Horlogemakersopleiding Syntra Hasselt

Inderdaaad het minst belangrijke onderdeel. Ik had gewoon een jampot bij. Was ook prima :sweat_smile:

1 like

Kan dit niet goedkoper? Heb me net ingeschreven maar vind 500+ wel veel.

Ik heb trouwrns al een stofblazertje :sweat_smile:.
Zo kan dat kussentje en dat bakje ook wel via ali

Ok
 de schroevendraaiers, tangetjes, pincetten en loep moeten van goede kwaliteit zijn. Dat sowieso. Maar de rest?

Ik heb zelf niets besteld bij deze partij. Had zelf ook al 80% van het gereedschap. Verder bij Cousins besteld destijds maar dat was voor de Brexit ellende :sweat_smile:
Overigens moet de spiraaltangen (pincet) wel perfect zijn en geen oude kromme punten. Dan vliegen de schroeven en veren je gegarandeerd om de oren.
Mijn tip: kijk de lijst gewoon even door en bestel waar jij het prettig vind. Gereedschap wat je al hebt ga je natuurlijk niet dubbel kopen.

1 like

Aa mooi. Ga ik binnenkort even ali afstruinen en neem ik ook een jampot mee :sweat_smile::rofl:.

Ja je moet wat. Kan niet en mega veel geld aan horloges spenderen en ook nog eens veel te duren potten kopen bij syntra :sweat_smile:

Iemand een goedkoop adres voor bergeon?

Dat goud staat wel mooi natuurlijk x-)

1 like

Lees even
 dus aankoop van 1 euro = + 24 euro kosten + 21% BTW

Het is horlogemaker/hersteller, het wordt alleen maar duurder als je er iets verder mee wil komen. :wink:

Ik heb zelf niets bij Servia gekocht omdat ze vrij duur zijn, maar ze zijn bijna de enige die aan particulieren willen leveren.

Je bent verwittigd hé. :wink:

Dat zijn 2 dingen die niet samen passen in Ă©Ă©n zin. :wink: Is zoals een goedkope Rolex, dan wordt het automatisch een Lolex. :wink:

3 likes

Yep. Be prepared zoals @BMWX6M al zegt. Ook qua gereedschap zal het bloed kruipen waar het niet gaan kan.
Dan weer een Horia of een Boley tool 
 dan moet er weer een WR tester komen :sweat_smile: Het houdt niet op
 :laughing: Wij hebben met onze klas een app groep waarin alle gereedschappen worden gezet die interessant kunnen zijn :man_dancing:t3:

Indeed
 goede tools kosten geld. Goedkoop is echt duurkoop, zeker in dit geval. Bezuinig niet op je tools :grimacing:

1 like

Ik ga het zelf makkelijk maken en gewoon via Syntra bestellen, dan ben ik ook zeker dat de kwaliteit ok is.

Nu enkel hopen dat er niet plots een mailtje gaat verschijnen dat we op een wachtlijst staan voor de opleiding


3 likes

Ik zou wel wachten op de definitieve inschrijving :sweat_smile:

1 like

Had me al ingeschreven voor het plaatsen van dit topic dus moest ik er toch niet bijzijn dan heb ik ook slecht nieuws voor de anderen hier :cold_sweat:

Ik doe inderdaad met @royke74 ook de wekelijkse avondopleiding bij Syntra. Volgende dinsdag laatste (examen)les van eerste jaar, en tot nu toe erg tevreden. Veel ruimte om op eigen tempo te leren: ga je wat sneller, dan kan je halverwege het jaar bv. al eigen repareerprojectjes meenemen. Doe je alles op het gemak, dan zijn er genoeg - steeds kleinere - uurwerkjes aanwezig om op te oefenen. Zelf 3x (!) moeten proberen vooraleer ik de opleiding kon aanvangen o.w.v. beperkte plaatsen. Maar
 Aanhouder wint :wink: Wens alle geïnteresseerden veel succes!

1 like

Beste allen,

Naar aanleiding dat ik getagd ben in dit topic, ben ik ook eens gaan kijken naar opleidingen in Vlaanderen. Van wat is van Syntra en Kisp begrepen heb, moet je eerst beginnen met de module A grote klokken en gecompliceerde moderne klokken (module B) vooraleer je kunt starten met module C het fijne horlogewerk.
Ik heb wel gezien, dat de kosten vele malen lager zijn in Vlaanderen dan in Nederland.

Serge

We zijn begonnen met eta6497/8. Het tweede jaar komt een 2824 aan bod enz door naar de 7750 Chrono

Dag @Sirrush, ik had zelf ook al veel materiaal tweedehands aangeschaft om kosten te drukken en de schroevendraaierset zelf op Cousins aangekocht omdat die me fijner leken. De eerste les heb ik toen gewoon even overlegd wat slim zou zijn om nieuw te kopen (sommige dingen, waaronder pennentangen, waren toch al flink versleten) en toen via docent een lijstje gemaakt die we besteld hebben bij Servia Olivier Daloze.

1 like

Ik heb er ook een jaar ervaring maar mijn evaluatie is minder positief:

  • het hele eerste jaar kan eigenlijk ook op 3 weken gegeven worden, het blijft echt vĂ©Ă©l te lang hangen op demonteren en monteren van het zakhorloge;
  • veel te veel mensen in Ă©Ă©n les (bij ons 12) waardoor de lesgever het vaak niet meer aan kon en leerlingen niet de nodige individuele opvolging kregen;
  • praktisch regeling is een ramp en erg amateuristisch; de map met leerstof was er eerst niet, daarna incompleet en slecht gekopieerd, die hele map is slecht samengesteld en behoorlijk waardeloos - onderdelen bestellen van het werk kan niet terwijl je als eerstejaars veel gaat kwijt geraken - je zal hetzelfde werk 5 keer mogen kopen aan 90 euro omdat je Ă©Ă©n onderdeeltje gemold hebt;
  • de manier van lesgeven kan je samenvatten als ‘verzamel je rond de lesgever, kijk wat ie doet, en doe het daarna zelf’ - echt niet meer van deze tijd, ze moeten werken met een geprojecteerde microscoop zodat iedereen vanop zijn plaats kan volgen stap per stap.

Ik heb het jaar, op basis van bovenstaande, dan ook niet afgemaakt. Was 45min rijden enkel, en op den duur reed ik naar huis denkende dat die les mijn tijd opnieuw helemaal niet waard was.

1 like

Dan toch sedertdien gelukkig belangrijke verbeteringen: twee lesgevers (bij onze groep alleszins) alsook microscoop met projectie zijn gewoon aanwezig.

3 likes

Vreemd want die ervaring heb ik juist geheel tegengesteld.

Als we dit uurwerk onder de knie hebben kunnen we uurwerken van thuis meenemen. Deze worden dan indien nodig geheel onder begeleiding gedaan.

Wij zitten met 10 (inmiddels 8) op 2 leraren. Ook hier geheel tegenovergestelde ervaring.

Ook hier flinke stappen gezet blijkbaar want wij mogen met de micro meekijken vanuit de projectie op het whiteboard.

Dat klinkt top. Was bij mij niet (niet vorig jaar maar jaar daarvoor), en de hele ervaring vond ik behoorlijk waardeloos.

1 like

Jammer
 gemiste kans dus

Maar wel goed te horen dat ze eea aangepakt hebben ondertussen! :+1:
Was ook echt nodig gewoon.