Ok, het modden van horloges bevalt me wel. Heb er nu 3 gedaan met onderstaande resultaten:
Tijd voor een volgend project waar ik jullie hulp bij nodig heb.
Er is te veel te vinden maar weinig concreets over het zelf samenstellen van een horloge.
Ik wil graag een flieger maar het lijkt me leuk deze zelf samen te stellen uit losse onderdelen. Ik wil geen goedkope troep maar het moet wel leuk blijven. Ik zet het budget voorlopig even op 300,-. Wordt het meer dan wordt het meer, wordt het minder is het ook prima natuurlijk.
Om te beginnen, wat voor uurwerk zouden jullie zelf nemen en waarom?
Waar moet ik rekening mee houden bij het kiezen van het uurwerk zodat ik later niet tegen problemen aan loop.
Of adviseren jullie juist om eerst een case te zoeken en dan te kijken welk uurwerk erin kan?
Wat is de juiste volgorde die jullie adviseren?
Ik zie op Ebay bv dit setje:
Lijkt mij dat dat voor die prijs geen originele Fortis case is?
Er staat dat hij geschikt is voor een ETA 2824-2 uurwerk.
Kan ik hier eventueel ook een ander uurwerk in zetten? Ik weet nog niet zeker of ik een automaat of een handwinder wil.
Zijn er universele uurwerkhouders die je kunt gebruiken om het uurwerk op z’n plek te houden?
De crown die bij een case wordt geleverd moet natuurlijk ook weer op de stem van het uurwerk passen en afdichten. Waar moet je nog meer op letten? Het zijn zomaar wat vragen die me te binnen schieten als ik denk aan het zoeken naar onderdelen.
Edit: ik wil geen chrono of andere complicaties. Misschien wel een 24 uurs dial. Veranderd dit nog iets aan het uurwerk?
Dan zit in nog met de dial en wijzers. Niet alles past natuurlijk op ieder uurwerk. Hoe, wat en waar moet ik op letten?
Als ik een losse case koop zonder glas. Hoe weet ik dan hoe dik het glas is wat ik erin moet zetten en waar haal ik dat dan weer vandaan? Hoe zit het dan met het afdichten met bv een rubber pakking enzo?
Het zijn een heleboel “noob” vragen maar misschien kunnen jullie me op weg helpen.
Het in elkaar zetten van de onderdelen lukt me wel maar dan moet ik ze eerst bij elkaar krijgen.
Wie wil deze “wannabe” horlogebouwer een beetje op weg helpen?
Ohja, het moet er natuurlijk zo ééntje worden:
en niet zo ééntje: