Horlogemakers werkbank verlichting?

Prima lamp heb er twee van staan en van dezelfde serie eentje met vergrootglas. Heb ze bij cousins te gekocht. Leveren nagenoeg bij alle lampen een EU stekker.

Bij mij deze tweedehands vintage (NOS) Waldman, waar ik heel blij mee ben. Voor nog geen 200 Euro op Ebay gekocht. Geeft alleen niet heel veel licht; daarom heb ik er een moderne lamp naast van 100 Euro. Samen gaat het prima. :slightly_smiling_face:

4 likes

Ik heb deze lamp op mijn werkbank staan maar zijn idd erg duur

De lamp die je hebt uitgezocht heb ik ook maar werkt niet zo fijn is met led-verlichting

2 likes

Ik heb een soortgelijke lamp, met 2 kleine tl buisjes. Het warme rustige licht bevalt me uitstekend. Ik heb een Led spot gehad, maar vind dat blauwe licht niet zo prettig.

Daarbij zijn er al langer geluiden dat veel blauw (led) licht slecht is voor je gezondheid. Je gaat er slecht van slapen en er zijn onderzoeken waarbij de link wordt gelegd tussen verschillende lichamelijke klachten en blootstelling aan veel led licht.

Ik til hier niet zo zwaar aan, maar het feit is wel dat er om ons heen steeds meer led licht aanwezig is, zoals je gsm, tv, kamer- en straatverlichting. Maar zoals gezegd, vooral de kleurwarmte van de “ouderwetse” lampen vind ik prettig.

5 likes


deze is van Aliexpress, erg goed 3 kleuren waaronder daglicht. en dimbaar in stappen.

4 likes

Dat ziet er heel goed uit.
Ik heb bij Ali alleen een enkele set gevonden terwijl jij aan één arm 2 lampen hebt.
Deze dubbele configuratie wil ik ook best graag.

Heb je misschien een link?

ja komt eraan😁

3 likes

Hier gebruik ik een soortgelijk iets als de post boven mij:

Een simpele E27 led lamp van 800lm met drie kleuren; 2700K, 4000K en 6500K. Zit in een cheapy ikea bureaulamp armatuur geschroefd :grin: Helaas niet dimbaar, maar dat hoeft van mij dan weer niet.

1 like

Al gekocht :face_with_hand_over_mouth::hugs:

Super bedankt voor je tip en genomen moeite :blush:

1 like

Klinkt ook weer leuk. Heb je toevallig een aktie foto :skier:

Aangezien ik niemand wil passeren of partij wil kiezen zag ik bij de Ali set nog een zwak (schaduw) punt in het midden :smirk::thinking:
Dankzij de Gamma lamp is dit snel opgelost

1 like

Lights, lights, lights and action! :smile:

Afhankelijk van wat voor armatuur je dit ding in steekt krijg je een ander lichtbeeld. Dit is zo simpel als maar kan denk ik. :slight_smile:

Dit hou ik over wanneer het lampje er wat schuin boven hangt. Zal ongetwijfeld beter zijn wanneer de lamp er recht boven hangt. (@ 6500K qua kleur)

1 like

@Spooler thanks! Ook besteld :wink:

2 likes

Je bedoelt AliSpooler😁

Een kleine premie van Ali is wel op zijn plaats :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Let wel op dat bij het aanschaffen van een lamp dat de CRI (color rendering index) niet te laag is.
Hierdoor kan je een vertekend beeld krijgen van de kleuren.
Zie voorbeeld:

Uitleg over CRI (Wikipedia)

3 likes

Ik heb goede ervaring met een LED strip van Osram. Volgens spec heeft die een CRI van 92% bij een kleurtemperatuur van 400 Kelvin mits gevoed met nette gelijkspanning. De strip koop je los en heeft een zelfklevende achterkant. Heb het in een alu profiel gezet (worden verkocht als onder keukenkastjes lampen) met melkglaasje en aangesloten op een 12V stekker voeding.

Mijn best bevallende combinatie bestaat nu uit een ringlicht onder de microscoop met ~140 leds, de LED stip en een LED draaibanklamp met magnetische voet en zwanehals. Voor mij nooit meer TL gebaseerde lampen. Op een zeker moment krijg ik last van flikkeringen bij TL en PL.

Ik had een oude halogen 100 of 200 w lamp op een groote voet op de vloer. Ik heb de halogen bulb door een sterke led “warme” kleurig licht vervangen,
Dat is een goede licht, gebruikt niet veel stroom en nu kan ik me niet meer erop verbranden (echt). Met de oude kon ik bijna zonder verwarming tijdens winter werken.
Zo een ongeveer :

1 like

Even een oud topic weer ophalen.
Ik ben op zoek naar een lamp voor boven mijn werkblad. We zijn inmiddels bijna weer 2 jaar verder, dus wellicht zijn er ook weer andere alternatieven voor de klassieke Waldmann gekomen. Iemand nog tips voor een goede LED lamp?

1 like

Inderdaad heeft de productontwikkeling niet stil gestaan. Deze horlogemakerslamp heeft naast het dimbare gedeelte ook een usb aansluiting voor het opladen of aansluiten van apparatuur.
Deze lamp wordt gebruikt door horlogemaker Edwin Meesen van emwatches.
Hij is er meer dan tevreden mee. Zeker ook omdat hij de Waldmann lampen geprobeerd heeft en deze Amerikaanse lamp stukken beter is. Geen last van hoofdpijn na uren lang werken geeft hij aan.

En de prijs is ook nog eens prettig :blush:

2 likes

Waldmann hier :muscle:

1 like