Horlogemaker in Het Parool

Ok. Zo zou je het kunnen bekijken. Ik zag de overeenkomst niet. :+1:

1 like

Ik mag toch hopen dat een horlogemaker toch ook wel enige affiniteit met die dingen heeft. :upside_down_face:

2 likes

Op zich wel. Kijk mijn fietsenmaker heeft ook passie voor fietsen. Maar repareert ook mijn cheap ass internet barrel. En ik denk niet dat hij die met passie repareert. Dat is gewoon werk.

En dit is het beeld wat ik er bij heb.

Je bent horloge maker.
Je zit aan de albert k markt.
Je klanten zijn mensen die langs lopen en even binnen wippen.
Je heb het druk want er lopen veel mensen langs.
Je heb het druk want je doet je werk goed
Je klanten komen steeds vaker aan met lolexen of ander aziatisch spul.
Je heb een keuze, of je herpositioneer je in de markt (niet voor iedereen zo makkelijk), of je gaat aziatisch spul aanpakken.
Je heb een nice in de markt te pakken. Wat andere weigeren pak jij aan.
Je ben een soort fietsenmaker voor horloges. Het ene is passie, het andere is werk.

En ineens is er corona en loopt niemand meer langs je zaak en is het ineens sapelen.

8 likes

Ho! Typefout…daar krijg je commentaar op

Hee, ik heb dezelfde Waldmann lamp!

Daar houdt alle vergelijk wel op natuurlijk. :innocent:

Good to see you back, BTW. :+1:

1 like

Gevalletje dat doet Spencer Klein al jaren… maar goed, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Toch fijn dat je 1250€ kostende nepper gerepareerd kan worden. :slight_smile:

Ik heb een hekel aan neppers, maar welicht nog meer aan elitair gedrag :angry:

7 likes

Jeetje…
Wat een topic. :no_mouth:

Ieder zijn ding.
Waar is de grens van wat niet mag dan?
Een Steinhart die er als een Rolex uitziet mag wel?
Maar een merknaam dat wij niet kennen met dezelfde looks is een schande ?

Een horloge maker die zijn schoorsteen laat roken door alle horloges die hij maken kan doet maken vind ik geen stap over de grens.
De echte (horloge) wereld is toch vele malen groter dan de HF bubbel!
Ik gok dat deze man juist de boel aan de gang houd door alles wat een horloge heet van onderhoud te kunnen en willen voorzien. Deze manier van aanpakken is ik gok de manier in zijn omgeving/aanloop.

Daarbij is zijn snelheid een heel welkome service, buiten de echte hobby horloge mensen om heeft niemand toch zin in de eeuwig durende service?

Ik vind het dus prima, zijn keuze.
Als hij daarnaast een vakman is dan is dat voor de horloge dragende mensen toch alleen maar fijn.?!

11 likes

Helemaal mee eens! Wat maken we ons druk… Beetje schijnheilig doen we hier… Als het water je aan de lippen staat is wat mij betreft (bijna) alles veroorloofd.

4 likes

@HanDavinci: mocht u ook spugen op bezitters van nep horloges, kunt u dit dan aangeven? Dan zal ik dadelijk wat extra spatschermen plaatsen: ik moet 4 mavo lesgeven over een uurtje.

2 likes

Ik heb een uurwerkmaker die goedkoop is en snel werkt, echt waar*, ik kan een horloge op vrijdag brengen en de volgende vrijdag ophalen (mits hij de onderdelen op voorraad heeft natuurlijk), en via zijn netwerk kan hij van de meeste merken ook de originele onderdelen regelen zonder eigen certificering. Als wederdienst doet hij voor hen speciale reparaties zoals stemvork uurwerken.

Ik heb al heel wat uurwerkmakers ontmoet en ik durf wel te zeggen dat de meesten gepassioneerde techneuten zijn maar meestal lang niet zo fanatisch over horloges als de gemiddelde HF’er. Of je nou een Valjoux 7750 in een Longines, IWC, Breitling of een of ander merkloos horloge moet servicen maakt voor zo iemand echt helemaal niets uit. Het is natuurlijk wel prettig als het een uurwerk betreft waar nog onderdelen van beschikbaar zijn en van voldoende kwaliteit is dat het na een service weer goed loopt.

Ik weet dat hij ook replica’s repareert, want voor hem is elke klant gelijk, als jij iets gerepareerd wilt hebben dan doet hij dat voor jou. Als je niks zegt dan krijg je er zomaar een nieuwe kroon op of is je kast gepolijst, voor ons misschien een gruwel maar de meeste klanten zijn daar gewoon blij mee. Ik heb hem wel eens uitgelegd dat hij dit standaard moet vragen maar ik merkte al snel dat hij daar helemaal geen behoefte aan heeft, dit is hoe hij al heel lang werkt, en zijn vader voor hem ook. Het interesseert hem geen bal wat voor merk er op staat. In zijn winkel verkoopt hij primair Oozoo, ik bedoel maar. Het is niet aan mij om hem te vertellen hoe hij zijn zaken moet doen. Ik heb er een mening over, en hij heeft een mening over dat ik mijn horloges niet wil laten polijsten en daar hebben we een verstandhouding over. En zo nu en dan belt hij me als er een klant komt die oude horloges wil verkopen. Voor mij werkt dat prima.

*Nee, ik vertel niet wie het is, anders staan jullie daar straks allemaal in de rij

11 likes

Gelukkig dat @Jurk die niet heeft of wel?

Topper

1 like

Tof dat je dat even deed.

2 likes

Nee alleen maar Jurkjes :dress:

Ik denk dat als hij zomaar je kast polijst zonder dat je iets zegt, je niet bang hoeft te zijn voor rijvorming van het gemiddeld HF lid :upside_down_face:

4 likes

Heel veel horlogemakers en ook merken trouwens doen dat zomaar als je niet van tevoren aangeeft dat je dat niet wilt.

Ik heb het nog niet meegemaakt, gelukkig, zowel via ad’s als andere horlogemakers. Maar ik zal het wel, bewust, aangeven vanaf nu iig. Vreemde gang van zaken, alsof iemand me er een plezier mee doet een stukje van m’n horloge af te halen :man_shrugging:

Is echt heel standaard. Meerste horlogemakers zien het als een service om je je horloge fris glimmend terug te geven

Als het goed gebeurd kan het ook niet zoveel kwaad.

1 like