Deze oude Waldmann gemodificeerd met een slechts 4 euro led van AliExpress.
Ik heb nog een andere oude Waldmann waar er met gemak 2 van deze led lampen inpassen.
Ik heb boven mijn draaibank zo’n moderne tl buis vervanger ook wel bat genoemd. Aangezien het plafond schuin loopt kon ik deze er vlak boven op de balk schroeven.
Er zijn ook LED buizen die specifiek gemaakt zijn om in een systeem met starter te plaatsen zonder te moeten klooien met bedrading. “SubstiTube”. Ik dacht van eens te zien hoe die het doen qua lichtwinst voor ik begin te knippen. Nieuwe Philips buizen doen ook al 1000lm ipv de oude 600. ![]()
Oh ik vond het wel een fijn idee om een nieuwe kabel door die Dazor te trekken en die oude smoorspoel er uit. Oud is mooi, maar oude electronica vind ik toch niet heel betrouwbaar.
Ik zit wat in dubio wat ermee te doen. Die SubstiTubes zijn heel pover qua lumens, blijkbaar - ik snap niet goed waarom, maar er bestaat voor zover ik zie niks in T8 G13 45cm formaat dat meer dan pakweg 6 Watts doet in LED, met hoogstens 650 lumen. Dat heb ik zo wel al met die twee buisjes nu, ik had ergens gehoopt dat er buizen bestonden die de volle 15W zouden trekken. De beste optie zonder “verbouwen” is dus twee dure Philips buizen aanschaffen die 1000 lumen doen uit hetzelfde wattage.
Als jij de hele boel eruit gesloopt hebt, hoe heb je dat dan aangepakt - ik veronderstel dat je ook doei gezegd hebt tegen de hele G13 aansluiting? En wat heb je er dan wel in zitten nu?
Ik heb de tl aansluiting erin laten zitten. En twee led buizen in gestopt. Ik vind het best prima licht, ook voldoende. Enige nadeel is dat deze buizen volle bak brommen… ik ga ze terug brengen en een ander merk proberen denk ik. 650lm zijn die buizen. Hoe veel opbrengst het is als je er twee hebt weet ik niet
Goed, ik had 1000lm Philips buizen besteld. 950lm Osram ontvangen. Werken wel, en merkbaar meer licht; maar er is een vaag geflikker dat de originele buizen niet hebben. Wellicht zijn de nieuwe buizen veel gevoeliger dan de oude, en vinden ze de oude ballast niet zo leuk. En de onderste arm wordt merkbaar warm, dus ik vermoed dat de ballast daar dan zit.
Buizen gaan dus retour. Nu even bezinken of ik er ook heel de binnenkant uitsloop en LEDs steek, of toch maar de oude houd. ![]()
Bij mij zat alles in de voet
Ik heb dit dingetje in het midden van de kap zelf zitten:
Dat zal dan enkel de starter zijn.
Ik zou ook kunnen kijken of ik de ballast wil vervangen door een elektronische. Maar dan moet die passen, en dan moet ik ook de starter vervangen. Etc, etc, etc.
Ik snap niet echt wat je bedoeld. Je led balk hang je direct aan de voeding?
Dat is één van de opties ja. Ballast er uit, draad doortrekken, en dan proberen LEDjes zoeken met acceptabele lumens. Ik zat te spelen met de denkpiste om toch die 1000 lumen fluo buizen te houden (want buizen is leuk licht, en 1000 lumen vind ik niet eens in LED, om een of andere gare reden) maar dan moet er een andere ballast in, en de starter eruit. Kost ook weer geld.
Sowieso sleutelwerk dus. Hmhm ![]()
Het is een hobby haha. Ik vond het niet zo erg. Led bromt wel
nog geen tijd gehad om andere buizen te proberen
Ik had deze gekocht om te gebruiken als bureaulamp maar ik vond de lichtopbrengst zo goed dat ik er een tweede heb aangeschaft voor boven de werktafel. Verstelbaar in hoogte, te gebruiken als rechte buis of in V-vorm. En het licht is in warmte instelbaar. Best héél tevreden!
Die heb ik ook.
Ben er zeer tevreden mee.
Leuk, ik heb nog zo’n waldmann die deze mod goed kan gebruiken. Wat is de omschrijving/nr van de door jou ingebouwde lamp bij oom Ali?
50W Led Flood Light Ac 220V 230V 240V Outdoor Schijnwerper Spotlight IP65 Waterdichte Reflector Led Straat lamp Landschap Verlichting
https://a.aliexpress.com/_EGi0XUg
Misschien lukt het zo🙏
Yes! Danku…
Heeft zo’n led tl buis niet een vervangende starter nodig?
Met de upgrade van mijn Waldmann met de Ali 50w floodlights ben ik ook meteen van die warme arm af geraakt🙏
Alles zit nu direct op 230 aangesloten.
Alles op de foto?
Voor mij werkt die link niet, noch in browser nog via de app. Geeft een lege Ali pagina. Raar ![]()