Horlogehorror...(wat ik als horlogemaker zoal tegenkomt-topic)

Hallo horlogeliefhebbers,

kwam vandaag ook weer zo’n gevalletje tegen dat je bij jezelf denk: ‘Wat is hier nou weer mee gebeurd?’ Als horlogemaker kom je regelmatig beroerde reparaties van andere horlogemakers tegen, evenals horloges die om wat voor reden dat ook zwaar of op een vreemde manier beschadigd of reddeloos verloren zijn.

Ik vermeld geen namen van eigenaren van horloges, evenals namen van mensen die eventuele schade hebben aangericht, ok al weet ik dit of heb ik een vermoeden. Het is niet het doel van dit topic om horlogemakers zwart te maken, enkel educatief om jullie wat te laten zien.

MOCHT JE ZELF OOK EEN DERGELIJKE SITUATIE TEGENKOMEN, DEEL HEM GERUST!

Om te beginnen een Hamilton zakhorloge wat ik afgelopen rikketik kocht. Was me al opgevallen dat er een en ander aan mankeerde aan de balans, maar in het ergste geval zou het een sloper worden, en de prijs liet dat eventueel toe…
Uurwerk is het befaamde hamilton 992 uurwerk, alleen is dit geen spoorwegversie, maar exeplaar wat wat mindere kwaliteit is als de top.

Allereerst maakt het toch niet uit wat voor schroeven je gebruikt als er eentje kwijt is. Dat ze ver boven de platine uitsteken en de kleur anders is, is dan toch bijzaak? Ziet niemand :wink: zichtbaar op 12 uur van de foto. Hier goed zichtbaar, evenals geblauwde balans armen??? Vreemd, die hoeven toch niet thermisch gehard te worden?

Aha, na het verwijderen van de balans wordt mee duidelijk. Waar een robijnen omslingeringspen hoort te zitten, bevind zich een stalen pennetje wat op zijn plek is gesoldeerd. Ja, daar hoor je schellak voor te gebruiken, maar als je dat niet voorhanden hebt kan je natuurlijk creatief zijn en soldeer gebruiken.

De balans had ook een rare slinger, omdat beide tappen verbogen waren, evenals de ring van de balans, welke in meerdere opzichten ernstig verbogen is was.

Om door te gaan naar een volgend kansloos geval, dit uurwerkje zat in een zilveren kastje, en was een zgn ‘trenchwatch’ uit Engeland. Uurwerk ziet er inderdaad uit alsof het aardig wat tijd in een natte loopgraaf heeft doorgebracht. verdere uitleg is denk ik niet nodig?

Goud is een erg mooi materiaal waar diverse horloges van hoge kwaliteit van vervaardig zijn. Goud is veel zachten dan andere metalen die voor horloges worden gebruikt, dus beschadigingen zitten in een klein hoekje.

Een paar maanden geleden werk ik door een goudinkoper gebeld dat iemand een 14 karaats gouden zakhorloge met slagwerk wilde verkopen. Hij wist niet precies wat de waarde was en vroeg of ik langs wilde komen voor een taxatie. Hij wilde het als horloge kopen en verkopen(dus niet als sloopgoud), maar wilde toch eerst wat advies van een kenner.

Aangekomen blijkt het een gouden zakhorloge te zijn met een kwartierrepetitie. Het uurwerkje was een zwitsers Brevets uurwerk, dus geen zeer bijzonder repetitiewerk.

Zoals altijd begint de taxatie met het bepalen van de staat, evenals het opsporen van gebreken. Zo ook hier:
-Wijzerplaat heeft beschadigingen, slecht gerepareerd met koud emaille.
-wijzer blijven achter elkaar haken bij verzetten.
-achterdeksel is vrijwel losgescheurd van het scharnier.
-repetitiewerk functioneert half
-balansdeksteen heeft meerdere flinke barsten

het deksel wat zo erg gescheurd(bijna 0,5cm) vanaf 2 zijden, dat reparatie vrijwel onmogelijk en anders enorm duur zou zijn. daarnaast funtioneerd het repetitiewerk niet, wat ook een enorme alarmbel is bij een repeterend uurwerk.

Ook recent een 18 karaats gouden omega uit de jaren 60. Het horloge had een beroerd uurwerk(cal 267), met veel krassen, beschadigde schroefkoppen, missende onderdelen, defecte balansveer en ga nog maar even door. Met behulp van een sloopuurwerk het uurwerk weer helemaal 100% gekregen, daarna wat aandacht door de kast.

Het glas wat er bij aankomst in zat, was vreemd gevormd. Het had een onregelmatige vorm met op 4 plaatsen een bredere rand.

De lunette van het horloge had wat beschadigingen, 3 plaatsen waar de zeer fragiele glasrand omlaag was gevouwen. Vreemd??? Het oude glas erop gelegd en de schade kwam exact overeen met de beschadigingen aan de rand. Iemand heeft dus met veel kracht een verkeerd glas erin gedrukt, en hiermee de bezel naar z’n grootjes geholpen. Ik heb de rand met veel moeite en voorzichtigheid waar wat omhoog kunnen duwen zodat er weer een glas in paste, maar het blijft lelijk zichtbaar.

Daarna de doodzonde(foto’s hebben al eerder op forum gestaan), een gesloopte rolex.

De vorige eigenaar heeft de witgouden lunette eraf willen slopen, en heeft dit zeer voorzichtig gedaan met een beitel en hamer. Deze persoon dacht dat de kast ook wel van witgoud zou zijn dus heeft deze ook nog even bewerkt. Helaas, de kast was van staal, en een horloge met een waarde van een slorige anderhalf duizend euro is totaal vernield en hooguit wat waard voor onderdelen. Dit alles voor de lunette die in goud wellicht 50-100 euro waard is geweest?!

