🛩️Horloge bouwen: how not to UPDATE BERICHT 47

Ergens vorig jaar kwam ik op het idee om zelf een horloge samen te stellen. Het moest een Flieger worden en m.b.v. tips van forumgenoten waar op te letten bestelde ik de onderdelen voor dit horloge.

Ik vond hem goed geslaagd en heb hem een tijd met veel plezier gedragen om hem vervolgens weer weg te doen.
Leuk verhaal, doen we verder niets mee. (voor wie toch wil lezen: klik dan! )

Laatst was ik wat op Ebay aan het bladeren (slecht idee als je geen doel voor ogen hebt) toen ik deze case voorbij zag komen.
40mm, 5 bar wr, saffierglas en bronze plated met schroefkroon. Ik ben benieuwd of dit ook gaat verkleuren met de tijd.

Ik was gelijk enthousiast en bedacht me dat ik hier na wat eerdere mods wel even een toffe Flieger van kon maken. Ik zag hem in gedachte al voor me en bestelde zonder na te denken de case.
En daar beging ik de grootste fout die je kunt maken als je zelf een horloge vanuit het niets gaat samenstellen.
Les nr. 1 lieve kijkbuiskindertjes: eerst alle onderdelen bij elkaar zoeken en kijken of het past en dan pas bestellen.
Deze case is wel tof, ik kon er alleen niets mee.
Er waren 2 opties: een houder voor een ETA uurwerk of een houder voor een NH35 uurwerk. Die keuze was makkelijk, voor een NH35 is heel veel mod spul te koop, een NH35 is goedkoop en een ETA is haast nergens te koop.
Dus ik had een case met uurwerkhouder en een NH35 onderweg.
Alleen nog even een dial en wijzers en ik kon aan de slag.
Waar ik alleen geen rekening mee had gehouden was dat er een dial van 34 mm (of 0,nogwatachterdekomma kleiner) in moest.
Succes met zoeken, ik kan je vertellen dat je niet ver komt. Ok, een cheap ass uitziende Flieger dial van Ali of iets anders wat er niet uitziet maar ik heb letterlijk het hele internet van A-Z doorzocht en niets kunnen vinden dat aan de maat voldeed en op een NH35 paste.
Uiteindelijk heb ik een ander uurwerk overwogen maar ook dat bood geen uitkomst.
Na lang zoeken kwam ik op het idee om zelf iets in elkaar te knutselen en een dial te laten drukken. Hier liep ik echter een beetje vast omdat ik eerst een goed voorbeeld wilde en je die dingen vaak per 500 ofzo moet laten drukken. Tijdens die zoektocht kwam ik op een site waar je ook stickers kunt laten bedrukken en ik kreeg een eureka :bulb:momentje.
Ik heb uiteindelijk een site gevonden waar je ronde stickers kunt laten drukken op ieder gewenst formaat.
Tijdens het zoeken naar Flieger afbeeldingen voor de dial kreeg ik ineens het idee om iets van een instrument uit een vliegtuig te gebruiken als dial en ik kwam al snel deze afbeelding tegen.

De afbeelding zag er niet te druk uit en ik zag het plaatje al voor me. Ik heb de kompasring buiten de afbeelding gelaten en daar beging ik weer een fout. Wat eigenlijk de indices zijn is natuurlijk de gradenboog van het kompas en die heeft een andere schaalverdeling :drooling_face: Geen hond die het ziet (behalve jullie freaks :nerd_face:) maar toch.
Gelukkig zijn de " 3, 6 en 9" met een streepje uitgevoerd dus voor nu kan ik ermee leven.
Snel bestelde ik de stickers die per 70 gingen, klikte perongeluk op x2 en kreeg zo 140 stickers opgestuurd :scream:

Omdat de dial er niet meer toe deed en er geen 33,5 - 34mm nh35 dial te vinden was heb ik via Ali een goedkope dial gekocht en deze als basis gebruikt. Het is er ééntje voor een Miyota uurwerk en ik heb de pootjes eraf geknipt en wou hem met dial dots monteren. Die bleken uiteindelijk te dik waarna ik m’n toevlucht zuchtend in een rolletje dubbelzijdig tape heb gezocht.

Dat kreng had alleen een reliëf en dat zou je natuurlijk terugzien in de sticker. Fout nummer zoveel en ik kon dus weer aan de slag. Gelukkig was een stukje schuurpapier en een schuurblokje voldoende en kon ik weer verder.

