Horlogekast en uurwerk uit Azie

Beste leden,

Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Met de Kerstdagen heb ik wat tijd over gehad en ben ik in Azië aan het winkelen geslagen… alleen … wat een keuze…

Ik had het idee om zelf een horloge samen te stellen met een kast, automatisch uurwerk en aparte wijzerplaat uit China. Kan iemand me daarin een beetje wegwijs maken? Welk uurwerk past in welke kast en ook wijzerplaat moet natuurlijk ook mooi strak zitten.

Heeft iemand de gouden tip? Codes etc? Alvast bedankt! Zo kan ik iets unieks en zelf samengestelds dragen als daily.

Met groet,
Serge

2 likes

Tsjah.

Ik ben hier toevallig net mee bezig. Het meest makkelijk is om te bepalen welk uurwerk je wil en daar de rest bij te zoeken.

Zelfs had ik gekozen voor een ETA 2824-2 en daar een kast plus set wijzers voor gekocht. Toen via het forum hier een custom wijzerplaat en een custom bandje.

Bleek dat ik beter een andere ETA kon hebben en toen die besteld. Wordt binnenkort allemaal geassembleerd.

Ik zou dus zelf eerst nadenken welk uurwerk je wil en op basis daarvan bepalen hoe en wat. Daarnaast: wat is je budget? Een ETA is factor 4 van een Sellita.

Ben je al gecharmeerd van een bepaalde kast of bepaalde look?

1 like

Hi, leuk te lezen, dat ik niet de enige ben. Op zich wil ik wel een ETA uurwerk met automaat, datum hoeft niet perse.
Welk ETA uurwerk had je dan beter kunnen nemen? Qua kast vind ik een diver wel leuk, daar kan dan wel een mooie leren band omheen.

Met groet,
Serge

1 like

Ik heb zelf nog een lelijk horloge liggen met een Miyota 90xx uurwerk. Het uurwerk loopt perfect en had ook een gek idee om daar een kast etc voor te bestellen. Als je bv op EBay zoekt naar Miyota case, dan krijg je allerlei opties. Submariner, black bay kasten en wijzerplaten etc.

Altijd leuk zelf bouwen.
Als je hebt om te lezen hier een verslag van een Flieger die ik heb gemaakt en de weg die ik heb afgelegd.
Ik had dezelfde vragen als jij.

Het belangrijkste is dat je eerst alles bij elkaar zoekt en zeker weet dat alles bij elkaar past.
Het makkelijkste is om te beginnen met uitzoeken welk type horloge je wilt. Flieger, duiker, chrono enz.
Dan ga je op zoek naar een case en kijk je welke uurwerken daar inpassen, wat voor diameter dial erin past en of die op je beoogde uurwerk passen. Wijzers moeten dan weer op het uurwerk passen en qua lengte netjes op de indices van de dial passen.

Als je lukraak een case koopt en van daaruit gaat bouwen heb je kans dat je tegen andere problemen aan loopt.
Dat heb ik laatst gehad en kun je hier lezen.
Uiteindelijk is het wel goedgekomen maar het was een lange omweg om op de eindbestemming te komen :sweat_smile:

3 likes

Is super leuk om te doen en best eenvoudig. Zie: DIY watch vooral veel lezen en YouTube kijken! Benieuwd naar het eindresultaat!

1 like

Enige nadeel op Ali is dat het lijkt of alle kasten hommages :thinking: van de bekende merken zijn.

2 likes

Ik lees op Ali wel over NH35 / NH36 uurwerken. Waar passen die dan eigenlijk in?

Als je op EBay ‘NH35 case’ intoets krijg je allerlei kasten te zien waar dat type uurwerk in past.

1 like