Ik zeg, vraag en solliciteer gewoon. Wees enthousiast en leergierig. Laat zien dat je een sterke interesse en al wat basiskennis hebt. Een baan als horlogemaker zal wel buiten je bereik zijn; wellicht kunnen ze je wel een bijbaantje aanbieden als hulpje. Beginnen met het plaatsen van glaasjes, vervangen van batterijen en pakkingen of inkorten van banden. En als je steeds nieuwsgierig mee blijft doen en door blijft leren, willen ze je wel wat cursussen aanbieden of simpele taken laten uitvoeren. Nooit geschoten is altijd mis.
Dit. Er is krapte op de arbeidsmarkt en gepassioneerde mensen vinden gemotiveerde gepassioneerde mensen leuk.
Ik kan niet in je portemonnee kijken en weet dus niet of alle uren vanaf dag 1 betaald krijgen een ding voor je is. Dat zou in elk geval een onderhandelbaar punt kunnen zijn.
Welkom op het forum!
Tuurlijk kan dit de kans dat je aangenomen word voor het maken van horloges is alleen niet reeel. Maar met je enthausiasme zou ik zeker bellen wie weet hebben ze een bijbaantje en kan je bv een opleiding ernaast gaan volgen. Ik zag laatst op tv een vrachtwagenchauffeur met als bijbaan horlogemaker. Alles kan, veel succes!
Beste, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zou eerst een horlogemakers opleiding gaan volgen. Heb je die gedaan ben je nog steeds geen horlogemaker, maar kun je al wel een service beurtje geven. Dat is de basis, een horloge demonteren, en de juiste olie gebruiken, een nieuwe veer plaatsen, Maar echte reparaties en slijtage oplossen zijn een ander paar mouwen, die moet je leren bij een ervaren horlogemaker, Daarnaast je kan het wel zien op filmpjes, maar je vingers moeten het doen, is ook een ander verhaal
Ook zeker relevant; wat voor soort juwelier? Hoog segment moet je uit je hoofd zetten, maar een lager segment, en dan vooral een groter bedrijf met meerdere horloge makers die je kunnen coachen, met de huidige krapte inachtnemend… Nooit geschoten is in ieder geval altijd mis.
Loop er een keer binnen en toon vooral je enthousiasme en bereidheid te leren. Veel succes!
Het gaat hier ook over een starter.
En nee, natuurlijk laat je een starter niet meteen de moeilijkste taken uitvoeren. Maar dat iemand iets al tien jaar doet en dat in een sollicitatiegesprek als succesvol kan laten overkomen betekent niet dat het met de gewenste kwaliteit gebeurd is, laat staan dat je er een goede werknemer aan hebt.
Het feit dat een blindedarmoperatie over leven en dood gaat terwijl een beginnend horlogemaker misschien een paar duizend euro schade kan veroorzaken laten we dan maar even buiten beschouwing.
Is geen goed idee denk ik.
Lekker solliciteren, beginnen met batterijtjes vervangen en dan zie je wel weer verder. Je begint als CV monteur ook niet meteen aan een warmtepomp. Kom nou!
Lekker doen, je komt er gauw genoeg achter of het wat voor je is:+1:
Ga ervoor. Nee heb je en ja kun je krijgen. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Laat in ieder geval even ajb een berichtje achter wat de uitkomst was.
Gewoon rondvragen bij juweliers. Sommigen besteden reparatie van horloges uit, maar een enkeling repareert ze zelf.
Er zijn genoeg klanten die hun oude horloge achter laten, vaak worden oude horloges weggegooid omdat het economisch niet interessant is ze te repareren en doorverkopen (zijn de woorden en handelswijze van een lokale juwelier!).
Wellicht een mogelijkheid om op zo’n wijze wat bij een juwelier te oefenen met uurwerkjes? Waar een wil is is een weg… Zo ben ik via mijn hobby in de HiFi wereld terrecht gekomen en modificeer nu luidsprekers, versterkers en randapparatuur voor klanten.
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig of TS al gesolliciteerd heeft bij de juwelier, en hoe het is afgelopen.
Inderdaad, wat is de stand van zaken @Gebruikersnaam123?
Of al ingeschreven in Scoonhoven? Welke weg ga je bewandelen?