Bi-, mono- en microkinies voor de beter gevulde dames.
Maar ik heb daar afscheid van genomen in coronatijd. Ik doe nu wat anders.
Vandaag nog even een caseback openen en dan morgen bellen met de mededeling dat je al wat ervaring hebt met horloges (kapot) maken.
Wat kan er misgaan? Ga ervoor!
That’s the spirit!
Precies dit… en horlogemakers staan in de rij. Aannemen zo,n jongen die ervoor wil gaan.
En dit is een man die weet waar ie het over heeft !
Helemaal prima dit idee maare wat nu als iemand zonder ervaring word aangenomen en die mag aan een xx duur merk sleutelen en t gaat mis. Ik denk dat je als juwelier een (serieus) probleem hebt. En dan heb ik t niet over een standaard eta of Seiko 4 uurwerk…
Ja ik ben ook benieuwd welk horloge hij op zijn eerste dag moet servicen, AP of Patek…
OT; gewoon kijken wat je voor elkaar kan betekenen, why nut?
Je kan altijd proberen.
80% van de tijd kan het gewoon zijn batterijtjes vervangen hoor.
Als er dan al een echte horlogemaker zit kijk en leer je van hem - en de volgende keer mag je misschien al wat meer zelf doen
Daar heb ik dan een 4 jarige opleiding voor gedaan (lang geleden).
Een horloge demonteren, schoonmaken en monteren kunnen meerdere mensen (maar mag je je dan horlogemaker noemen?). Goed olie geven word al een ander verhaal.
Kortom, er zijn gradaties.
Kan je een spiraal plooien en ankersteentjes afstellen dan sta je weer een trede hoger.
Horlogemaker als bijbaan?
Probeer het, maar horlogemaker ga je niet worden.
Dat is natuurlijk onzin!
TS is nog bezig met zijn HBO-studie. Wij hebben nog geen idee wat deze studie behelst.
Misschien wel fijne mechanica.
Bovendien pakt de ene het beter en sneller op dan de ander. Hij wil gewoon aan de slag. Misschien gewoon wel om te ontdekken of dit iets voor hem is. Misschien dat hij na deze opleiding wel naar Schoonhoven wil. We weten nog erg weinig over de TS. Dus, om op voorhand te beweren dat het hem niet gaat lukken vind ik, nogmaals, onzin.
Bovendien zijn er zat horlogemakers die ik de titel horlogemaker niet waardig vind. En zijn er ook horlogemakers die, volledig autodidact, heel erg veel kunnen.
Ik wens de TS veel succes! Er zijn veel te weinig jongeren nog geïnteresseerd is dit mooie ambacht.
Je kans van slagen lijkt me voor een zeer groot deel verbonden met de capaciteit dat het bedrijf heeft om je te begeleiden. Mits er geen harde eisen voor bepaalde opleidingen of ervaring in de vacature staan lijkt het me absoluut de moeite waard om eens met ze in gesprek te gaan. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Als software engineer voer ik regelmatig (technische) gesprekken met sollicitanten. Ik kan je verzekeren dat ik meer dan eens kandidaten heb aangenomen die nog niet op het niveau zijn dat we willen zien, maar die enthousiast en leergierig zijn. Als het team waar ze geplaatst zouden worden genoeg ervaring en ruimte heeft om diegene bij de hand te nemen zijn dat in mijn ervaring vaak de toppers van de toekomst.
Ik denk dat je een goede kans maakt met het huidige ‘personeelstekort’ ze kijken niet meer zo nauw
Tof! Lekker het gesprek aangaan. Enthousiasme is aanstekelijk!
‘Ergste’ wat je kan overkomen is dat je fulltime horlogemaker wordt en je hbo studie links laat liggen . (Gewoon afmaken, kan altijd nog van pas komen)
Let us know!
Eenjarig opleiding volgen als je interesse hebt.
Dan solliciteren en ervaring opdoen binnen bedrijfje.
Je bent 20. Je hebt nog wel even de tijd. Niet dromen en uitstellen maar doen.
Dat zal echt niet gaan gebeuren. Ook niet aan een goedkoper horloge natuurlijk, je zult echt wel aantoonbaar iets moeten kunnen.
Precies, om een echte horlogemaker te worden.
Dan ben je geen horlogemaker.
Jij hebt ervaring met goede en slechte horlogemakers? Daar zijn wij hier zeer nieuwsgierig naar. Laat het ons weten!
Ervaring is zwaar overgewaardeerd. Mensen aannemen doe je beter op basis van potentieel, houding en motivatie. Vaardigheden kun je opdoen.
Of degene waar je een sollicitatiegesprek mee hebt dit begrijpt is een andere vraag.
Ik laat mijn appendix er toch liever uithalen door iemand die het al eens eerder succesvol deed.
Motivatie is belangrijk voor starters. Aanleg ook.