Ik hoop dat jullie nog kunnen slapen na al deze horror, ikke wel hoor, helaas hoort het er ook bij de hobby en mijn werkzaamheden als horlogemaker…

Die Rolex :X

Dat kom je overal tegen hoor.
Ik repareer oude hulpmotoren en als je daar ziet wat oude “fietsenmakers” allemaal gedaan hebben vroeger…:frowning:

Ik ben geen liefhebber van Rolex horloges, maar zulke mishandeling gaat mij zelfs te ver… dat je voor een paar tientjes witgoud een horloge van het veelvoud van die waarde vernaggelt… niet te filmen…

dan vallen mijn Horrors nog mee…

allereerst… eigenlijk een gevolg van het feit dat ik em op mijn werk droeg… de Heinekenkast van Kunststof… kast en glas waren één deel… de barst liep door tot in het glas…

maar da’s gefikst met een nieuwe kast uit Aluminium

verder…viel het eigenlijk wel mee…

Regelnok van de Balans is pleite…

Kale wijzerplaat… met de nodige beschadigingen…

en de nodige vuiligheid in het kaliber…

't valt nog wel mee dus…

Ahhh, die Rolex is wel heel erg. En helaas is dit iets dat volgens mij vaak gebeurt. Als je ziet hoe vaak er wel niet uurwerkjes van JLC, PP en andere grote merken op ebay/marktplaats staan, dan wil ik niet weten uit wat voor klok die uurwerkjes komen. Ook dat zijn volgens mij heel vaak uurwerken uit klokken die gesloopt zijn voor het goud (of ander edelmetaal).

Ook al is het horror, het is wel leuk en informatief om te lezen. Ook nog eens met duidelijke foto’s. :}

Bedankt voor het delen Koen!

Dat zijn geen mooie beelden. Ik zag deze post ook onlangs voorbijkomen over een gruwel Omega van de baai :

http://watchguy.co.uk/buying-used-vintage-watches-on-ebay/

Dat is ook behoorlijk schrikken…

Tja, risico van het vak zullen we dan maar zeggen… :sunglasses:

Dat Rolex uurwerkje ziet er nog wel prachtig uit. Maar wat ik me afvraag… wat dacht die oelewapper? Als ie er weer een stalen bezel op moet zetten, dan lijkt me de winst toch nihil…

Wie dit gedaan heeft met een Rolex, is echt een hater :X

Bedankt voor je bijdrage Koen (tu)

Die rolex…
Was daarnet nog vrolijk, maar voel nu toch wel een beetje verdriet opkomen :wink:

de vraag die bij mij eigenlijk rijst… hoe is het met het Kaliber van de Rolex?.. een nieuwe titanium kast is zo gemaakt… schroeftube erin… nieuwe wijzerplaat maken… …Saffierglaasje erop…
't moet toch mogelijk zijn om het Kaliber te behouden in een nieuwe kast?

Mag ik dit een supertopic vinden? Ga door ga door!

Van een buitenlands horlogeforum - nog een “mooi” voorbeeld van de daden van de goudzoekers.

Het uurwerk van dit horloge moest via de voorkant worden verwijderd. Dat wisten de golddiggers uiteraard niet. Ook dachten ze waarschijnlijk dat de bruggen ook van goud zijn.

Om het uurwerk eruit te halen waren dus eerst de bruggen “verwijderd”. Met een paar schroevendraaiers ging het te langzaam, er moest een tang te pas komen :(.

Toen de gasten hoorden wat het horloge in normale staat zou opbrengen waaren ze ontrootsbaar.

Hahahaha wat een drama/onkunde

Uurwerkje van de Rolex is prima voor onderdelen, daarvoor heeft de huidige eigenaar hem ook gekocht. Vrees dat de datumzijde van het uurwerk ook schade heeft, dus als uurwerk om in te bouwen is het helaas niet meer geschikt.

Heb trouwens ook wel eens een kaal uurwerk rolex cal 1556( presidental) binnengekregen, was een 18 kt gouden kast. Maar goed, vermoed dat het met diefstal te maken had, want markers en wijzers waren met stift bewerkt!?

Man, hier krijg je spontaan nachtmerries van, wat een horror!! Die rolex, dat breguet zakhorloge ::o

da’s inderdaad ook een pijnlijk voorbeeld… :frowning:

OMG die breguet!!!::o

die Breguet… dat doet me echt pijn… je moet toch aan de afwerking van zoiets kunnen zien dat het Horloge in zijn geheel meer op kan brengen dan het losse edelmetaal?..

Marconi-A Schreef:

Van een buitenlands horlogeforum - nog een "mooi"
voorbeeld van de daden van de goudzoekers.

Het uurwerk van dit horloge moest via de voorkant
worden verwijderd. Dat wisten de golddiggers
uiteraard niet. Ook dachten ze waarschijnlijk dat
de bruggen ook van goud zijn.

Om het uurwerk eruit te halen waren dus eerst de
bruggen “verwijderd”. Met een paar
schroevendraaiers ging het te langzaam, er moest
een tang te pas komen :(.

http://f4.s.qip.ru/7WXfIFD0.jpg

http://f4.s.qip.ru/7WXfIFD1.jpg

http://f3.s.qip.ru/7WXfIFD2.jpg

http://f3.s.qip.ru/7WXfIFD3.jpg

http://f3.s.qip.ru/7WXfIFD4.jpg

Toen de gasten hoorden wat het horloge in normale
staat zou opbrengen waaren ze ontrootsbaar.