Uiteindelijk had ik slechts 12 pogingen nodig om een ronde sticker precies goed op een ronde dial te krijgen. Een fractie scheef en het gat voor de wijzers is uit het midden.
Dit gaat hem dus niet worden:

De dial heb ik op het uurwerk geplakt met de dubbelzijdige tape en daarna konden de wijzers erop. Ik heb van het bouwen zelf geen foto’s gemaakt omdat ik dat al zo vaak gedaan heb. (achteraf wel jammer :thinking:)
De wijzers waren ook wel een dingetje want de keuze voor een NH35 gaf het zoveelste probleem. Nergens iets te vinden in de gewenste lengte. Uitendelijk kwam ik er na lang zoeken achter dat ETA wijzers soms ook passen ondanks de mininale afwijking van het gat voor de uurwijzer. Uiteindelijk bleek er slechts 1 set wijzers te vinden die geschikt was en die heb ik op de gok gekocht. Ik was bang voor de slechte afleesbaarheid, zwart op zwart, maar het valt gelukkig mee.
Nu moest ik alleen nog een secondewijzer. Uitdaging nummer zoveel want die bleek, je raadt het al, onvindbaar. Ook hier bood mijn creatieve geest gelukkig de oplossing.
Tijdens het kijken van vliegtuigplaatjes op zoek naar inspiratie besloot ik een propeller te maken van een secondewijzer.
Ik had nog een secondwijzer liggen en die heb ik afgeknipt en met enamelverf voorzien van een kleurtje. De eerste poging mislukte toen de wijzer tijdens het monteren plotseling door de lucht schoot en door een zwart gat is opgeslokt. Gelukkig had ik nog een secondewijzer voor een ander project liggen en die heb ik maar even geleend :roll_eyes:

Nu kon de boel in elkaar en moest ik alleen de stem nog pas maken. Even meten, knippen en klaar. Zo gezegd, zo gedaan.
Tot ik er bij het in elkaar zetten achter kwam dat ik hem nét te kort had afgeknipt. Alles werkte maar de stem kwam niet lekker meer terug in de eindstand.
Gelukkig was daar mijn redder in nood @royke74 die mij geheel belangeloos een nieuwe stem aanbod. Mooi stukje forumspirit :muscle:t3: waarvoor nogmaals mijn dank :pray:t3:

Uiteindelijk ben ik een paar weken bezig geweest met dit kopzorgen project maar ben ik best tevreden over het resultaat.

Het enige jammere is natuurlijk de sticker als dial.
Onder een bepaalde hoek zie je wel goed dat het geen echte dial is.

Dus als iemand een adres weet waar je dials kunt laten bedrukken, ik hou me aanbevolen want ik ben bang dat ie anders uiteindelijk ergens achter in de kast belandt.

112 likes

Ik vind m leuk!

1 like

Leuk dat je het probeert. De laatste foto is eigenlijk hoe ook het vliegtuig op je sticker zou moeten. Nu is het een heli-tuig, wat overigens wel een leuk detail is.

2 likes

Thanks!

Hij is gebaseerd op een verti jet :wink:

4 likes

Altijd leuk dit soort topics :grinning:

1 like

Bij de verkoopwinkel van San Martin op aliexpress kun je custom dials laten drukken zoals jij dat graag wil.

2 likes

Die had ik gezien. Alleen niet in de maat die ik zocht geloof ik of de kwaliteit was ruk. Weet niet meer precies.

haha wat leuk. hoeveel seconden is nu 1 streepje op de dial?:slight_smile:

1 like

Leuk man, best een gaaf resultaat!
En je bent een hoop wijzer geworden :slightly_smiling_face:

1 like

Hehe

3 likes

Het is bijna kwart voor half 11.

1 like

Is tof geworden :+1: en hulde voor je doorzettingsvermogen na al die foutjes :smiley:

1 like

Eerlijk is eerlijk, hij is wel he tof geworden maar man wat een gedoe als ik t zo lees :joy:. Kudos voor je doorzettingsvermogen. Dat we hier allemaal maar wat van mogen leren​:joy:

1 like

Hier is toch al een topic over? Ff de naam kwijt, iets met een D…

1 like

Ik voel een Horlogeforum Limited aankomen…

2 likes

Dat was wel nodig ja :sweat_smile:

Bedankt hè :drooling_face:

Als jij gaat schroeven vind ik het prima.

Normaal valt dat wel mee, je moet alleen even van tevoren uitzoeken of alles past. Van tevoren dus :sweat_smile:

:smile: leuk man !

1 like

Denk dat dit horloge een stalen band goed kan hebben! Geslaagd project!

1 like

Thanks, alleen denk ik niet dat staal gaat lukken. De kast is bronskleurig en daar ga je lastig iets voor vinden denk ik.

Ah ja. Dan geen staal!

1 like