Hallo horlogeliefhebbers,
kwam vandaag ook weer zo’n gevalletje tegen dat je bij jezelf denk: ‘Wat is hier nou weer mee gebeurd?’ Als horlogemaker kom je regelmatig beroerde reparaties van andere horlogemakers tegen, evenals horloges die om wat voor reden dat ook zwaar of op een vreemde manier beschadigd of reddeloos verloren zijn.
Ik vermeld geen namen van eigenaren van horloges, evenals namen van mensen die eventuele schade hebben aangericht, ok al weet ik dit of heb ik een vermoeden. Het is niet het doel van dit topic om horlogemakers zwart te maken, enkel educatief om jullie wat te laten zien.
MOCHT JE ZELF OOK EEN DERGELIJKE SITUATIE TEGENKOMEN, DEEL HEM GERUST!
Om te beginnen een Hamilton zakhorloge wat ik afgelopen rikketik kocht. Was me al opgevallen dat er een en ander aan mankeerde aan de balans, maar in het ergste geval zou het een sloper worden, en de prijs liet dat eventueel toe…
Uurwerk is het befaamde hamilton 992 uurwerk, alleen is dit geen spoorwegversie, maar exeplaar wat wat mindere kwaliteit is als de top.
Allereerst maakt het toch niet uit wat voor schroeven je gebruikt als er eentje kwijt is. Dat ze ver boven de platine uitsteken en de kleur anders is, is dan toch bijzaak? Ziet niemand
zichtbaar op 12 uur van de foto. Hier goed zichtbaar, evenals geblauwde balans armen??? Vreemd, die hoeven toch niet thermisch gehard te worden?
Aha, na het verwijderen van de balans wordt mee duidelijk. Waar een robijnen omslingeringspen hoort te zitten, bevind zich een stalen pennetje wat op zijn plek is gesoldeerd. Ja, daar hoor je schellak voor te gebruiken, maar als je dat niet voorhanden hebt kan je natuurlijk creatief zijn en soldeer gebruiken.
De balans had ook een rare slinger, omdat beide tappen verbogen waren, evenals de ring van de balans, welke in meerdere opzichten ernstig verbogen is was.
Om door te gaan naar een volgend kansloos geval, dit uurwerkje zat in een zilveren kastje, en was een zgn ‘trenchwatch’ uit Engeland. Uurwerk ziet er inderdaad uit alsof het aardig wat tijd in een natte loopgraaf heeft doorgebracht. verdere uitleg is denk ik niet nodig?
Goud is een erg mooi materiaal waar diverse horloges van hoge kwaliteit van vervaardig zijn. Goud is veel zachten dan andere metalen die voor horloges worden gebruikt, dus beschadigingen zitten in een klein hoekje.
Een paar maanden geleden werk ik door een goudinkoper gebeld dat iemand een 14 karaats gouden zakhorloge met slagwerk wilde verkopen. Hij wist niet precies wat de waarde was en vroeg of ik langs wilde komen voor een taxatie. Hij wilde het als horloge kopen en verkopen(dus niet als sloopgoud), maar wilde toch eerst wat advies van een kenner.
Aangekomen blijkt het een gouden zakhorloge te zijn met een kwartierrepetitie. Het uurwerkje was een zwitsers Brevets uurwerk, dus geen zeer bijzonder repetitiewerk.
Zoals altijd begint de taxatie met het bepalen van de staat, evenals het opsporen van gebreken. Zo ook hier:
-Wijzerplaat heeft beschadigingen, slecht gerepareerd met koud emaille.
-wijzer blijven achter elkaar haken bij verzetten.
-achterdeksel is vrijwel losgescheurd van het scharnier.
-repetitiewerk functioneert half
-balansdeksteen heeft meerdere flinke barsten
het deksel wat zo erg gescheurd(bijna 0,5cm) vanaf 2 zijden, dat reparatie vrijwel onmogelijk en anders enorm duur zou zijn. daarnaast funtioneerd het repetitiewerk niet, wat ook een enorme alarmbel is bij een repeterend uurwerk.
Ook recent een 18 karaats gouden omega uit de jaren 60. Het horloge had een beroerd uurwerk(cal 267), met veel krassen, beschadigde schroefkoppen, missende onderdelen, defecte balansveer en ga nog maar even door. Met behulp van een sloopuurwerk het uurwerk weer helemaal 100% gekregen, daarna wat aandacht door de kast.
Het glas wat er bij aankomst in zat, was vreemd gevormd. Het had een onregelmatige vorm met op 4 plaatsen een bredere rand.
De lunette van het horloge had wat beschadigingen, 3 plaatsen waar de zeer fragiele glasrand omlaag was gevouwen. Vreemd??? Het oude glas erop gelegd en de schade kwam exact overeen met de beschadigingen aan de rand. Iemand heeft dus met veel kracht een verkeerd glas erin gedrukt, en hiermee de bezel naar z’n grootjes geholpen. Ik heb de rand met veel moeite en voorzichtigheid waar wat omhoog kunnen duwen zodat er weer een glas in paste, maar het blijft lelijk zichtbaar.
Daarna de doodzonde(foto’s hebben al eerder op forum gestaan), een gesloopte rolex.
De vorige eigenaar heeft de witgouden lunette eraf willen slopen, en heeft dit zeer voorzichtig gedaan met een beitel en hamer. Deze persoon dacht dat de kast ook wel van witgoud zou zijn dus heeft deze ook nog even bewerkt. Helaas, de kast was van staal, en een horloge met een waarde van een slorige anderhalf duizend euro is totaal vernield en hooguit wat waard voor onderdelen. Dit alles voor de lunette die in goud wellicht 50-100 euro waard is geweest?!
Ik hoop dat jullie nog kunnen slapen na al deze horror, ikke wel hoor, helaas hoort het er ook bij de hobby en mijn werkzaamheden als horlogemaker…