjes dezelfde goedkope fabrikant gebruikt, waarbij de witte binnenkant na enkele jaren (zelfs onaangeraakt) begint te ontbinden.
Nogal een verschil als je het vergelijkt met de Piano Wood box die ze nu gebruiken. Wat mijn inziens de mooiste modern doos is. Hoogwaardige afwerking, materialen en chique details als de gespvormige sluting en de pootjes.
Verder ben ik meer van de “Less is more” benadering, iets wat Rolex goed begrijpt. Die over de jaren heen vooral koos voor recht toe recht aan; het gaat om het horloge. Heb het idee dat merken als Omega en Tudor dat soms vergeten, of proberen je moedwillig ervan af te lijden door een legio aan banden en tools erbij te flikkeren.
Verder vind ik van Omega de 70’s crater Box voor de Speedmaster wel gaaf. Echt dat vintage sfeer gevoel met corduroy inlay, alleen moet je momenteel voor deze wel zo’n €1500 over hebben. Een andere iconische doos die voor slechts een mijertje te scoren is, is die van Cartier. Bij het zien van deze doos kan ik me goed inbeelden dat menig vrouw smelt als ze deze rood met gouden verpakking onder de kerstboom ziet. Als je vrouwlief wilt verrassen zorg dan wel dat deze doos ook daadwerkelijk gevuld is.
Verder heb ik zelf een zwak voor dozen die gevormd zijn als het design van het horloge. Voornamelijk gebruikelijk in de jaren 70 en 80. Bijvoorbeeld de 2e generatie Royal Oak doos. Met octogonale vorm.
Patek had de funky felgekleurde Elipse-vormige doos, gemaakt voor het gelijknamig model. De reden dat deze dozen ook makkelijk voor boven de duizend euro gaan is omdat ze ook gebruikt werden voor de Nautilus 3700 bicolour.
Dit is echter niets vergeleken met de waarde van een doos voor een 3700 staal. De zogenoemde “Cork box”, vernoemd naar het gebruikte materiaal (kurk), kost tegenwoordig meer dan 10K. Speciaal voor dit filmpje heb ik hem gekocht, geruild met een Calatrava. Best lastig sommige mensen uit te leggen dat ik een Full set (dus ook met doos) Patek Philippe heb geruild tegen alleen een Patek Philippe doos. Net als de 3700 is ook de doos verdrievoudigd in 4 jaar tijd, in 2015 verkocht ik een corkbox voor 3k. Voor de Nautilus 40 year anniversary heeft Patek een re-edition gemaakt van de doos. Grappig feitje, de originele doos weegt bijna niets en blijft drijven.
Een paar van mijn favoriete dozen zijn de kitscherige van Rolex. Voor de Day-Date bijvoorbeeld, in poepbruin leer met een goud gespje verwerkt. Soms samen met een notepad met originele gesp (in 16mm) die je daadwerkelijk ook op je Rolex band kan zetten…
Lekker conservatief koos Rolex voor sommigen damesmodellen voor een gebreide doos. Worden zij ook even herinnerd waar ze goed voor zijn…
Mijn favoriete doos is de oranje “Peanut-box”. Deze plastic constructie suggereerd dmv een afbeelding dat je de doos niet hoeft weg te gooien maar nieuw leven kan inblazen als Pindahouder, asbak of voor je paperclips. Is dat kreng toch nog ergens goed voor. De waarde van ca. €2000 valt te verklaren dat ze erg schaars zijn en geleverd werden voor een van de meest gezochte Tudors: de Montecarlo.
Conclusie:
Meestal als het horloge uit de vorige eeuw komt zit de originele doos er niet meer bij, zoals we zagen werden deze meestal ook niet gemaakt om te bewaren. De meerwaarde van de originele doos, in beperkte mate dat dit überhaupt te controleren is, is meestal beperkt tot een honderd euro. Enkele uitzonderingen daargelaten zoals net besproken. Het openen van zo’n oude doos geeft vaak een geur waar sommigen misschien nostalgische gevoelens bij krijgen. Wat dat voor jezelf waard is moet jij bepalen.
Cheers, Jasper Lijfering