Beste forum leden,
Ik ben bezig met het knutselen van een uurwerkmakers werkbankje.
Ik heb nog informatie nodig over de arm rest steunen.
Welke middelen hebben jullie gebruikt om deze in te stellen op uw persoonlijke voorkeur.
Waar dien ik op te letten, voordat ik de zaag en frees in het werkblad ga zetten?
Dank Ruud voor je advies.
Ik ben bezig met een tafelblad van 120cmx80cm en 'n 2,6cm dik, massief grenen.
Mijn insteek is aan de achterzijde een verhoogd blad met de nog in de 3D print opberg schuif bakjes en lades. Het onderstel is eentje dat je electrisch op hoogte kan stellen. Vooraan wil ik een onderdelen opvang gleuf frezen en aan de zijkanten een verhoging. Hetgeen me nog bezig houd is het voorste deel dat ik moet uitsparen voor de arm steunen in de werkplek. Ik pieker nog over de verstelling van de armsteunen. Ik heb al gekeken naar verstelbare klikkende scharnieren die je aantreft in instelbare voet of kop steunen. Je kan het blad maar 1 keer ( en verkeerd) uitzagen en afwerken met de frees.
Ik zou zelf de armsteunen niet te ver uit elkaar zetten. Ik ben zelf vrij groot maar ik merk persoonlijk dat het fijner is als je ze dicht bij elkaar hebt zitten. Anders ga je je schouders erg omhoog trekken. Op school staat de armsteunen net iets dichter bij elkaar dan thuis, en ik merk dat ik daar langer comfortabeler aan kan zitten.
Dank Alrid voor je insteek.
Ik ga best eerst de meest comfortale houding bepalen, voordat ik de zaag ga boven halen. ook het resterend werkdeel vooraan tussen de armsteunen is wel belangrijk.
Verder zou ik graag een inzicht en materiaal keuze zien, wat het mechanisme van de armsteunen betreft.
Ik heb deze tafel al een tijdje, overgenomen van een horlogemaker. Bevalt me echt uitstekend. De tafel heeft vaste armsteunen.
Inmiddels is de werkplek een stuk verbeterd (eigen kamer, betere stoel en verlichting, etc.), maar deze tafel blijft.
Akrid, scharnieren had ik wel al begrepen, maar het gaat over de in te stellen armsteunen. Ik zie op verschillende foto’s dat de armsteuren in hoogte en zelfs ook kunnen kantelen. Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie wat de instelling betreft. Er zijn wel veel te dure oplossingen te vinden, maar als je voor die armsteun regelingen, je beurs voor 400€ moet opentrekken dat is erover.
Voorlopig ben ik nog wel even zoet met de opbergboxen en laden te 3D printen, die ik achteraan wil implementeren.
Akrid, scharnieren had ik wel al begrepen, maar het gaat over de in te stellen armsteunen. Ik zie op verschillende foto’s dat de armsteuren in hoogte en zelfs ook kunnen kantelen. Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie wat de instelling betreft. Er zijn wel veel te dure oplossingen te vinden, maar als je voor die armsteun regelingen, je beurs voor 400€ moet opentrekken dat is erover.
Voorlopig ben ik nog wel even zoet met de opbergboxen en laden te 3D printen, die ik achteraan wil implementeren.
Moet zeggen dat vaste armsteunen mij wel heel goed bevallen. Ben wel enorm verslaafd geraakt aan het hoog/laag onderstel. Juist met een microscoop op je tafel.
Excuus, maar het is hier weer ff wennen.
Hier enkele over the top voorbeelden. wat ik graag op een minder kostende manier wil realiseren.
De systemen van Bergeon en VOH zullen het nooit worden.
Daarnaast heb ik 2 verstelbare scharnieren besteld, die je tussen 90° en 178° kan verstellen met 'n klik en bij 180° terug in naar de 90° stand kan brengen. Hiermee zou ik iets mee willen.